Awatar Wiki
Advertisement
URN icon
White jade
Rozkoszna herbatka czy śmiertelna trucizna…?

Czy wiesz, że Yu Dao jest najstarszą ze wszystkich kolonii? Wiele tutejszych rodzin Narodu Ognia wyemigrowało ponad sto lat temu, kiedy Yu Dao było jeszcze małą wioską na dnie doliny. Razem z ludźmi z Królestwa Ziemi, którzy już tu byli, zbudowali to wszystko.

Władca Ognia Zuko o historii Yu Dao jako pierwszej kolonii Narodu Ognia[1].

Yu Dao to dawna kolonia Narodu Ognia położona w zachodnim Królestwie Ziemi. Było to miejsce wielkiego napięcia podczas wysiłków dekolonizacyjnych, które nastąpiły po wojnie stuletniej, ze względu na trudności związane z usunięciem kolonistów Narodu Ognia, z których wielu mieszkało w mieście od pokoleń. Burmistrzem miasta pod koniec wojny był Morishita[1]. Wraz z innymi koloniami Narodu Ognia w zachodnim Królestwie Ziemi, Yu Dao stało się częścią Zjednoczonej Republiki Narodów po zakończeniu wojny[2].

Historia[]

Yu Dao było pierwotnie biedną, zacofaną wioską[1]. Jakiś czas przed 296 p.Z. osadę odwiedziła Rangi, ochroniarka Yuna, który został fałszywie zidentyfikowany jako następca Awatara Kuruka[3]. Wieki później, kiedy Władca Ognia Sozin rozpoczął kolonizację zachodniego Królestwa Ziemi, Yu Dao była pierwszą z założonych kolonii Narodu Ognia, a zwykłe rodziny Narodu Ognia zostały przeniesione na ten obszar jako koloniści.

Yu Dao city streets

Ulice Yu Dao tętniły życiem obywateli zarówno Narodu Ognia, jak i Królestwa Ziemi.

Razem z cywilami Królestwa Ziemi mieszkającymi już na tym obszarze, osadnicy Narodu Ognia stworzyli kwitnący przemysł obrówki metalu[4], który przekształcił się w jeden z najlepszych na świecie. Mała wioska rozrosła się w kwitnące, kosmopolityczne miasto. Dzięki wyjątkowemu połączeniu kultury Królestwa Ziemi i Narodu Ognia, Yu Dao stało się jednym z najbogatszych miast na świecie. Według Władcy Ognia Zuko, kolonia Yu Dao wytwarzała najlepszy metal ze wszystkich narodów[1].

W 100 o.Z., pod koniec stuletniej wojny, Król Ziemi Kuei i Władca Ognia Zuko zgodzili się rozpocząć Ruch Przywrócenia Harmonii, mający na celu usunięcie wszystkich kolonii Narodu Ognia z terytorium Królestwa Ziemi. Jednak Yu Dao stwarzało szczególny problem ze względu na swój wiek, ponieważ wiele rodzin mieszkało w mieście od ponad stu lat i zapuściło głębokie korzenie w okolicy. Małżeństwa pomiędzy obywatelami Królestwa Ziemi i Narodu Ognia były powszechne, powodując, że obywatele Królestwa Ziemi i Narodu Ognia czuli między sobą pokrewieństwo wykraczające poza ich narodowość. Doprowadziło to do konfliktu pomiędzy Awatarem Aangiem, Władcą Ognia Zuko i Królem Ziemi Kueiem[1].

Konflikt ten nasilił się w 101 o.Z., kiedy to Armia Królestwa Ziemi i bojownicy o wolność próbowali siłą usunąć kolonistów Narodu Ognia z Yu Dao. Jednak grupa mieszkańców Yu Dao utworzyła Opór Yu Dao i sprzeciwiła się temu planowi. Ich sytuacja była początkowo beznadziejna, ale wkrótce potem przybył Władca Ognia Zuko ze swoimi żołnierzami, aby chronić miasto. Rozmowy mediacyjne szybko się zerwały, po czym przeciwne sobie siły rozpoczęły bitwę o Yu Dao. Ostatecznie Awatar Aang wszedł w Stan Awatara, aby oddzielić kolonię od otaczających ją ziem i zakończyć bitwę. Następnie zainteresowane strony zgodziły się wznowić negocjacje[5]. Po intensywnych rozmowach[6] zdecydowano pozwolić mieszkańcom Yu Dao wybrać nowy rząd koalicyjny w 102 o.Z., reprezentujący zarówno obywateli Królestwa Ziemi, jak i Narodu Ognia[7]. Ostatecznie utworzono Zjednoczoną Republikę Narodów, której Yu Dao stało się częścią[2].

Układ i opis[]

Yu Dao znajdowało się w szerokiej, płaskiej dolinie, ograniczonej ze wszystkich stron skalistym terenem. Miasto otoczone było murem z piaskowca z jednym otworem, który służył jako brama do miasta. Ulice Yu Dao były pokryte głównie niskimi budynkami, które zostały zbudowane w unikalnym stylu, łączącym architekturę Królestwa Ziemi i Narodu Ognia. Miasto było bardzo zwarte, ponieważ otaczający teren ograniczał przestrzeń budowlaną Yu Dao.

Od bramy Yu Dao na tyły miasta biegła szeroka, centralna ścieżka. Aleja ta pełniła funkcję głównej arterii metropolii, od niej odchodziło wiele mniejszych uliczek. Przez miasto biegł także kanał.

Wśród firm znalazły się: Żelazna Tawerna[4], Zajazd Zielonego Płomienia, Zajazd Zielonego Zapłonu, Kuźnia Starego Chena, Sklep spożywczy Yu Dao, Restauracja Smacznego Hotpota i Herbaciarnia Słodkiej Aromy. Inne budynki obejmowały dom Morishitów, miejską salę koncertową[8] i obiekt Powietrznych Wróblug[4]. W mieście miała także swoją siedzibę Gildia Łowców Nagród Yu Dao[9].

Kultura[]

Yu Dao smithy

Połączenie rdzennych mieszkańców z Królestwa Ziemi i kolonistów z Narodu Ognia pozwoliło miastu osiągnąć sukces w obróbce metali.

W przeciwieństwie do większości kolonii Narodu Ognia, Yu Dao opowiadał się za formą równości publicznej, pozwalając obywatelom Królestwa Ziemi na swobodne życie wśród obywateli Narodu Ognia, bez jakichkolwiek form ucisku; okazało się to skuteczne na bardzo wysokim poziomie, ponieważ magowie ziemi mogli swobodnie ćwiczyć swoje umiejętności tkania wraz z magami ognia, bez obawy przed prześladowaniami. Dotyczyło to również życia rodzinnego, jako że małżeństwa pomiędzy imigrantami z Narodu Ognia a tubylcami Królestwa Ziemi nie były rzadkością.

Unikalna mieszanka architektury Narodu Ognia i Królestwa Ziemi Yu Dao nadała mu odrębny charakter, ponieważ architektura miasta reprezentowała połączenie stylów budowania obu narodów. Obywatele Królestwa Ziemi na ogół zajmowali pozycję drugiej kategorii w społeczeństwie miasta; jednakże nie było to powszechne, ponieważ żona burmistrza Narodu Ognia, pani Morishita, była magiem ziemi, podobnie jak jej córka. Władca Ognia Zuko zauważył, że mimo to ludziom było lepiej niż przed założeniem kolonii[1].

Znane postacie[]

Ciekawostki[]

  • Yu Dao było w dużej mierze oparte na Qingdao, mieście w Chinach, które było kolonią niemiecką od 1898 do 1918 roku[10].
    • Przy projektowaniu architektury Yu Dao Gurihiru czerpał także referencje z miejskich Chin i Japonii[11].
  • Nazwa miasta została pierwotnie wymyślona w języku chińskim, a później przetłumaczona na angielski. Yang wybrał dwa znaki tworzące nazwę, 玉島, z dwóch powodów: 玉, co oznacza „jadeit”, przywodzi na myśl kolor zielony, który „wyraźnie [wiąże] miasto z korzeniami Królestwa Ziemi”, podczas gdy 島, co oznacza „wyspa”, pochodzi od drugiej postaci Qingdao, która jak wspomniano powyżej miało duży wpływ na powstanie Yu Dao[11].

Zobacz też[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Komiks „The Promise Part One”.
  2. 2,0 2,1 Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 1. „Witaj w Mieście Republiki” (1/52).
  3. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 2. „Nine Years Later”.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, guide.
  5. Komiks „The Promise Part Three”.
  6. Komiks „The Search Part One”.
  7. Komiks „The Rift Part One”.
  8. Komiks „Toph Beifong's Metalbending Academy”.
  9. 9,0 9,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, guide.
  10. GeneYang.com "A:TLA Behind the Scenes"
  11. 11,0 11,1 Komiks The Promise Library Edition.
Advertisement