Awatar Wiki
Advertisement

Ba Sing Se, Porządek Białego Lotosu już jest.
Przybył by cię uwolnić.

Bumi i Pakku przed wyzwoleniem Ba Sing Se[1].

Wyzwolenie Ba Sing Se było jedną z ostatnich bitew wojny stuletniej. Porządek Białego Lotosu, dowodzony przez Wielkiego Lotosa Iroh, przeniknał do Ba Sing Se i rozpoczął walkę z okupującymi miasto siłami Narodu Ognia, żeby wyzwolić je w imieniu Królestwa Ziemi.

Duży garnizon Narodu Ognia przewyższał liczebnie siły Białego Lotosu, a przybycie Komety Sozina zwiększyło moc wojsk ognia. Jednakże Zakon składał się z najpotężniejszych magów i wojowników na świecie, w tym kilku magów ognia. Oznaczało to, że Lotos miał znaczną przewagę taktyczną, która ostatecznie doprowadziła do jego zwycięstwa[1].

Historia[]

Ba Sing Se było ostatnią twierdzą Królestwa Ziemi po tym, jak kilka miesięcy wcześniej Omashu zostało zdobyte przez Naród Ognia[2]. Przez cały okres wojny stuletniej Ba Sing Se było głównym źródłem żołnierzy, pożywienia i sprzętu dla reszty królestwa. Ba Sing Se było kiedyś uważane za twierdzę nie do zdobycia z powodu niepowodzenia Narodu Ognia w próbach przebicia się przez mury miasta.

Jednakże, mniej więcej trzy miesiące przed przybyciem Komety Sozina, księżniczka Azula i jej przyjaciółki, Mai i Ty Lee, przeniknęły do miasta w przebraniu Wojowniczek Kyoshi[3]. Dzięki swojej fachowej manipulacji Azula przejęła kontrolę nad Dai Li, żądnymi władzy strażnikami kultury Ba Sing Se. Udało się jej także przekonać swojego wygnanego brata, księcia Zuko, który desperacko pragnął powrócić do Narodu Ognia, do dołączenia do niej. Razem obalili Króla Ziemi Kueia i pokonali Awatara Aanga w zamachu stanu, w wyniku którego Azula przejęła całkowitą kontrolę nad miastem, odcinając resztę kraju od zasobów niezbędnych do wygrania wojny[4]. W ciągu kilku dni Dai Li zburzyli mury miasta, a wojsko Narodu Ognia zajeło miasto, zapewniając Narodowi Ognia niemal całkowite zwycięstwo nad Królestwem Ziemi. W ten sposób stolica została zdobyta, a Królestwo Ziemi upadło[5].

Ludzie na świecie zdali sobie sprawę, że jeśli na świecie ma zostać przywrócona równowaga, Ba Sing Se musi zostać przywrócone pod rządy Króla Ziemi. Magowie ziemi zakładali podziemne ruchy oporu, aby przeciwstawić się okupacji, pozbawiając Naród Ognia pełnej kontroli nad miastem. Jednak ich wysiłki nie wystarczyły, aby wypędzić okupantów przed przybyciem Komety Sozina, a miastu groziła armada sterowców Króla Feniksa[6].

Chcąc ocalić miasto przed zniszczeniem i zagładą, Porządek Białego Lotosu, tajna organizacja przekraczająca granice dzielące cztery narody, zainicjował misję wyzwolenia miasta w dniu przybycia komety. Dzięki swojej mocy magowie ognia Zakonu dali małej armii Białego Lotosu znacząca przewagę nad wojskami Narodu Ognia[1].

Bitwa[]

Battle for Ba Sing Se

Jeong Jeong walczył z czołgami Narodu Ognia w dolnym pierścieniu.

Przed przybyciem Komety Sozina były generał Narodu Ognia Iroh, Wielki Lotos, wysłał sygnał do innych członków stowarzyszenia, radząc im, aby zebrali się w Ba Sing Se. Dzień przed planowaną operacją Zakon spotkał księcia Zuko i jego przyjaciół. Zuko i Iroh ponownie się pojednali i stało się jasne, że jeśli stuletnia wojna ma się zakończyć, Naród Ognia musi zostać wypchnięty z Ba Sing Se[7].

Po przybyciu komety Biały Lotos rozpoczął oblężenie miasta. Jednym potężnym uderzeniem Iroh przedarł się przez zewnętrzny mur. Zakon szybko ruszył w stronę muru, aby wejść do miasta. Dziesiątki magów ognia na murach zaczęło atakować najeźdźców, lecz bez skutku, a Zakon wdarł się do Ba Sing Se. Na głównym placu dolnego pierścienia toczyły się ciężkie walki, a ulice zasłały rozbite rozbite pociski czołgów Narodu Ognia. Biały Lotos wkroczył do centrum Ba Sing Se, a wycofująca się Armia Ognia została otoczona w całym mieście[8].

Minęły godziny intensywnej walki, która trwała przez całą noc, ale wynik stał się jasny. Iroh spalił flagę Narodu Ognia, która wisiała nad Pałacem Królewskim, symbolizując, że Królestwo Ziemi stało się wolne po klęsce Narodu Ognia[8], a do rana Ba Sing Se zostało w pełni wyzwolone[9].

Następstwa[]

Choć znaczna część Ba Sing Se została zniszczona podczas bitwy, a mury wymagały gruntownych napraw, miasto zostało wyzwolone spod okupacji Narodu Ognia. Wraz z mianowaniem Zuko na Władcę Ognia, Naród Ognia podjął wysiłki, aby odbudować relacje z Królestwem Ziemi[8].

Wystąpienia[]

Awatar: Legenda Aanga[]

Księga III: Ogień (火)[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 20. „Kometa Sozina, część 3: Morze ognia” (60/61).
  2. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 3. „Powrót do Omashu” (23/61).
  3. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 18. „Król Ziemi” (38/61).
  4. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 20. „Rozdroża przeznaczenia” (40/61).
  5. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 1. „Przebudzenie” (41/61).
  6. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 18. „Kometa Sozina, część 1: Król Feniks” (58/61).
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 19. „Kometa Sozina, część 2: Starzy mistrzowie” (59/61).
  8. 8,0 8,1 8,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 21. „Kometa Sozina, część 4: Awatar Aang” (61/61).
Advertisement