Awatar Wiki
Advertisement
Ten artykuł dotyczy umiejętności wytwarzania i strzelania błyskawicami. Jeżeli szukasz zdolności przekierowania błyskawicy, zobacz Przekierowanie błyskawicy.

Energia znajduje się wokół nas. Energia jest jednocześnie yin i yang; pozytywna energia i negatywna energia. Tylko kilku magów ognia potrafi rozdzielić te energie. To wywołuje nierównowagę. Energia pragnie przywrócić równowagę i w chwili gdy pozytywna i negatywna energia znów się zderzają, możesz je uwolnić i kierować, tworząc błyskawicę.

Mako generates lightning

Mako wytworzył błyskawicę, by zniszczyć rdzeń Kolosa, gigantycznej mecha zbroi Kuviry.

Wytwarzanie błyskawicy to zaawansowana technika magii ognia, która pozwala użytkownikowi na wygenerowanie błyskawicy poprzez rozdzielenie pozytywnej i negatywnej energii wewnątrz siebie, a następnie uwolnienie ich przez ramię i palce dłoni. Jest to bardzo precyzyjna i zabójcza zdolność, a niektórzy nazywają błyskawice „ogniem zimnej krwi”[1].

Historia[]

Przez stulecia zdolność wytwarzania błyskawic była tak rzadka, że niewielu było świadomych takiej możliwości[2]. Do IV wieku p.Z. większość ludzi uważała ją za bajkę lub zaginioną wiedzę[3], chociaż Rangi, nauczycielka magii ognia Awatar Kyoshi, twierdziła w 296 p.Z., że w Narodzie Ognia wciąż żyło kilku starców, którzy niegdyś byli świadkami generowania błyskawicy[2]. W tym okresie jedynym żyjącym użytkownikiem umiejętności był Xu Ping An, przestępca i buntowniczy przywódca Powstania Żółtych Karków, który wykorzystał swoją rzadką zdolność by zebrać armię i siać zniszczenie w Królestwie Ziemi. Gdy jego rebelia została pokonana przez Jianzhu, mężczyzna został uwięziony, by sojusznicy Jianzhu z Narodu Ognia mogli przeprowadzić na nim badania i odkryć w jaki sposób był on w stanie wytwarzać błyskawice[3].

W 296 p.Z. ocalali ludzie Xu uwolnili go, lecz mężczyzna został wyzwany na pojedynek z Awatar Kyoshi. Mężczyzna zaskoczył ją, strzelając w nią błyskawicą, podczas gdy dziewczyna spodziewała się walki z magiem ziemi. Awatar przeżyła dzięki kolczudze w jej spódnicy, która uziemiła błyskawicę. Pomimo swojej wyjątkowej zdolności Xu został pokonany i zginął w walce z Kyoshi, gdy weszła w Stan Awatara[4][5].

W ciągu następnych stuleci Naród Ognia na nowo odkrył metodę wytwarzania błyskawicy. Umiejętność wciąż była jednak bardzo rzadka i zazwyczaj używana na wyłączność przez wewnętrzny krąg rodziny królewskiej oraz wysoko postawionych wojskowych[6]. Pod koniec wojny stuletniej jedynymi znanymi magami ognia, którzy potrafili także wytwarzać błyskawice, byli księżniczka Azula, generał Iroh oraz Włądca Ognia Ozai.

Azula zademonstrowała tę technikę trenując pod opieką Lo i Li i później w trakcie walki ze swoim bratem, księciem Zuko[7]. Jakiś czas później Zuko wyraził chęć nauczenia się wytwarzania błyskawicy, jednak jego emocjonalna nierównowaga była znaczną przeszkodą przed poprawnym wygenerowaniem elektryczności[1].

Ozai generating lightning

Władca Ognia Ozai wytworzył błyskawicę, atakując Zuko.

Władca Ognia Ozai był w stanie wytworzyć potężną błyskawicę z wyjątkową prędkością[8], co wykorzystał przeciwko swojemu synowi w trakcie inwazji na Naród Ognia w Dniu Czarnego Słońca[8]. Później skorzystał z tej mocy podczas pojedynku z Awatarem Aangiem w trakcie przelotu Komety Sozina, jednak jego cel dwukrotnie przekierował błyskawicę, unikając porażenia[9].

Pomimo stwierdzenia Iroh, jakoby wytwarzanie błyskawicy wymagało wewnętrznego spokoju, niezrównoważona emocjonalnie Azula była w stanie strzelić piorunem podczas pojedynku z Zuko[9].

Podczas przesłuchania Azuli na temat jej rozmowy z Ozaiem, związana dziewczyna była w stanie wytworzyć błyskawicę minimalnymi ruchami ciała. Później wykazała się zdolnością kontrolowania napięcia swoich ładunków, będąc w stanie nieszkodliwie porazić Sokkę elektryczną iskrą, w odróżnieniu od śmiercionośnej błyskawicy. Podczas podróży do Hira'a z Drużyną Awatara, Azula użyła błyskawicy, by odwrócić uwagę Aanga i uciec, a także żeby zaatakować halucynację Ursy w rzece. Kiedy grupa została zaatakowana przez duchy ćmoos, dziewczyna była w stanie odwrócić uwagę stworzeń poprzez stworzenie świecącej kuli błyskawic[10]. Zniecierpliwiona przez Rafę i Misu, którzy przerwali poszukiwania Ursy, Azula wystrzeliła w nich błyskawicą, która została jednak przechwycona i przekierowana w niebo przez Zuko. Gdy dziewczyna dowiedziała się o miejscu zamieszkania jej matki oraz jej nowej tożsamości, wtargnęła do domu Ursy, robiąc dziurę w dachu błyskawicą. Jej kolejny atak został ponownie przerwany przez Zuko, który przekierował go z powrotem, jednak nie raniąc poważnie Azuli[11].

Gdy Azula przewodziła Kemurikage o została otoczona, użyła błyskawicy, by zaatakować Wojowniczki Kyoshi, jednak Zuko przekierował jej ataki[12].

Mako working in power plant

Elektrownia Miasta Republiki zatrudnia magów ognia do zasilania generatorów za pomocą błyskawic.

Do roku 170 o.Z. zdolność wytwarzania błyskawic stała się dużo bardziej powszechna, choć wciąż była rzadka[6]. Wraz z większą prędkością wytwarzania, ta technika stała się pożądana w elektrowniach w Miasta Republiki, gdzie szeregi magów ognia generowało błyskawice zasilające infrastrukturę w dzielnicy industrialnej miasta[13].

Przydomek Zolta Błyskawicy wziął się właśnie od tej techniki. Mężczyzna wykorzystał tę zdolność w pojedynku z Amonem, generując ciągły strumień błyskawic. Pomimo niszczycielskiej mocy ataku, przywódca Równościowców zwyciężył i odebrał Zoltowi magię[13]. Mako również korzystał z mocy błyskawic w konfliktach z tą grupą przestępczą, wykazując się także umiejętnością kontrolowania napięcia i był w stanie ogłuszyć kierowcę ciężarówki nie zabijając go[14]. Pomimo unieruchomienia przez magię krwi Amona, Mako był w stanie wytworzyć błyskawicę z minimalnym ruchem i na tyle potężną, by odrzucić mężczyznę na drugą stronę pomieszczenia[15].

Mako electrocuting Ming-Hua

Wykorzystując wodę jako przewodnik, Mako poraził Ming-Hua za pomocą swojej błyskawicy.

Błyskawice pozostał ulubioną techniką Mako nawet rok później, wykorzystując je, kiedy grupa mrocznych duchów próbowała pochwycić ciało Korry w Drzewie Czasu[16]. Później użył tej mocy jako ostatniej deski ratunku w walce z Ming-Hua w podziemnym jeziorze, traktując wodę jako przewodnik i porażając kobietę prądem[17].

W 174 o.Z. podczas inwazji na Zjednoczoną Republikę Narodów, Mako wytworzył błyskawicę do zniszczenia zasilanego pnączami duchów rdzenia Kolosa, gigantycznej mecha zbroi, którą Kuvira wykorzystywała jako metodę transportu działa energetycznego. Dzięki poświęceniu na to długiego czasu chłopak był w stanie nieprzerwanie atakować przez dłuższą chwilę, co jednak spowodowało u niego bolesne poparzenia lewej ręki. Udało mu się jednak przeciążyć rdzeń i wywołać eksplozję[18].

Metoda[]

Iroh generates lightning

Iroh wytworzył błyskawicę pokazując Zuko technikę, próbując go jej nauczyć.

Wytworzenie błyskawicy wymaga krągłych ruchów rękami, oczyszczenia swojego umysłu z emocji i zachowanie spokoju, a fizycznie wymagane jest oddzielenie energii yin od yang, rozumianych jako pozytywny i negatywny potencjał elektryczny. Gdy yin i yang zderzają się ze sobą, by znów się połączyć, tworzy się błyskawica, której mag nie kontroluje bezpośrednio, a jedynie przewodzi i nadaje jej kierunek. Jeśli ktoś spróbuje wytworzyć błyskawicę bez wymaganej dyscypliny emocjonalnej, wywoła ognisty wybuch[1].

Ze względu na jego złożoność, atak błyskawicą zajmuje zazwyczaj znacznie więcej czasu niż standardowe ataki ogniem, chociaż zaawansowani magowie, tacy jak Ozai, są w stanie tworzyć błyskawice znacznie szybciej niż inni[8]. Możliwe jest także wykorzystanie tej techniki przy bardzo małej konieczności ruchów rękami, jak na przykład Mako, który został unieruchomiony przez magię krwi, a i tak był w stanie trafić Amona błyskawicą[15], lub Xu Ping An, którego zaawansowana technika pozwalała mu na atakowanie piorunami wyłącznie po głębokim wdechu[4]. Był także w stanie wykonywać ciągłe ataki jeden za drugim[5]. Ta technika bardzo mocno wykorzystuje zasoby chi w organizmie maga ognia, dlatego też do pracy w elektrowniach poszukuje się głównie młodych mężczyzn[6].

Generalnie błyskawicą strzela się jednorazowo, jednak może ona być utrzymywana lub stale wytwarzana jako pojedynczy strumień energii[8]. W trakcie takiego ataku błyskawicą można poruszać, co jest w stanie zapewnić rozległe uszkodzenia[13].

Skutki[]

Aang struck

Uderzenie błyskawicy zabiło Aanga.

Jeśli błyskawica nie zostanie w jakiś sposób zablokowana lub przekierowana, może okazać się zabójcza dla człowieka[19]. Jednakże, napięcie pioruna może być różne i niektóre poziomy wyładowania nie są śmiercionośne; Amon przeżył atak Mako, który odrzucił go, lecz nie zabił[15]. Technika wytwarzania nie może zostać wykorzystana do obrony przed błyskawicami, a aby to zrobić wymagana jest inna zdolność przekierowania błyskawicy[1].

Zuko i Aang byli w stanie przeżyć trafienia błyskawicami Azuli dzięki zdolnościom uzdrawiającym Katary. Aang został wskrzeszony przez właściwości duchowej wody po śmiertelnym ciosie[19], a Zuko musiał zostać uzdrowiony po tym, gdy pospiesznie przekierował błyskawicę Azuli wycelowaną w Katarę. Udało mu się przekierować dużą część energii, jednak jego niepoprawna postawa i pospieszne wykonanie sprawiły, że jakaś jej część pozostała w jego ciele, co sprawiło, że stał się niesprawny i ciężko ranny[9].

Nawet jeśli samo porażenie nie jest śmiertelne, cel ataku najczęściej otrzymuje krytyczne obrażenia ciała: rana na plecach Aanga, gdzie został trafiony przez Azulę, była żywa i krwawiła nawet po miesiącu od jej zadania i nie została do końca wyleczona nawet po zakończeniu wojny[20]. Natomiast rany Zuko były świeże i bolesne jeszcze podczas jego koronacji, chociaż Katara zajęła się nimi krótko po tym, gdy został trafiony[21]. Ramię Mako leczyło się miesiącami, a po ranie pozostały poważne blizny[18][22][23].

Napięcie, czyli siła błyskawicy, może być kontrolowana przez użytkownika[14]. Podczas walki z Amonem Mako był w stanie trafić go piorunem o mniejszej mocy, który na chwilę go ogłuszył, ale nie zabił[15].

Wytwarzanie błyskawicy może być utrzymywane przez dłuższy okres, jednak wytwarzanie takiego strumienia przez długi czas może doprowadzić do oparzeń własnego ciała[18].

Znani użytkownicy[]

Ciekawostki[]

  • Ruchy wymagane w wytwarzaniu błyskawicy zostały zaczerpnięte z techniki sztuk walki shaolin o nazwie „Smok Biczuje Wąsami”[24].
  • Wytwarzanie błyskawicy zostało nazwane „magią błyskawic” w Avatar Extras[25], oraz w komiksie Smoke and Shadow, tom 3 przez Mai.
  • Mako wykorzystał błyskawice w ostatnich odcinkach każdego sezonu „Legendy Korry”.
  • Bryan Konietzko porównał rozpowszechnienie wytwarzania błyskawicy w erze po wojnie stuletniej do ewolucji i zwiększonej inkluzywności sportów atletycznych we współczesności[26].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 9. „Gorzka praca” (29/61).
  2. 2,0 2,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 30. „Farewells”, 30.
  3. 3,0 3,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 29. „The Ambush”, 29.
  4. 4,0 4,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 26. „The Challenge”, 26.
  5. 5,0 5,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 27. „Dues”, 27.
  6. 6,0 6,1 6,2 The Legend of Korra—The Art of the Animated Series, Book One: Air, s. 70.
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 1. „Stan Awatara” (21/61).
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 11. „Dzień Czarnego Słońca, część 2: Zaćmienie” (51/61).
  9. 9,0 9,1 9,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 20. „Kometa Sozina, część 3: Morze ognia” (60/61).
  10. Komiks „The Search Part One”.
  11. Komiks „The Search Part Three”.
  12. Komiks „Smoke and Shadow Part Three”.
  13. 13,0 13,1 13,2 Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 3. „Objawienie” (3/52).
  14. 14,0 14,1 Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 8. „Spotkanie Biegunów” (8/52).
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 12. „Koniec gry” (12/52).
  16. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 14. „Światło w mroku” (26/52).
  17. Legenda Korry”, Błąd w parametrze 2.
  18. 18,0 18,1 18,2 Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 13. „Ostatnia bitwa” (52/52).
  19. 19,0 19,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 20. „Rozdroża przeznaczenia” (40/61).
  20. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 1. „Przebudzenie” (41/61).
  21. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 21. „Kometa Sozina, część 4: Awatar Aang” (61/61).
  22. Komiks „Wojna o wszystko, tom 1”.
  23. Komiks „Ruiny imperium, tom 1”.
  24. Kisu on The Legend of Korra. 3 czerwca 2012 (angielski).
  25. Avatar Extras dla odcinka „Stan Awatara”.
  26. Komentarze twórców dla odcinka „Spotkanie Biegunów”.

Zobacz też[]

Advertisement