Awatar Wiki
Advertisement
URN iconFire Nation emblem
White jade
Rozkoszna herbatka czy śmiertelna trucizna…?
Fire Nation map

Mapa Wysp Ognia z pominięciem mniejszych wysp archipelagu.

Wyspy Ognia to archipelag położony na zachodniej półkuli świata, który stanowi większość terenów Narodu Ognia i kawałek granic Zjednoczonej Republiki Narodów. Na jego wyspach, z których wiele ma aktywne wulkany[1], panuje zróżnicowany klimat, od umiarkowanego przez subtropikalny po tropikalny[2]. Historycznie będące domem dla wielu różnych ludów i stanów, Wyspy Ognia zostały zjednoczone pod rządami pierwszego Władcy Ognia, który stworzył na archipelagu Naród Ognia, chociaż wyspy Bhanti i Wojowników Słońca pozostały de facto niezależne.

Historia[]

Po erze Raavy, Wyspy Ognia stały się areną dla wielu walczących ludów, z których większość była prowadzona przez watażków[3]. Chodziaż co najmniej jedna kultura, Wojownicy Słońca[4][5], rozkwitła w tych czasach, wiele innych grup głęboko ucierpiało w wyniku ciągłych wojen. Wojny o zjednoczenie Wysp Ognia doprowadziły do ​​powstania Narodu Ognia[3].

Erupting volcano

Klęski żywiołowe, takie jak erupcje wulkanów, mogą zniszczyć całe wyspy, takie jak wyspa Roko w 12 p.Z.

Chociaż zjednoczony naród prosperował dzięki naturalnemu bogactwu Wysp Ognia w minerały i żyznej glebie wulkanicznej[2][6], Wyspy Ognia były podatne na kryzysy. Lokalne wulkany zawsze pozostawały śmiertelnym zagrożeniem[1][7], natomiast tymczasowe zmiany pogody i ruchy rojów ryb mogły szybko pogrążyć całe wyspy w biedzie i głodzie[8][9]. Najgorsze znane klęski żywiołowe miały miejsce za rządów Władcy Ognia Yosora i prawie zniszczyły Naród Ognia[8].

Jednak po tym, jak kraj doświadczył rewolucji przemysłowej i rozszerzył swoją sieć handlową[7], Naród Ognia był w stanie w coraz większym stopniu pokonywać ograniczenia swoich wysp i zamiast tego wykorzystać je w pełni. Do wojny stuletniej na Wyspach Ognia dobrze prosperowało rolnictwo produkujące ogromne nadwyżki, a także rozwijający się przemysł napędzany węglem i ropą naftową[2][10]. Jednakże rozwój ten negatywnie wpłynął na naturę i duchy Wysp Ognia[10].

Zasoby naturalne[]

Fire Nation food

Naród Ognia produkuje szeroką gamę produktów spożywczych dzięki kwitnącemu rolnictwu.

Aktywne wulkany na wyspach zapewniają Obywatelom Ognia nieograniczone źródło energii[11]. Ponadto wulkaniczna gleba wysp umożliwiła rozkwit przemysłu rolnego[2]. Ryż, banany popielne[12][13] i melony to podstawowe produkty uprawiane na wyspach[14]. Chociaż pola uprawne często znajdują się na niższych wysokościach, w górach tradycyjnie znajdowały się pastwiska i plantacje herbaty[15].

Wyspy Ognia znane są z bogactwa metali, dzięki czemu Obywatele Ognia stali się sławni dzięki swoim wspaniałym umiejętnościom obróbki metali i kowali. Do wojny stuletniej Naród Ognia wykorzystywał niewolniczą siłę roboczą do wydobywania ogromnych ilości węgla i metalu w celu wsparcia rozległego przemysłu wojennego[16].

Fire Nation labor camp

Po rewolucji przemysłowej Naród Ognia wykorzystał energię wulkaniczną i inne zasoby naturalne do zasilania swojego przemysłu.

Pod koniec wojny stuletniej Naród Ognia wydobywał na wyspach węgiel, ropę i energię wulkaniczną, aby zasilić swój przemysł[16][17][18]. Jednakże, pomimo naturalnego bogactwa Wysp Ognia, nie były one w stanie wesprzeć szybkiej industrializacji Narodu Ognia i rosnącego poziomu życia jego mieszkańców. W konsekwencji wojna stuletnia była częściowo motywowana chęcią wzmocnienia własnych zasobów poprzez podbój i eksploatację innych regionów świata[16].

Bogate złoża gazu ziemnego znajdują się na obszarach takich jak Miasto Ognistej Fontanny[11].

Typ osadnictwa[]

W III wieku p. Z. populacja mniejszych Wysp Ognia skupiała się zwykle na wybrzeżach. Tylko mniejszość mieszkała w górach wysp[15].

Lista Wysp Ognia[]

Archipelag Wysp Ognia składa się z dużej liczby wysp, od ogromnych, takich jak Wyspa Stołeczna, po tak małe, że często są pomijane na mapach[11]. Na przestrzeni dziejów niektóre wyspy były w dużej mierze niszczone w wyniku klęsk żywiołowych, takich jak erupcje wulkanów[19][20].

Wyspy o znanych nazwach[]

  • Wyspa Bhanti — położona na południu Wysp Ognia[21].
  • Wyspa Stołeczna[11][15]
  • Wyspa Półksiężyca[22]
  • Karmazynowe Żagle — położona pomiędzy wodami Narodu Ognia i Królestwa Ziemi, siedziba Armady Karmazynowych Żagli[23].
  • Wyspa Dizin — malownicza wyspa zewnętrzna Narodu Ognia, tradycyjnie siedziba Narodowego Historyka Narodu Ognia[24].
  • Żarząca Wyspa
  • Więzienie Wyspy Ognia[21] — znajdująca się wśród północnych Wysp Ognia.
  • Wyspa Hing Wa — słynie z bananów popielnych[12].
  • Jonduri — wyspa-miasto zarządzane przez kupców shang we wczesnej erze Awatar Yangchen.
  • Wyspa Ma'inka
  • Łańcuch Wysp Natsuo - archipelag[25][21] będący częścią wschodnich Wysp Ognia[21].
    • Wyspa Natsuo — imienniczka łańcucha Wysp Natsuo[25], nieuprawniona przez Naród Ognia i Królestwo Ziemi ze względu na mieszaną populację przed rządami Władcy Ognia Sozina[21][26][27], obecnie w granicach Zjednoczonej Republiki Narodów[28].
  • Wyspa Shunon[11]

Niezidentyfikowane wyspy[]

  • Wyspa, na której znajduje się wioska Hamy — położona w pobliżu Wyspy Stołecznej[12].
  • Wyspa, na której znajduje się baza sterowców Ozaia — odległa, wulkaniczna i pozornie pozbawiona osad cywilnych.
  • Wyspa, na której znajduje się bazar i szkoła Narodu Ognia — położona na dalekim wschodzie archipelagu[29].
  • Wyspa, na której znajduje się wioska Yon Rha — duża wyspa położona niedaleko na południe od Wyspy Stołecznej.
  • Wyspa, na której znajduje się Shu Jing — położona na wschodzie.
  • Wyspa, na której znajduje się Jang Hui i fabryka Armii Narodu Ognia — położona na wschodzie.
  • Wyspa, na której znajduje się Wrząca Skała — położona na północ od Wyspy Stołecznej.
  • Wyspa, na której znajduje się starożytne miasto Wojowników Słońca — położona na północ od Wyspy Stołecznej.
  • Rodzinna wyspa Chaisee — położona w południowej części Morza Mo Ce, w pobliżu łańcucha Wysp Natsuo[33], jest domem dla nurków zajmujących się skorupiakami i gąbgórkami, którzy etnicznie i kulturowo różnili się od reszty Narodu Ognia, który ma jedynie formalne powiązania polityczne i władzę[31].
  • Wyspa Roko — położona na wschodzie, w pobliżu Wyspy Ma'inka.
  • Wyspa macierzysta klanu Sei'naka — położona na południe od Wyspy Stołecznej, znana z tego, że jest bardzo mała[11].

Ciekawostki[]

  • „Duchy Wysp” są czczone w całym Narodzie Ognia i regularnie wspominane przez Obywateli Ognia[9].
  • Awatar Kyoshi uważała, że Wyspy Ognia są „niezwykle urodziwe”[34].
  • Ogólny kształt Narodu Ognia przypomina płomień.
  • Zachodnie Wyspy Ognia układają się w kształt czaski.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 2. „The Invitation”.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Avatar: The Last Airbender: Legacy”, s. 39.
  3. 3,0 3,1 Komiks „Smoke and Shadow Part Two”.
  4. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 13. „Mistrzowie magii ognia” (53/61).
  5. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Location: Sun Warriors' Ancient City.
  6. Avatar: The Last Airbender: Legacy of the Fire Nation”, 14.
  7. 7,0 7,1 Avatar: The Last Airbender: Legacy of the Fire Nation”, s. 14.
  8. 8,0 8,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 5. „Cultural Diplomacy”.
  9. 9,0 9,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 8. „Ancient History”.
  10. 10,0 10,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 3. „Malowana Pani” (43/61).
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 11,5 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 12. „The Fire Sage”.
  12. 12,0 12,1 12,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 8. „Mroczna strona księżyca” (48/61).
  13. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Gear: Ash Bananas.
  14. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 13. „Spiritual Exercises”.
  15. 15,0 15,1 15,2 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 4. „The Reunion”.
  16. 16,0 16,1 16,2 The Lost Scrolls: Fire”, Sekcja "Natural Resources and Food".
  17. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 20. „Kometa Sozina, część 3: Morze ognia” (60/61).
  18. Avatar: Generations, Navigator Games oraz Square Enix Mobile London, 10 sierpnia 2022.
  19. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Location: Crescent Island.
  20. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Location: Roku's Island.
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 21,4 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 18.
  23. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Starter Set, 2023, Adventure Booklet, s. 3.
  24. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Quickstart, 2021, s. 43.
  25. 25,0 25,1 25,2 Powieść „The Legacy of Yangchen”, rozdział 24. „Primary Sources”.
  26. Powieść „The Legacy of Yangchen”, rozdział 25. „The Price”.
  27. Powieść „The Legacy of Yangchen”, rozdział 26. „Aftershocks”.
  28. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Republic City, 2023, s. 29.
  29. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Location: Fire Nation School.
  30. Powieść „The Legacy of Yangchen”, rozdział 18. „Hooked”.
  31. 31,0 31,1 31,2 Powieść „The Legacy of Yangchen”, rozdział 1. „Depths”.
  33. Chaisee stwierdziła, że ​​uchowce nocne z jej rodzinnej wyspy w niezwykle rzadkich przypadkach produkowały wyjątkowe czarne perły[30]. Taką czarną perłę odnaleziono później w zatoce wyspy, gdzie prowadzono eksperymenty w ramach projektu Jednomyślność. Zatem miejsce urodzenia Chaisee i wyspa, na której przeprowadzano eksperyment, znajdowały się albo w tym samym miejscu, albo blisko siebie, tak że na obu wyspach mogły występować uchowce nocne[25]. Co więcej, wiadomo było, że łańcuch Wysp Natsuo oraz wyspa Chaisee znajdują się na południowym Morzu Mo Ce[31][32]. W swoich wspomnieniach Chaisee zauważyła, że ​​handel na jej rodzinnej wyspie polegał na umieszczaniu tajnych skrytek na regionalnych „nieznanych wyspach”; zatem jej rodzinna wyspa była albo częścią archipelagu, albo blisko niego[31]. Łącznie te informacje oznaczają, że wyspa Chaisee znajdowała się blisko łańcucha Wysp Natsuo.
  34. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 14. „The Message”.
Advertisement