Awatar Wiki
Advertisement
White jade
Rozkoszna herbatka czy śmiertelna trucizna…?

Caoli zasugerował nazwaniem tego ,,Wojną Kamelii i Peonii". Mimo, że wojna była tym, czego Zoryu zdołał uniknąć, spodobała mu się ta nazwa. Była piękna i poetycka.

Zoryu rozmyślający o wojnie[1].

Wojna Kamelii i Peonii była konfliktem o sukcesję pomiędzy Władcą Ognia Zoryu i jego nieślubnym bratem, Chaejinem. W konflikcie brały udział różne szlacheckie klany, w tym klan Keohso wspierający Władcę Ognia i wpływowy klan Saowon pomagający Chaejinowi[2]. Chodziaż ostatecznie udało się uniknąć otwartej wojny, okres ten naznaczony był pewnymi gwałtownymi starciami i dlatego poetycko nazwano go wojną[1].

Preludium[]

Pod rządami Władcy Ognia Chaeryu Naród Ognia był stabilny i stosunkowo zamożny. Kraj doświadczył obfitych zbiorów i połowów ryb, a naród prosperował[2]. Chaeryu zachował swoją nastoletnią miłość, Lady Huazo z klanu Saowon, jako swoją królewską kochankę, ale zachęcono go do zakończenia związku i poślubienia Lady Sulan z klanu Keohso[3].

Krótko po tym jak Chaeryu zobowiązał się poślubić Lady Sulan, Lady Huazo ujawniła, że jest w ciąży, co bardzo upokorzyło Chaeryu. Aby nie zhańbić Huazo i jej klanu, Chaeryu przyznał do ojcostwa. Jakiś czas później Sulan zmarła podczas porodu ich syna, Zoryu. Jego imię wywołało wielkie oburzenie Saowonów, ponieważ używało znaku tradycyjnie używanego tylko przez klan Saowon. Chaeryu ostatecznie wysłał Chaejina do Mędrców Ognia i wykluczył go z rodziny królewskiej, zabraniając omawiania tej sprawy na dworze podczas jego panowania[2][3].

Historia[]

Władca Ognia Chaeryu zmarł, a na tron wstąpił jego syn, Zoryu. Dobre zbiory za panowania jego ojca dobiegły końca, a rybołówstwo podupadło. Niektórzy ze starszych Mędrców Ognia zaczęli wierzyć, że same duchy były niezadowolone z nowego Władcy Ognia. Chaejin powrócił na dwór jako łącznik Wielkiej Świątyni, lecz rozgoryczony odesłaniem, zapragnął przejąć tron dla siebie. W międzyczasie Lady Huazo zdołała znacznie zwiększyć bogactwo i wpływy klanu Saowon oraz zgromadziła władzę na Wyspach Ognia[2]. Kiedy uważano, że Yun jest Awatarem, on i Jianzhu umiejętnie pośredniczyli w konflikcie o sukcesję w Narodzie Ognia[2][4]. Dwóch obywateli Królestwa Ziemi poradziło Zoryu, aby zrekrutował sobowtórów, w tym dla Yuna, aby utrzymać swoją władzę i chronić się przed zabójcami[4].

W 295 p.Z. Władca Ognia Zoryu zaprosił Awatar Kyoshi do Narodu Ognia, aby uczcić Święto Szeto, mając nadzieję na załagodzenie części niepokojów w pałacu. Jednak katastrofa dyplomatyczna nastąpiła, gdy Kyoshi pomyliła Chaeryu z Zoryu. Dowiedziawszy się o swoim błędzie, Awatar zaczęła przeciwstawiać się protokołowi, próbując uwolnić Chaejina i sprawiając, że Władca Ognia wyglądał na słabego, proponując rozwiązanie wszystkich jego problemów[2]. Tej samej nocy pałac został zaatakowany przez mściwego Yuna, który za pomocą magii ziemi przetrzymał zgromadzoną szlachtę jako zakładników oraz zamordował Lu Beifonga i kanclerza Dairina[5]. Wielu szlachciców było oburzonych atakiem, niektórzy nawet pragnęli wojny z Królestwem Ziemi[6].

Kyoshi wraz ze swoimi towarzyszami wyruszyła do Północnego Chung-Ling, aby chronić Hei-Ran przed Yunem i rozwiązać ostatni kryzys, wymierzając sprawiedliwość fałszywemu Awatarowi. Miasto stało się granicą w rywalizacji między klanami Saowon i Keohso po tym, jak Lady Huazo kupiła kilka nieruchomości na terytorium klanu Keohso. Po tym, jak w mieście pojawiła się wiadomość o poparciu Chaejina jako Władcę Ognia, pomiędzy wojownikami Saowon i Keohso wybuchła brutalna walka[7].

Zakładając, że Yun współpracował z klanem Saowon, Kyoshi porwała Lady Huazo i Chaejina, próbując skłonić ich do przyznania się, ale zdała sobie sprawę, że tak naprawdę nic nie wiedzieli o Yunie[8]. Pomimo tego Zoryu pozyskał sobowtóra Yuna, który przyznał się do spiskowania z klanem Saowon w celu zdrady stanu. W mieście rozpoczęła się natychmiastowa czystka Saowonów, a Władca Ognia chciał wymordować cały klan. Kyoshi zażądała ułaskawienia dla Saowonów i fałszywego Yuna, a Władca Ognia zgodził się[4][1].

Następstwa[]

Po tym, jak Kyoshi zabiła prawdziwego Yuna, Zoryu nadal zamierzał zniszczyć klan Saowon, ale został zastraszony przez Lao Ge, aby dotrzymał obietnicy złożonej Awatar. Po omówieniu konfliktu z kanclerzem Caoli, Zoryu nazwał ten konflikt wojną Kamelii i Peonii. Bezpośrednim skutkiem konfliktu była decyzja Zoryu o zmniejszeniu wpływów klanów szlacheckich i sprawienie, by obywatele Narodu Ognia byli lojalni wyłącznie Władcy Ognia. Był to projekt pokoleniowy i Zoryu zamierzał, aby jego potomkowie kontynuowali jego politykę, dopóki rodzina królewska nie przejmie autokratycznej władzy nad Narodem Ognia[1]. Ostatni prawdziwy konflikt pomiędzy koroną a klanami miał miejsce ponad dwa wieki później, za panowania Władcy Ognia Sozina, a zdecydowane zwycięstwo odniósł generał Oraso Eiko. Po doprowadzeniu do porządku walczących rodzin Sozin mógł rozpocząć wdrażanie polityki mającej na celu podniesienie na duchu wszystkich swoich poddanych, a także wzmocnienie narodu i planowanie rozszerzenia jego zasięgu[9].

Klany ogólnie straciły na znaczeniu w narodzie, a zwykli ludzie, niezadowoleni z obecnego władcy klanu, zaczęli zwracać się do Władcy Ognia rozwiązanie sytuacji, zamiast pozostawiać ją wewnętrzną sprawą klanu[10]. Niektórzy przywódcy klanów zdecydowali się zostać pochlebcami w obecności Władcy Ognia w nadziei na utrzymanie tej niewielkiej mocy, jaką posiadali, podczas gdy inni woleli pozwolić, aby ich wpływy zostały im odebrane, zamiast płaszczyć się przed ich władcą[11]. Keohso postrzegali siebie jako zwycięzców wojny i zaczęli walczyć o pozycję i wpływy, ale Zoryu nie zamierzał zmieniać swojej polityki względem klanów[11][1].

Wystąpienia[]

Chronicles of the Avatar[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, epilog.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 8. „Ancient History”.
  3. 3,0 3,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 19. „The Companion”.
  4. 4,0 4,1 4,2 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 22. „Housecleaning”.
  5. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 9. „The Crash”.
  6. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 10. „Aftermath”.
  7. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 16. „Resignation”.
  8. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 20. „The Edge”.
  11. 11,0 11,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 39.
Advertisement