Waluta w świecie Awatara oparta jest na metalach szlachetnych. Wszystkie narody, które wykorzystują pieniądze, wydają się korzystać z tych samych metali, jednak są one ukształtowane w różny sposób.

Większość narodów używa złota, srebra i miedzi, gdzie złoto jest najcenniejsze, a miedź ma najmniejszą wartość.[1] Po stuletniej wojnie do użytku weszły również pieniądze papierowe, w szczególności w Zjednoczonej Republice Narodów.

Plemię Wody[edytujedytuj kod]

Waluta Plemienia Wody.

Walutą Plemienia Wody są okrągłe, niebieskie monety z otworkiem w środku.[2] Ich kształt przypomina pierścień i są one znacznie grubsze niż zwykłe monety. Jako że Plemię Wody ma prymitywną gospodarkę opartą na własnych potrzebach, ich system gospodarczy nie jest tak zaawansowany jak w innych krajach. Pieniądze Plemienia Wody są akceptowane w niektórych częściach Królestwa Ziemi, chociaż niektóre lokalne obszary, takie jak wioska Chin, wyraźnie odmawiają przyjęcia tej waluty.[1]

Do 171 o. Z., yuan stał się akceptowaną formą waluty w Południowym Plemieniu Wody.[3]

Królestwo Ziemi[edytujedytuj kod]

Monety Królestwa Ziemi najczęściej są okrągłe, wszystkie mają kwadratową dziurę w środku. Nie ma istotnej różnicy między monetą wykonaną z miedzi, srebra czy złota, inny jest jedynie materiał. Jedyną zauważalną różnicą jest to, że w złotych monetach krawędzie pieniądza zdobione są bogatszym odcieniem złota.[4]

Miedziana moneta[edytujedytuj kod]

Miedziana moneta Królestwa Ziemi.

Miedziana moneta (miedziak) ma najmniejszą wartość w Królestwie Ziemi;[5] jest to mała okrągła moneta wykonana z miedzi, z kwadratowym otworem w środku.[6][7]

Srebrna moneta[edytujedytuj kod]

Srebrna moneta Królestwa Ziemi ma większą wartość niż miedziak, ale mniejszą niż kawałek złota. Wykonana jest ze srebra i jest drugą najbardziej wartościową pozycją pieniężną, obok złota.

Złota moneta[edytujedytuj kod]

Złota moneta jest najcenniejszą monetą w Królestwie Ziemi. Jest więcej warta niż kilka sztuk miedzi i srebra wziętych razem.

Sztabki złota[edytujedytuj kod]

W rzadkich przypadkach bogaci mieszkańcy Królestwa Ziemi wykorzystują również małe sztabki złota. Są to małe, owalne bryły złota, w kształcie przypominającym łódź.

Naród Ognia[edytujedytuj kod]

Monety Narodu Ognia są znacznie bardziej kanciaste niż ich odpowiedniki z Królestwa Ziemi. Różnią się one w zależności od wagi, wielkości i kształtu, choć wszystkie mają emblemat nacji z jednej strony i napis na odwrocie.[1]

Monety z Narodu Ognia posiadają symbol narodu - ogień.

Miedziana moneta[edytujedytuj kod]

Miedziana moneta (miedziak) to najmniej wartościowa moneta w Narodzie Ognia, wykonana z miedzi. Jest to prostokąt z dwoma wklęsłymi bokami i symbolem ognia w środku.

Srebrna moneta[edytujedytuj kod]

Srebrna moneta jest najmniejszą monetą Narodu Ognia. Ma pięciokątny kształt z symbolem ognia w środku.[8] Mimo niewielkich rozmiarów, jest to druga najbardziej wartościowa moneta w państwie.

Złota moneta[edytujedytuj kod]

Złota moneta jest najdłuższą monetą w Narodzie Ognia i jest najczęściej w kształcie prostokąta ze szczeliną w środku.[8] Jako że składa się z całości ze złota, jest najbardziej wartościową monetą w Narodzie Ognia.

Zjednoczona Republika Narodów[edytujedytuj kod]

Yuany w formie papierowej.

Walutą Zjednoczonej Republiki Narodów są yuany,[9] dostępne zarówno w formie papierowej, jak i monetowej. Banknot posiada wizerunek posągu Awatar Aanga na awersie i ratusza na odwrocie.[10] Monety natomiast są w kolorze złotym, z wizerunkiem trzech kwadratów.[11]

Yuany w monetach.

Do 171 o. Z., yuan stał się akceptowaną formą waluty w Południowym Plemieniu Wody.[3] Dodatkowo pieniądze te można zaobserwować wśród mieszkańców Królestwa Ziemi.[12] Prawdopodobnie yuany są używane także w Narodzie Ognia i Północnym Plemieniu Wody.

Ciekawostki[edytujedytuj kod]

  • W świecie Awatara wartość pieniądza określał metal, z jakiego był wykonany, a nie sama waluta. Tak samo było w wielu częściach świata przed przyjęciem banknotu. Jednak, po stuletniej wojnie, w dobie postępu, globalna gospodarka rozwinęła się w kierunku systemu uznawania wartości pieniądza, o czym świadczy obecność yuana w co najmniej trzech różnych państwach.
  • Miedziaki Królestwa Ziemi są podobne do chińskich monet sprzed dynastii Qin.
  • Waluta Narodu Ognia przypomina niektóre chińskie monety z okresu Walczących Królestw.
  • Chińskie słowo, które jest używane w odniesieniu do waluty Narodu Ognia to , które oznacza dosłownie metalową płytę.
  • Yuan () to także nieformalna nazwa podstawowej jednostki waluty w Chinach, Hong Kongu i na Tajwanie.
  • Yuan to jedyna znana waluta występująca zarówno w banknotach, jak i w monetach.

Przypisy[edytujedytuj kod]

  1. 1,0 1,1 1,2 Awatar: Legenda Aanga.
  2. O'Bryan, John (scenariusz) & MacMullan, Lauren (reżyseria). (28 kwietnia 2006). "Dzień Awatara". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 5. Nickelodeon.
  3. 3,0 3,1 DiMartino, Michael Dante (scenariusz) & Graham, Ian (reżyseria). (27 września 2013). "Wojny domowe, część 2". Legenda Korry. Sezon 1. Odcinek 16. Nickelodeon.
  4. DiMartino, Michael Dante (scenariusz) & Spaulding, Ethan (reżyseria). (5 maja 2006). "Ślepa Bandytka". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 6. Nickelodeon.
  5. Hubbard, Matthew (scenariusz) & Filoni, Dave (reżyseria). (25 marca 2005). "Więźniowie". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 6. Nickelodeon.
  6. Wilcox, Ian (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (7 października 2005). "Bato z Plemienia Wody". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 15. Nickelodeon.
  7. Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Filoni, Dave (reżyseria). (4 listopada 2005). "Północna Świątynia Powietrza". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 17. Nickelodeon.
  8. 8,0 8,1 Hamilton, Joshua (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (2 listopada 2007). "Uciekinierka". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 3. Odcinek 7. Nickelodeon.
  9. The Legend of Korra Press Site - Character descriptions. Viacom International Inc. (marzec 2012). Źródło na marzec 17, 2012.
  10. Welcome to Republic City. Nickelodeon (6 kwietnia 2012). Źródło na kwiecień 20, 2012.
  11. Hedrick, Tim (scenariusz). (9 sierpnia 2013). "Republic City Hustle (część 1)". Republic City Hustle. Odcinek 1. Nickelodeon.
  12. Hedrick, Tim (scenariusz) & Graham, Ian. (27 czerwca 2014). "Królowa Ziemi". Legenda Korry. Sezon 2. Odcinek 3. Nickelodeon.

Zobacz też[edytujedytuj kod]