Awatar Wiki
Advertisement

Władca Ognia Zuko oficjalnie wycofał swoje poparcie dla ruchu przywrócenia harmonii!

Żołnierz Narodu Ognia ogłaszający decyzję Zuko.

The Promise, tom 1 to pierwsza część trylogii The Promise, komiksów kontynuujących historię „Awatara: Legendy Aanga”, pierwotnie wydana przez Dark Horse Comics we współpracy z Nickelodeon 25 stycznia 2012 roku, a później wydana ponownie razem z pozostałymi częściami jako „Avatar: The Last Airbender—The Promise Library Edition HC” w dniu 20 lutego 2013.

Opis[]

Rok po zakończeniu wojny stuletniej, Aang i Zuko współpracują z Królem Ziemi Kueiem nad projektem ruchu przywrócenia harmonii, aby usunąć kolonie Narodu Ognia z wybrzeży Królestwa Ziemi. Zmartwiony, że pewnego dnia może stać się podobny do ojca, Zuko zmusza Aanga do złożenia mu obietnicy niedługo po zakończeniu wojny. Kiedy wbrew woli Aanga i Kueia Zuko chce zezwolić jednej z najlepiej zintegrowanych kolonii pozostać w Królestwie Ziemi, co równocześnie przyczynia się do jego przekonania, że wszystkie kolonie powinny zostać, obietnica złożona przez Aanga zostaje wystawiona na próbę, kiedy on sam stara się zachować równowagę pomiędzy czterema narodami.

Streszczenie[]

Drużyna Awatara spotyka się z Królem Ziemi Kueiem i postanawia zorganizować ruch przywrócenia harmonii, którego celem ma być usunięcie kolonii Narodu Ognia z Królestwa Ziemi. Po tym grupa wybiera się do Jaśminowego Smoka tuż przed planowanym świętowaniem zakończenia wojny., gdzie Aang i Katara całują się, lecz Sokka im przerywa. Drużyna Awatara wybiera się następnie na lot na Appie, gdzie Zuko przekonuje Aanga do złożenia mu obietnicy, że zabije go, jeśli kiedykolwiek zmieni się w swojego ojca.

Zuko and Kori fighting

Kori atakuje Zuko, zamierzając go zabić za wspieranie ruchu przywrócenia harmonii.

Rok później Zuko budzi się nagle, czując, że ktoś się do niego zbliża, zamierzając go zabić. Jego strażnicy lekceważą jego słowa i zostają ogłuszeni przez zabójcę. Zuko atakuje napastniczkę magią ognia i wkrótce ją pokonuje. Po odkryciu jej twarzy, Zuko każe jej dać mu powód, by jej nie zabił. Kori Morishita, bo tak się nazywa, twierdzi, że całe jej życie zostało zrujnowane przez ruch przywrócenia harmonii, a jej ojciec jest burmistrzem Yu Dao. Zuko oszczędza ją i zabiera z powrotem do kolonii.

Po dotarciu do Yu Dao, Zuko kłóci się z Morishitą o korzyści ruchu przywrócenia harmonii. Kiedy burmistrz odpowiada, że chłopak jest słabszy od swojego ojca, Zuko przeżywa wspomnienie swojej pierwszej wizyty w celi Ozaia. Mężczyzna wyminął pytanie syna o jego matkę i zamiast tego zaprosił go na wspólne picie herbaty i przyjęcie jego rad dotyczących władania krajem. Kiedy Zuko wychodził, Ozai powiedział, że jeszcze go niego wróci. Po wybuchu złości Władcy Ognia, burmistrz Morishita nazywa go zdrajcą.

Zbliżając się do Narodu Ognia, Aang uspokaja burmistrz Nishi, martwiącą się o powrót do kraju. Twierdzi, że życie będzie lepsze, ale kobieta pozostaje sceptyczna. Po wylądowaniu w Narodzie Ognia oficer armii rozkazuje zawrócić statek na mocy nowego rozkazu Zuko, który wycofał swoje poparcie dla ruchu przywrócenia harmonii. Aang, Katara i Sokka natychmiast wyruszają do Yu Dao, gdzie przebywa młody Władca Ognia. W Akademii Magii Metalu uczniowie Toph obserwują przez okno kryzys w Yu Dao. Dziewczyna mówi im, żeby wracali do nauki, a słysząc warczenie Appy, opuszcza szkołę, by znaleźć swoich przyjaciół. Za pomocą magii ziemi miota sobą w powietrze i ląduje na Appie, gdzie pozostała część drużyny opowiada jej o kryzysie.

Yu Dao

Drużyna Awatara dociera do Yu Dao.

Tymczasem Aang medytuje, wzywając na pomoc Awatara Roko. Jego poprzednik przypomina mu, że jest odpowiedzialny za równowagę świata, a Zuko jej zagraża. Aang zgadza się, ale dodaje, że musi najpierw z nim porozmawiać. Po dotarciu do Yu Dao Aang spotyka Żądełko, której wyjaśnia sytuację, a następnie przelatuje wraz z Katarą nad murami. Wewnątrz miasta para zostaje zaatakowana przez strażników, którzy nalegają, że w Yu Dao można przebywać wyłącznie za zgodą Władcy Ognia. Katara pokonuje strażników i próbuje zaatakować kolejnego, który rzuca się na Aanga, lecz zostaje schwytana przez Zuko, który karci ją za atakowanie jego ludzi. Aang rozdziela ich podmuchem powietrza, a Władca Ognia wyprowadza kontratak. Po osłonięciu się przed atakiem Aang wchodzi w Stan Awatara, zamierzając zabić Zuko. Katara uspokaja go i Zuko zgadza się na rozmowę.

Yu Dao smithy

Zwiedzając Yu Dao, Aang widzi pracujących wspólnie mieszkańców pochodzących z Narodu Ognia i Królestwa Ziemi.

Zuko zabiera parę na spacer po Yu Dao, ukazując im silną integrację pomiędzy obywatelami różnego pochodzenia. Wyjaśnia także, jak dowiedział się, że żona burmistrza oraz ich córka są magami ziemi. Zuko przypomina Aangowi, że Naród Ognia włożył starania w wybudowanie Yu Dao, które zasługuje na pozostanie tutaj. Katara proponuje rozmowę z Kueiem o tej sprawie, a Aawatar i Władca Ognia zgadzają się z tym pomysłem. Aang i Katara opuszczają miasto, by porozmawiać z przyjaciółmi.

Podczas gdy Katara i Aang przebywają w Yu Dao, Sokka i Toph zostali przed murami wraz z tłumem protestujących. Kiedy Sokka próbuje uspokoić zebranych, dostaje kamieniem w głowę. Toph unosi się na szerokiej kamiennej kolumnie i zmusza ludzi do zachowania spokoju. Po chwili ich przyjaciele lądują tuż obok. Aang próbuje wyjaśnić sytuację pozostałym, lecz Żądełko jest zła, że Zuko nie chce opuścić miasta i daje Aangowi ultimatum. Mówi mu, że poprowadzi bunt z bojownikami o wolność, jeśli Naród Ognia nie wyniesie się z Yu Dao w ciągu trzech dni. Po opuszczeniu tego miejsca na Appie Aang i Katara przytulają się. Chłopak dziękuje swojej dziewczynie za uspokojenie go, kiedy wszedł w Stan Awatara. Sokka komentuje ich romantyczną relację, a Toph – chcąc wyjaśnić Katarze, co czuje jej brat w takich momentach – liże jej dłoń, wywołując obrzydzoną reakcję.

Zuko asking his father advice

Zuko prosi Ozaia o poradę.

W Stolicy Narodu Ognia Zuko powraca do swojego pałacu, gdzie czeka na niego Mai. Dziewczyna próbuje go pocieszyć i martwi się o jego brak snu. Następnie mówi mu, że sprowadziłą Wojowniczki Kyoshi, jako nowy oddział strażniczek, które będą chronić go przed zabójcami. Tej nocy Zuko ponownie się budzi. Suki i Ty Lee mówią, że wszystko jest w porządku. Zuko opuszcza sypialnię pod pretekstem napicia się. Po zrobieniu herbaty udaje się do więzienia. Tam klęka przed Ozaiem i prosi go o radę.

Uwagi produkcyjne[]

Transkrypcja[]

Information icon Osobny artykuł: Transkrypcja:The Promise, tom 1

Tłumaczenia[]

Information icon Osobny artykuł: Pismo w świecie Awatara

Ciągłość serii[]

Błędy[]

  • Na stronie dziewiątej, kiedy Aang wskazuje palcem na mapę kolonii, brakuje jego rękawa.
  • Na stronie dziewiątej stój Katary wydaje się być znacznie dłuższy niż rzeczywiście był w Księdze III. Zostaje to poprawione na następnej stronie.
  • Podczas odwiedzin Zuko w celi Ozaia brakuje części dialogu z pierwotnej sceny w serialu.
  • Na stronie 33. Toph obiega swoją szkołę z lewej strony, lecz kiedy ląduje na Appie, akademia zostaje ukazana z prawej strony.
  • Na stronie 70. Aang nie ma strzałek na swoich rękach.
  • Szata pod ubiorem Mai na stronie 71. jest różowa, a na następnej czerwona.
  • Oczy Mai są żółte, zamiast normalnej szarości.
  • Ozdoba trzymająca kok Katary na okładce jest czerwona, zaś w reszcie komiksu ma kolor niebieski.

Ciekawostki[]

  • Duża część komiksu, oraz tomy drugi i trzeci mają miejsce w „nowoczesnym mieście” Yu Dao, składającym się z mieszanki kultur, głównie Narodu Ognia i Królestwa Ziemi. Kontrastuje to z jednokulturowym statusem każdego z czterech narodów, które zostały przedstawione w oryginalnej serii.

Informacje z Library Edition[]

The Promise Library Edition to zestaw wszystkich trzech części trylogii, który zawiera także komentarze oraz ciekawostki na temat produkcji komiksu. Te notatki to słowa Gene’e Yanga oraz Gurihiru. Poniższe informacje z Library Edition dotyczą tomu pierwszego.

  • Gene Yang
    • Ruch przywrócenia harmonii został zainspirowany przez burzliwą epokę reform późnego XIX oraz wczesnego XX wieku w Chinach, w tym ruch samoumocnienia i Ruch 4 Maja. Yang uważał, że Królestwo Ziemi po wojnie znajdowało się w sytuacji podobnej do Chin wczesnego XIX wieku.
    • Scena, w której Drużyna Awatara świętuje zakończenie wojny jest nawiązaniem do amerykańskiej kultury młodzieżowej, z której czerpały także takie sceny jak impreza w odcinku „Plaża” czy strach Aanga przed egzaminem szkolnym w „Koszmary i marzenia”.
    • The Promise próbuje wprowadzić koncept zezwolenia w powszechnie zadawanym w tym świecie pytaniu: „czy morderstwo jest słuszne?”. Według Yanga buddyzm, z którego czerpie kultura Nomadów Powietrza, uznaje zabijanie za zgodą ofiary, za „dobrowolną eutanazję”. A więc czy zabójstwo Zuko przez Aanga byłoby usprawiedliwione, jeśli by o to poprosił? Ponadto, tożsamości Aanga jako maga powietrza (zabijanie nie jest tolerowane) oraz Awatara (morderstwo może prowadzić do zachowania równowagi) jest równa do jego roli przyjaciela Zuko. Konflikt pomiędzy tymi trzema ideologiami to motyw przewodni owej trylogii.
    • Yang pierwotnie umieścił Jeta wśród protestujących, uważając, że jego przypuszczalna śmierć była na tyle niejednoznaczna, by mógł przeżyć. Ten pomysł został jednak odrzucony, kiedy Yang dowiedział się, że Jet faktycznie umarł.
    • Bardzo dużo czasu zajęło Yangowi wybranie „sweetie” (słodki) jako pieszczotliwa nazwa w związku Aanga i Katary.
    • Każdy chiński znak na stronie 60. został wybrany przez matkę Yanga, która powiedziała mu w młodości, że będzie żałował, jeśli nie nauczy się chińskiego pisma.
    • Rodzina Kori Morishity ma przedstawić początki mieszanych rodzin z „Legendy Korry”.
    • Yang bardzo często konsultował się z DiMartino, Konietzko, Dark Horse oraz Nickelodeon w sprawie rozwoju relacji pomiędzy Zuko i Ozaiem.
  • Gurihiru
    • Czołówka „Awatara: Legendy Aanga” została starannie przeanalizowana przez Gurihiru, by odtworzyć ją we wstępie komiksu.
    • Utworzenie motywu kolorystycznego Yu Dao, które miało połączyć dwie kultury było trudne.
    • Panele z retrospekcją zostały pierwotnie pomalowane normalnymi kolorami, a następnie ograniczono wyrazistość odcieni, by uzyskać taki efekt.
    • Pierwszy panel strony 33. miał być pierwotnie ukazany z rzutu z góry, jednak zdecydowano się na zmianę, by lepiej ukazać twarz Toph.
    • Rysowanie rozmów Aanga i Roko było łatwe z powodu braku tła.
    • Zespół Gurihiru, mając do dyspozycji tylko jeden odcinek ze Śmichem, uważał, że jest to kobieta, daltego został narysowany z cechami kobiecymi.
    • Architektura Yu Dao została zainspirowana przez chińskie miasta „ze szczyptą japońskich designów”.
    • Magia wody stanowiła poważne wyzwanie, ponieważ Gurihiru mieli problem z ukazaniem dynamiki na statycznej ilustracji.
    • Pierwotnie popołudniowa scena na stronie 69. przez pomyłkę była namalowana jako zachód słońca.
    • Nocne rozmowy Ozaia i Zuko zostały narysowane w bardzo prostym ułożeniu paneli, aby zachować poczucie spokoju w każdej scenie.

Zobacz też[]

Advertisement