Awatar Wiki
Advertisement
Firebending emblemFire Nation emblem

To jest świat takim, jakim go widział mój ojciec, a przed nim jego ojciec i przed nim jego ojciec, ale to jest farsa. Rozmiar nie czyni czegoś wielkim […].

Iroh o obsesji rodziny królewskiej Narodu Ognia na punkcie władzy, począwszy od Taiso[1].

Taiso był Władcą Ognia aż do swojej śmierci w 58 p.Z. Był mężem Władczyni Ognia Hazei, oraz ojcem Sozina, który był następcą tronu, i Zeisan.

Historia[]

Taiso rządził w erze pokoju[5], podczas której Naród Ognia przeżywał okres industrializacji i wielkiego dobrobytu[6]. Podczas swego panowania Władca Ognia mógł polegać na wielu lojalnych doradcach i ministrach, takich jak Zianda[7][8], ale w tym okresie pojawiło się wielu nowicjuszy, którzy zdobyli pozycję na dworze dzięki działalności politycznej, a nie szlacheckiemu pochodzeniu. Handel kwitł, a społeczeństwo kraju zostało oczarowane postępowym myśleniem, szerząc nowe idee wśród innych narodów[9]. Biorąc pod uwagę bogactwo materialne i wielkość swojego kraju, Taiso wierzył, że Naród Ognia jest niezwykle potężnym narodem. To myślenie przekazał swojemu synowi[1]. Jednak Taiso nie był uważany za szczególnie „silnego” władcę[10].

Kiedy wkrótce po śmierci Awatar Kyoshi urodził się jego syn Sozin, Taiso żywił nadzieję, że jego własne potomstwo może być kolejnym Awatarem. W trakcie swojego życia skłócił swojego syna maga Sozina przeciwko swojej córce Zeisan, która nie wykazywała żadnych oznak posiadania daru magii ognia[11]. Władca Ognia i jego doradcy wierzyli, że ta walka zarówno zwiększy potencjał Sozina, jak i uaktywni potencjał magiczny Zeisan. Plan się nie powiódł, gdyż Zeisan okazała się niemagiem, a także spowodował rywalizację między rodzeństwem[12]. Mimo to Sozin utrzymywał dobre relacje z ojcem[3], natomiast Zeisan zaczęła uważać swoją rodzinę za moralnie zepsutą[2].

Taiso był „zagorzałym tradycjonalistą” i spędził swoje panowanie skupiając się głównie na sprawach wewnętrznych[2], a także był znany ze współpracy z Mędrcami Ognia. Jego życie nie było jednak pozbawione wyzwań, gdyż Sozin już w wieku 66 p.Z. łatwo zaczął martwić się o zdrowie ojca[3]. Po tym, jak Mędrcy Ognia ujawnili, że Roko jest Awatarem, Taiso był początkowo zawiedziony, że jego syn-mag ognia nie był Awatarem, ale w końcu zasugerował Sozinowi manipulowanie i zbliżenie się do Roko, aby zyskać na nim wpływ. Jako jedną z części tego planu Taiso zasugerował synowi, że powinien podarować Roko nakrycie koronę następcy tronu jako rodzaj „smyczy”, która będzie stale przypominała Awatarowi Ognia o jego „prawdziwej lojalności”. Taiso zmarł w 58 p.Z., przekazując Sozinowi tron[13].

Dziedzictwo[]

Portret Taiso znalazł się w galerii królewskiej w Pałacu Królewskim Narodu Ognia. Jego portret przedstawia go tkającego ogień na tle chmur, ognia i zaćmienia słońca[3].

Sozin opierał się na pomysłach swojego ojca[1], ale zamierzał zostać silniejszym władcą[10]. W związku z tym zdecydował się „rozprzestrzenić” dobrobyt Narodu Ognia poprzez podbój świata, rozpoczynając wojnę stuletnią[3]. W międzyczasie córka Taiso, Zeisan, sprzeciwiła się ideałom ojca i brata i zamierzała rozprawić się z rosnącą korupcją w swojej rodzinie, przyjmując nauki Nomadów Powietrza[2].

Około 170 lat po jego śmierci prawnuk Taiso, Iroh, napisał o swoim przodku w książce, rozmyślając o tym, że Władcy Ognia, począwszy od Taiso, zasadniczo mylili się co do ich światopoglądu, ponieważ prawdziwa wielkość wynikała z jakości czyjegoś charakteru i ducha zamiast światowej mocy[1].

Osobowość[]

Choć pod wieloma względami był tradycjonalistą[2], Taiso głęboko cenił władzę do tego stopnia, że ​​starał się manipulować swoimi dziećmi, aby zwiększyć siłę swoją i swojego narodu[1]. Był także gniewny i małostkowy, faworyzował pochlebców i wykonywał egzekucje na sługach, którzy mu się nie podobali.

Umiejętności[]

Taiso był specjalistą w intrygach i manipulacji, ale nie był uważany za wybitnego ani innowacyjnego władcę[2][10]. Zdaniem Sozina był on kiepskim mówcą, znanym z „rozwlekłych przemówień”.

Rodzina[]

Information icon Osobny artykuł: Rodzina królewska Narodu Ognia
Władca Ognia Yosor
Władca Ognia Gonryu
HuazoWładca Ognia ChaeryuSulan
ChaejinWładca Ognia Zoryu
Władca Ognia TaisoHazei
Władca Ognia SozinZeisanAwatar RokoTa Min
Władca Ognia AzulonIlahRinaJinzuk
IrohWładca Ognia OzaiUrsaNoren
Lu TenWładca Ognia ZukoAzulaKiyi
Władca Ognia Izumi
IrohCórka Izumi[14]

Ciekawostki[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Avatar: The Last Airbender: Legacy of the Fire Nation”, s. 16.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 48.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 6. „Awatar i Władca Ognia” (46/61).
  4. Fakt, że faworyzował Sozina, który był magiem[2], i jego portret w galerii królewskiej[3] wskazują, że był magiem ognia.
  5. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 19. „Kometa Sozina, część 2: Starzy mistrzowie” (59/61).
  6. Avatar: The Last Airbender: Legacy of the Fire Nation”, s. 14.
  7. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — An Urgent Request, 2023, s. 9.
  10. 10,0 10,1 10,2 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — An Urgent Request, 2023, s. 4.
  13. Avatar Extras dla odcinka „Awatar i Władca Ognia”.
  14. Komentarze twórców dla odcinka „Koronacja”.
  15. Avatar: The Last Airbender—The Art of the Animated Series, s. 145.
Advertisement