Awatar Wiki
Advertisement
Fire Nation emblemNeutralny

Starożytne miasto Wojowników Słońca to duża, historyczna osada znajdująca się na na północy Wysp Ognia. Uważano ją za opuszczoną, jednak Aang i Zuko odkryli, że cywilizacja Wojowników Słońca nadal istnieję w mieście. Obecnie większość kamiennej metropolii jest porośnięta pnączami i pozostaje nieużywana, ponieważ plemię jest znacznie mniejsze niż kiedyś. Niektóre elementy architektury miasta są wykorzystywane po dziś dzień w kulturze Narodu Ognia, a zwłaszcza w świątyniach Mędrców Ognia[1].

Miasto jest usiane pułapkami. Kamień słońca, ważny artefakt kultury Wojowników Słońca, ukryty jest w pomieszczeniu, które ma otwierać się wyłącznie podczas przesilenia. Wtedy też do reliktu można dostać się, jeżeli dwie osoby wykonają ruchy Tańczącego Smoka, starożytnej techniki magii ognia, odpowiednio układając stopy na płytkach naciskowych. Jeżeli kamień słońca zostanie zabrany ze swojego miejsca, uruchamia się pułapka, która napełnia pomieszczenie lepkim śluzem[2].

Miejsca[]

Leże mistrzów magii ognia[]

Ran and Shaw's cave

Leże Rana i Shawa składa się z dwóch skierowanych w swoją stronę gór.

Dwie jaskinie położone na szczycie dużych skał z widokiem na ocean, tuż za miastem Wojowników Słońca, tworzą legowisko Rana i Shawa, mistrzów magii ognia. Pośrodku obu jaskiń znajduje się duża, podwyższona, sztuczna platforma, od której rozciąga się długi most łączący obie jaskinię z platformą. To tutaj ci, którzy szukają oświecenia w sztuce magii ognia, ofiarowują mistrzom kawałek Wiecznego Płomienia, a następnie otrzymują ich osąd. Smoki krążą wokół petenta i aby udowodnić swoją wartość, każdy musi wykonać formę Tańczącego Smoka w synchronizacji z odpowiadającym mu smokiem. Aang był w stanie to wydedukować, kiedy on i Zuko spotkali mistrzów i wraz z Zuko wykonali Tańczącego Smoka, aby otrzymać oświecenie[2].

Komnata kamienia słońca[]

Dancing Dragon statues

Komnata kamienia słońca zawiera również posągi związane z Tańczącym Smokiem.

Komnnata kamienia słońca to zabezpieczone pomieszczenie, dostępne wyłącznie kiedy kalendarz słoneczny na zewnątrz skieruje światło pod odpowiednim kątem bezpośrednio w kryształ znajdujący się w jej drzwiach. Ponieważ drzwi otwierały się wyłącznie w dzień przesilenia, Zuko nie miał innego wyjścia, jak tylko „przyspieszyć czas” za pomocą swoich szabli. Wewnątrz komnaty znajduje się dwadzieścia posągów, które przedstawiają układ Tańczącego Smoka. Kiedy dwie osoby poprawnie powtórzą ruchy przedstawione przez rzeźby, uruchomią mechanizm, który ukaże kamień słońca. By zabezpieczyć artefakt przed potencjalnymi złodziejami, komnata wypełnia się lepkim śluzem, kiedy kamień słońca zostanie zabrany ze swojego piedestału[2].

Smocze malowidło[]

Origin of firebending mural

Mural okazujący pochodzenie magii ognia przedstawia Rana i Shawa.

Znajdujące się w połowie drogi na szczyt głównej piramidy miasta malowidło przedstawia dwa smoki dzielące się swoją wiedzą magii ognia z Wojownikiem Słońca. Aang i Zuko początkowo pomylili znaczenie malowidła, sądząc, że ukazuje agresywne podejście smoków do ludzi. Mural wykazuje liczne pęknięcia i oznaki erozji spowodowane czasem, przez co pozostawał w opłakanym stanie. Zuko i Aang później odkryli prawdziwe znaczenie muralu, kiedy uznano ich za godnych i dano im szansę poznania pierwotnej magii ognia[2].

Wieczny Płomień[]

Information icon Osobny artykuł: Wieczny Płomień
Eternal Flame

Wieczny Płomień był pierwszym płomieniem, podarowany ludziom przez smoki wiele wieków temu.

Wieczny Płomień to pierwszy płomień podarowany człowiekowi przez smoki. Spoczywa w ochronnej komnacie na szczycie starożytnej piramidy. Ci, którzy chcą uczyć się od mistrzów, muszą przynieść im cząstkę Wiecznego Płomienia. Płomień musi być utrzymywany w stałej temperaturze, ponieważ mały płomień zgaśnie, podczas gdy duży płomień wymknie się spod kontroli[2].

Kalendarz słoneczny[]

Celestial calendar

Kalendarz słoneczny kontroluje wejście do komnaty kamienia słońca.

Na środku dziedzińca miasta Wojowników Słońca znajduje się duży czerwony kryształ, który odbija światło słoneczne na kalendarz znajdujący się na ziemi poniżej. Jest to również część mechanizmu chroniącego święte pomieszczenie, które może być otwarte wyłącznie w letnie przesilenie[1]. Kalendarz ten przypomina sanktuarium Świątyni Ognia znajdującej się niegdyś na Wyspie Półksiężyca.

Powiązania ze światem rzeczywistym[]

Starożytne miasto Wojowników Słońca inspirowane było architekturą starożytnej Mezopotamii, czerpiąc z niej zwłaszcza w przypadku zigguratów cywilizacji, czyli „schodkowych piramidach”. Twórcy czerpali również z ruin Majów[3].

Zobacz też[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 13. „Mistrzowie magii ognia” (53/61).
  3. Avatar: The Last Airbender—The Art of the Animated Series, s. 156.
Advertisement