Awatar Wiki
Advertisement
Air Nomads emblem

Skrzydlaty lemur[1], znany również jako latający lemur lub po prostu lemur[2][3], to małe, energiczne i krytycznie zagrożone zwierzę. Momo to jedyny znany przedstawiciel rasy, który przeżył Zagładę Nomadów Powietrza. Blisko spokrewniony gatunek, skrzydlaty lemur pręgowany, został odnaleziony po zakończeniu wojny stuletniej.

Historia[]

Przed wojną stuletnią wiele skrzydlatych lemurów zamieszkiwało świątynie powietrza. Pewnego dnia w Południowej Świątyni Powietrza, Aang i Gyatso wystrzelili kilka kremowych ciast prosto w starszych mnichów, którzy zostali szybko otoczeni przez lemury gotowe do wykorzystania okazji i najedzenia się ciastem[4].

Po Zagładzie Nomadów Powietrza skrzydlate lemury zostały prawie całkowicie wybite. Po dotarciu do Południowej Świątyni Powietrza Aang odnalazł i zaprzyjaźnił się z jedynym żyjącym przedstawicielem gatunku, którego nazwał Momo. Od tej chwili lemur został członkiem Drużyny Awatara i towarzyszył im w ich przygodach[4][5].

Anatomia[]

Skrzydlaty lemur posiada duże, membranowe skrzydła pod ramionami, które pozwalają mu latać. Ma czarną mordkę z dużymi, zielonymi oczyma, a jego futro jest w dużej mierze białe z kilkoma czarnymi pręgami. Występowały również inne warianty z nieco odmiennymi znaczeniami, wzorami i plamkami[4]. Skrzydlaty lemur posiada również parę szerokich i długich uszu, które znakomicie poprawiają jego słuch. Czarny ogon, przypominający małpi, zazwyczaj zakończony jest dwoma białymi obrączkami. Gatunek ten jest bardzo szybki i zwinny oraz ma dokładny zmysł węchu, który pozwala mu wyczuć pożywienie na dystans[5].

Zachowanie[]

Flying Momo

Skrzydlaty lemur Momo był towarzyszem Drużyny Awatara.

Skrzydlate lemury znane są z wysokiej inteligencji i nieco strachliwej natury[2]. Były popularne wśród młodych i dorosłych Nomadów Powietrza, a wśród dzieci często wybierano je na ulubione zwierzęta. Magowie powietrza tresowali je do różnych zadań jak na przykład odzyskiwanie lotni upuszczonych z grzbietów latających bizonów[3]. Skrzydlate lemury uwielbiają jedzenie i nie cofną się przed przyjmowaniem pokarmu z czyjejś ręki. Lubią być głaskane jak psy[6], a gdy czują się zagrożone, mogą wygiąć grzbiet i syczeć, podobnie do kotów[7].

Znane skrzydlate lemury[]

Powiązania ze światem rzeczywistym[]

Rzeczywiste lemury przypominają skrzydlate lemury pod względem kształtu ciała, umaszczenia i pyszczka. Maść skrzydlatego lemura przypomina lemura sifakę, który również jest krytycznie zagrożony. Druga połowa struktury ciała tego zwierzęcia oraz jego skrzydła przypominają plamka uszatego (nietoperza z plemienia gacków). Pod względem zachowania, ciekawości i reakcji skrzydlaty lemur jest podobny do pospolitego domowego kota. Posiadają one także kilka podobieństw do latawców, czyli rzędu ssaków, takich jak lotokot czy łasicolot, które nazywane są czasami „latającymi lemurami”.

Ciekawostki[]

  • Choć Momo jest jedynym znanym żyjącym skrzydlatym lemurem, Tho twierdzi, że widział niegdyś takiego w wędrownym cyrku[8].
  • Skrzydlate lemury posiadają własny motyw muzyczny, który jest szybki i skoczny[5]. Muzyka grana jest jednak powolnie i spokojnie w scenach, w których Momo się obżera[10].
  • Sposób, w jaki skrzydlate lemury postrzegają świat, przypomina rodzaj obiektywu rybie oko[11].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 The Lost Lore of Avatar Korra (angielski), zarchiwizowane informacje z gry przeglądarkowej „Welcome to Republic City”.
  2. 2,0 2,1 Avatar: Generations, Navigator Games oraz Square Enix Mobile London, 10 sierpnia 2022.
  3. 3,0 3,1 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  4. 4,0 4,1 4,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 3. „Południowa Świątynia Powietrza” (3/61).
  5. 5,0 5,1 5,2 Awatar: Legenda Aanga
  6. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 7. „Uciekinierka” (47/61).
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 3. „Powrót do Omashu” (23/61).
  8. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 4. „Bagno” (24/61).
  9. Komentarze twórców dla odcinka „Zachodnia Świątynia Powietrza”.
  10. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 5. „Król Omashu” (5/61).
  11. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 15. „Opowieści o Ba Sing Se” (35/61).

Zobacz też[]

Linki zewnętrzne[]

Advertisement