Awatar Wiki
Advertisement
URN icon
Zhu Li Moon

Zhu Li Moon została wybrana na drugiego prezydenta Zjednoczonej Republiki Narodów w 174 o.Z..

Prezydent to tytuł demokratycznie wybranego przywódcy Zjednoczonej Republiki Narodów. Jako głowa państwa oraz rządu, prezydent kontroluje większość sektorów w Republice, w tym organy ścigania. Służy również jako dowódca naczelny Zjednoczonych Sił[1]. Prezydent wybierany jest na czteroletnie kadencje, ale może zostać wybrany ponownie[2].

Historia[]

Pozycja prezydenta powstała w 171 o.Z. tuż przed zakończeniem rewolucji antymagicznej i zastąpiła Radę Zjednoczonej Republiki, która została uznana za zbyt staroświecką, by skutecznie reprezentować nowoczesne interesy[3]. Pierwsze wybory wygrał Raiko, który miał jednego przeciwnika i został pierwszym prezydentem Zjednoczonej Republiki[1].

W 174 o.Z. zorganizowano kolejne wybory. Wenyan został menadżerem kampanii reelekcyjnej Raiko, który miał nadzieję pozostać głową państwa na swoją drugą kadencję. Początkowo mężczyzna nie martwił się swoją podupadłą reputacją, ponieważ nikt inny nie brał udziału w wyborach, ale jego rosnący konflikt z Awatar Korrą zachęcił Zhu Li Moon do wzięcia udziału przeciwko niemu[4]. Ostatecznie to ona wygrała wybory i została drugim prezydentem Republiki[5].

Pozycja i kompetencje[]

Prezydent posiada dużą władzę nad Zjednoczoną Republiką, służy jako dowódca naczelny całego wojska oraz nadzorca policji, co pozwala mu na wyznaczanie priorytetów dalszych posunięć policyjnych[1]. Może także ułaskawić osoby oskarżone lub skazane za przestępstwa przeciwko państwu[6]. Podczas gdy prezydenci mają wpływ na wszystkie poziomy rządu, prezydencki autorytet ma pewne ograniczenia. Próba wpłynięcia na niezależny organ rządowy, na przykład Komisję Komunalną, może doprowadzić do oskarżeń o nadużywanie władzy prezydenckiej[7].

Wybory[]

Prezydent wybierany jest podczas otwartych elekcji. Pierwsze wolne wybory odbyły się w 171 o.Z., w których brało udział dwóch kandydatów, którzy otrzymali wsparcie finansowe od firm oraz innych darczyńców w celu sfinansowania kampanii wyborczej[1].

Raiko brał udział w kolejnych wyborach, by sprawować drugą kadencję. Pierwotnie nikt inny nie kandydował przeciwko niemu, lecz kiedy Zhu Li Moon dołączyła do elekcji, zyskała wysoką przewagę i wygrała wybory[5].

Lista prezydentów[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 5. „Rozjemcy” (17/52).
  2. Komiks „Wojna o wszystko, tom 1”.
  3. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 1. „Zbuntowany duch” (13/52).
  4. Komiks „Wojna o wszystko, tom 2”.
  5. 5,0 5,1 Komiks „Wojna o wszystko, tom 3”.
  6. Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 3. „Koronacja” (42/52).
  7. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Wan Shi Tong's Adventure Guide, 2022, s. 169.
Advertisement