Awatar Wiki
Advertisement
Spirit EmblemWater Tribe emblem

Postanowiłam pozostawić oba portale otwarte. Ludzie mogą teraz wchodzić do świata duchów, a duchy mogą swobodnie przebywać w naszym świecie.

Korra o swojej decyzji w sprawie otwarcia portali duchów[1].

Portal duchów to wrota, które łączą świat fizyczny ze światem duchów. Istnieją trzy portale: dwa zlokalizowane na biegunie południowym i północnym, stworzone gdy duchy Vaatu i Raava pierwszy raz przebiły barierę między tymi wymiarami[2], oraz trzeci znajdujący się w śródmieściu Miasta Republiki, utworzony w 174 o.Z. przez potężne wyładowanie energii duchowej połączone z magią energii Awatar Korry[3].

Opis[]

Ice drill

Niewrażliwa na agresywne techniki magii, powłoka zamkniętego portalu może zostać przebita tylko poprzez dotyk Awatara.

Portale duchów to szerokie promienie światła rozciągające się od ziemi w górę. Portal może zostać stworzony wyłącznie przez wygenerowanie potężnego ładunku energii duchowej, takiego jak wzmocniona energia wydobyta z pnączy duchów[3]. Gdy taki portal zostanie stworzony, może go zamknąć i otworzyć tylko Awatar; jednym dotykiem Awatarzy mogą sprawić, by promień portalu osłabł i przyjął postać kuli i na odwrót. Można to zrobić po dowolnej stronie, zarówno w świecie duchów, jak i w fizycznym, jak i również przebywając w swojej materialnej formie lub w postaci duchowej[4][5]. Ten proces musi odbyć się podczas przesilenia letniego lub zimowego, kiedy bariera pomiędzy dwoma światami jest najsłabsza[4][6]. Jednakże, duchowa energia uwolniona w świecie materialnym przez jeden otwarty portal umożliwia Awatarowi otwarcie innych portali duchów w dowolnym momencie[7].

Jako fizyczne wrota, portale duchów umożliwiają ludziom bezpośrednią podróż do świata duchów, w odróżnieniu od wejścia tam poprzez medytację lub dowolny inny sposób. Skorzystanie z portalu pozwala także na zachowanie swoich zdolności magicznych w świecie duchów[5], a także zabranie ze sobą innych materialnych obiektów[3], co nie byłoby możliwe w innym przypadku[8]. Równocześnie portale umożliwiają duchom na dostanie się do świata ludzi, dzięki czemu mają okazję pozostać tam bez poświęcania swojej nieśmiertelności[9].

Harmonic Convergence

Jeśli południowy i północny portal są otwarte podczas harmonijnego zrównania, nakładają się na siebie i doświadczają zwiększonego przepływu duchowej energii.

Podczas harmonijnego zrównania, portale południowy i północny nakładają się na siebie, co wywołuje wzmocnienie duchowej energii, o ile oba są otwarte podczas tego wydarzenia[10]. To wzmocnienie zwiększa siłę obu wrót aż do zakończenia zrównania. Ten przypływ energii może zostać wykorzystany przez pobliskie duchy na liczne sposoby; mogą one uwolnić się z więzienia okalanego duchową energią – tak jak dokonał tego Vaatu – lub permanentnie połączyć się z człowiekiem — tak jak zrobiła to Raava z Wanem, a później z Korrą[11]. Natomiast w świecie fizycznym zwiększona siła portali umożliwia duchom i ludziom w formie duchowej projekcji na natychmiastową podróż po całym świecie[1].

Miejsca[]

Biegun południowy[]

Southern spirit portal

Południowy portal duchów znajduje się na biegunie południowym i prowadzi do doliny w świecie duchów w pobliżu Drzewa Czasu.

Południowy portal duchów jest jednym z dwóch pierwotnych portali, które powstały gdy Vaatu i Raava przebiły się przez barierę oddzielającą świat duchów od świata fizycznego. Świeci się jasnym niebieskim kolorem i znajduje się w środku pradawnego lasu w sercu bieguna południowego[12]. Portal został zamknięty przez Awatara Wana, który postanowił oddzielić duchy i ludzi po zakończeniu harmonijnego zrównania w 9829 p.Z.[12]. Portal prowadzi do skalistej równiny w świecie duchów, w pobliżu północnego portalu i Drzewa Czasu. Osłabienie duchowe, jakiego doświadczył świat podczas wojny stuletniej sprawił, że uśpiony portal i okoliczny las został okryte lodem, a mroczne duchy grasowały na biegunie południowym i szalały w Wiecznym Sztormie[4].

Portal został zamknięty przez Awatara Wana, który postanowił oddzielić duchy i ludzi po zakończeniu harmonijnego zrównania w 9829 p.Z.[12], lecz Awatar Korra otworzyła go w 171 o.Z. tuż przed kolejnym zrównaniem[5].

Biegun północny[]

North Pole

Północny portal duchów znajduje się na biegunie północnym i prowadzi do doliny w świecie duchów w pobliżu Drzewa Czasu.

Północny portal duchów jest jednym z dwóch pierwotnych portali, które powstały gdy Vaatu i Raava przebiły się przez barierę oddzielającą świat duchów od świata fizycznego. Świeci się jasnym czerwonym kolorem i znajduje się w środku pradawnego lasu w sercu bieguna północnego[12]. Chociaż większość tych terenów stanowią surowe tundry, las jest w stanie tam przetrwać dzięki duchowej energii w tej lokacji[13]. Portal prowadzi do skalistej równiny w świecie duchów, w pobliżu północnego portalu i Drzewa Czasu.

Portal został otwarty przez Awatar Korrę w 171 o.Z. podczas zimowego przesilenia, co spowodowało zniknięcie Wiecznego Sztormu i powrót południowych świateł. Podczas wojny domowej Plemienia Wody, północna armia otoczyła portal i otaczający go las barykadą, by zablokować tam dostęp dla rebeliantów południa[14].

Miasto Republiki[]

Republic City portal

Portal Miasta Republiki znajduje się w śródmieściu stolicy i prowadzi do polany w świecie duchów.

Stworzony przez wyładowanie potężnej wiązki energii działa energetycznego Imperium Ziemi, portal Miasta Republiki świeci się jaskrawym zielonym kolorem i znajduje się w śródmieściu stolicy, otoczony przez ogromną ilość pnączy duchów. W odróżnieniu od pozostałych dwóch portali, ten prowadzi na roślinną polanę w świecie duchów, pokrytą morskimi roślinami i otoczoną przez góry lodowe[15].

Jest to jedyny z trzech portali, który nie został stworzony przez ducha[3]. Duchy nie był zadowolone z jego powstania, ponieważ jego umiejscowienie w samym środku tętniącej życiem metropolii stanowiło zagrożenie dla ich świata w formie zniszczenia i grabieży ze strony ludzi, którzy mogli chcieć go wykorzystać do złych zamiarów. Wonyong Keum, który był właścicielem ziemi otaczającej portal, zamierzał zbudować tam park rozrywki, gdzie organizowałby podróże i wycieczki do świata duchów. Duch smokowęgorza nalegał, by Awatar Korra zamknęła ten portal, a po negatywnej odpowiedzi uważał, że to ona jest odpowiedzialna za ochronę wrót. Gdy dziewczyna zawiodła, duchy własnoręcznie zaczęły chronić portal poprzez wojnę o ziemię z ludźmi[16].

Po brutalnym konflikcie z Triadą Potrójnej Groźby, duchy zniszczyły polanę otaczającą portal w świecie duchów, co miało zniechęcić ludzi do podróży tam. Była to także przestroga oraz mechanizm obronny — jeżeli ktoś dotknął uschniętych kwiatów, z roślin wystrzeliwały kolczaste pnącza, które atakowały ludzi[17].

Prezydent Raiko w odpowiedzi na konflikt rozmieścił Zjednoczone Siły wokół portalu[17]. Jednak kiedy Zhu Li Moon wygrała wybory prezydenckie odwołała wojsko i oddała ziemie otaczające portal Narodowi Powietrza[18].

Ciekawostki[]

  • Ze względu na ilość energii potrzebnej do otwarcia całkowicie nowego portalu, krajobraz wokół każdego przejścia jest znacznie zniekształcony: portal Miasta Republiki otacza krater pełen pnączy duchów[3], a skały w dolinie w świecie duchów, w której znajdują się portale południowy i północny, są wykrzywione na różne sposoby[2].
  • Podróżowanie do portali duchów na biegunach jest znacznie utrudnione ze względu na surowe warunki tego środowiska. Nawet najbardziej uzdolnieni w sztuce przetrwania członkowie Plemion Wody nie powołaliby się tej podróży, jeśli nie byłaby absolutnie konieczna, a wielu uznaje to za znak, by zostawić duchy w spokoju[19].
  • Podczas harmonijnego zrównania nałożenie się na siebie portali powoduje, że oba przyjmują żółtą barwę[10].
  • Portale południowy i północny mają takie same kolory, jak barwy Raavy i Vaatu. Znajdują się także po przeciwnych stronach świata, co odzwierciedla przeciwną naturę obu tych duchów.
    • W podobny sposób portal Miasta Republiki świeci się na zielono, czyli kolor pnączy duchów, których energia przyczyniła się do jego powstania.
  • Początkowo scenarzyści planowali istnienie czterech portali, lecz Bryan Konietzko zaproponował dwa zamiast czterech, ze względu na problemy związane z ich projektem i fabułą[20].
  • Aby rozpoznać portale podczas wstępnych szkiców, które zazwyczaj są czarno-białe, twórcy generalnie utrzymywali portal południowy po lewej stronie kadru, a portal północny po prawej[21].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 14. „Światło w mroku” (26/52).
  2. 2,0 2,1 The Legend of Korra—The Art of the Animated Series, Book Two: Spirits, s. 118.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 13. „Ostatnia bitwa” (52/52).
  4. 4,0 4,1 4,2 Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 2. „Południowe światła” (14/52).
  5. 5,0 5,1 5,2 Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 10. „Nowa era duchowa” (22/52).
  6. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 9. „Przewodnik” (21/52).
  7. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 3. „Wojny domowe, część 1” (15/52).
  8. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 7. „Zimowe przesilenie, część 1: Świat duchów” (7/61).
  9. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 20. „Oblężenie Północy, część 2” (20/61).
  10. 10,0 10,1 Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 12. „Harmonijne zrównanie” (24/52).
  11. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 13. „Nadejście mroku” (25/52).
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 8. „Początki, część 2” (20/52).
  14. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 6. „Przynęta” (18/52).
  15. Komentarze twórców dla odcinka „Ostatnia bitwa”.
  16. Komiks „Wojna o wszystko, tom 1”.
  17. 17,0 17,1 Komiks „Wojna o wszystko, tom 2”.
  18. Komiks „Wojna o wszystko, tom 3”.
  19. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Błąd w parametrze 2, podstawowy podręcznik, wersja 1.0, s. 21.
  20. 20,0 20,1 Komentarze twórców dla odcinka „Południowe światła”.
  21. Komentarze twórców dla odcinka „Nowa era duchowa”.

Zoabcz też[]

Advertisement