Awatar Wiki
Advertisement
Fire Nation emblemEarth Kingdom emblem

Musisz pamiętać, że to podwójne szable. Dwie połowy jednej broni. Nie myśl, że są oddzielne. Bo nie są. To tylko dwie części jednej całości.

Swords

Zestaw podwójnych szabli wisiał w kwaterze Zuko w jego statku.

Podwójne szable[1], nazywane maczetami[2], to dwa miecze uznawane za dwie części tej samej broni, z których można korzystać razem, jak i osobno[1]. Wykorzystuje się je zarówno w Królestwie Ziemi, jak i w Narodzie Ognia.

Historia[]

W młodym wieku Zuko trenował szermierkę z Piandao[3]. Miecze stały się ulubioną bronią księcia, który w swoich nastoletnich latach trzymał ozdobną parę podwójnych szabli w swojej kajucie na własnym statku. Kiedy działał pod przykrywką Błękitnego Ducha, Zuko polegał na swoich ostrzach, aby unikać wykorzystywania magii ognia w walce[4]. Jednakże to właśnie one pozwoliły admirałowi Zhao odgadnąć tajną tożsamość księcia, pomimo nalegania chłopaka, że trzymał je wyłącznie dla ozdoby[2].

Earth Kingdom dao swords

Mężczyzna z szablami groził Iroh swoimi podwójnymi mieczami.

Gdy Zuko i Iroh przebywali na uchodźstwie w Królestwie Ziemi, ciężko było im dorobić się pieniędzy. Kiedy zatrzymali się w wiosce przy rzece, jeden z przechodniów zmusił Iroh do zatańczenia za sztukę złota, grożąc mu swoimi podwójnymi szablami, co rozgniewało księcia. Chłopak w przebraniu Błękitnego Ducha napadł na tego samego mężczyznę i ukradł mu miecze[5]. Wykorzystał je do okradnięcia mieszkańców Królestwa Ziemi podczas swojej podróży[6].

Kiedy Zuko przebywał na farmie świń nieopodal wioski na równinach, Lee zabrał jego szable, by się nimi pobawić pod osłoną nocy. Książę jednak przebudził się i przyłapał chłopca na polu słoneczników. Nie był jednak na niego zły, nauczył go kilku technik i wyjaśnił, że są to „dwie połowy jednej broni” i nauczył go, żeby nie patrzył na nie jak na osobne bronie. Zuko następnie użył swoich szabli w walce z Gowem i jego gangiem w wiosce, włączając magię ognia do technik szermierskich[1].

W Ba Sing Se Zuko użył podwójnych szabli należących do jednego z klientów herbaciarni, w której pracował, kiedy zjawił się tam agresywny Jet. W trakcie pojedynku w chłopaków książę korzystał z broni, aby ukryć swoją tożsamość maga ognia, o co bojownik oskarżał go i jego stryja[7]. Później jako Błękitny Duch nastolatek wykorzystał podwójne szable do uwolnienia Appy z okowów[8].

Zuko with his swords

Zuko chciał zastraszyć swojego ojca za pomocą szabli w Dniu Czarnego Słońca.

Podczas inwazji na Naród Ognia, kiedy Zuko postanowił skonfrontować się ze swoim ojcem, Władcą Ognia Ozaiem, uzbrojony był w swoje podwójne szable jako sposób na zastraszenie go, ponieważ nie mógł tkać ognia w trakcie zaćmienia[9].

Przebywając w Zachodniej Świątyni Powietrza Zuko ze swoimi podwójnymi szablami i Sokka ze swoim czarnym mieczem odbyli pojedynek „magii miecza”, który zwyciężył ten pierwszy[3].

Wygląd[]

Podwójne szable są zakrzywione i z reguły jednosieczne, choć często posiadają równie ostrą końcówkę drugiej strony. Niewielkie zakrzywienie umożliwia im efektywne pchnięcia. Rękojeści są rzeźbione i zakrzywione w stronę przeciwną do ostrzy, co pozwala na sprawniejsze posługiwanie się nimi przy niektórych technikach cięcia i pchnięcia. Drewno rękojeści jest zazwyczaj oplatane sznurem. Niektóre rękojeści mogą posiadać dziurę, podobnie do mieczy jian. Podwójne szable posiadają także specjalnie dostosowane jelce, dzięki którym można je trzymać w jednej pochwie.

Powiązania ze światem rzeczywistym[]

Najwcześniejsze dao pochodzą z dynastii Shang z chińskiej epoki brązu i znane są jako zhibei dao (直背刀), czyli „noże o prostych spodach”. Jak wskazuje nazwa, były to proste lub lekko zakrzywione bronie jednosieczne. Pierwotnie wykonywano je z brązu, a później, w późnym Okresie Walczących Królestw, z żelaza. Na początku nie były tak powszechnie wykorzystywane w wojsku, jak jian — chiński prosty miecz obusieczny — jednak dao stały się popularne wśród kawalerii podczas dynastii Hao ze względu na sztywność i efektywność w siekaniu. Później dao zaczęto przyznawać piechocie i zaczęły one zastępować jian jako standardowe wyposażenie[10]

Ciekawostki[]

  • Komentarze w Avatar Extras dla odcinka „Samotny Zuko” mówiły, że podwójne szable Zuko miały reprezentować wewnętrzny konflikt dobra i zła w Zuko oraz obie stanowiły dwie części jego samego.
  • Broń ta jest jedną z czterech głównych chińskich broni, znanych jako „najbardziej szaleńcze i śmiałe ze wszystkich broni”[10]. W przeciwieństwie do kosmicznego miecza Sokki, ostrza Zuko to tradycyjne szable: jednoręczne i jednosieczne.
  • Wśród wystrojenia, którym Bolin ozdobił mieszkanie, które zamieszkiwał z Mako, znajdował się zestaw podwójnych szabli zawieszony na ścianie[11].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 7. „Samotny Zuko” (27/61).
  2. 2,0 2,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 18. „Mistrz magii wody” (18/61).
  3. 3,0 3,1 Komiks „Swordbending”.
  4. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 13. „Błękitny Duch” (13/61).
  5. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 4. „Bagno” (24/61).
  6. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 5. „Dzień Awatara” (25/61).
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 14. „Miasto murów i tajemnic” (34/61).
  8. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 17. „Jezioro Laogai” (37/61).
  9. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 11. „Dzień Czarnego Słońca, część 2: Zaćmienie” (51/61).
  10. 10,0 10,1 The Complete Taiji Dao: The Art of the Chinese Saber, Blue Snake Books, 2009.
  11. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 6. „Przynęta” (18/52).

Zobacz też[]

Advertisement