Awatar Wiki
Advertisement
Earth Kingdom emblem
Ten artykuł dotyczy plemion Pustyni Si Wong. Jeżeli szukasz czegoś innego, zobacz Plemię (ujednoznacznienie).

Plemiona Si Wong[1], znane również jako lud Si Wong[2], to rdzenni mieszkańcy Pustyni Si Wong w Królestwie Ziemi, pedzieleni na wiele luźno zorganizowanych plemion, takich jak Plemię Hami[3]. Plemiona wyróżniają się swoim szczególnym stylem magii ziemi, który polega na tkaniu luźnego piasku zamiast twardej ziemi, i przystosowały się do swojej wrogiej i jałowej ojczyzny, stając się nomadami, najeźdźcami i łupieżcami[4]. Poruszają się po wydmach za pomocą żaglowców piaskowych[5].

Historia[]

Plemiona Si Wong osiedliły się na Pustyni Si Wong jakiś czas po chrząszczogłowych kupcach, choć ostatecznie stały się dominującą grupą etniczną w regionie[4]. Z powodu warunków na pustyni rządowi Królestwa Ziemi nigdy nie udało się w pełni podporządkować sobie plemion[2].

Po tym jak Wan Shi Tong przeniósł swoją bibliotekę do świata fizycznego, plemiona zaczęły handlować z duchami, dostarczając cenne teksty i wiedzę w zamian za dostęp do archiwów biblioteki i zawartych w nich przydatnych informacji. Służyli także jako przewodnicy dla osób z zewnątrz, które chciały przejść przez pustynię. Plemiona Si Wong utrzymywały dobre stosunki z Wan Shi Tongiem przez całe życie Awatar Kyoshi[6]. Lek, nastolatek z plemion Si Wong, był przyjacielem Kyoshi i jednym z jej nauczycieli magii ziemi w 296 p.Z.[7][8].

Za życia Awatara Roko studnia plemienia magów piasku na skraju Pustyni Si Wong wyschła i odkryli, że pobliskie miasto natknęło się na ich podziemny zbiornik, odprowadzając wodę z pustyni. Członkowie plemienia próbowali negocjować z miastem, aby zaprzestali korzystania ze zbiornika do czasu znalezienia rozwiązania korzystnego dla obu stron, ale zostali zignorowani. Magowie piasku szukali dyplomaty lub wynalazcy, który mógłby im pomóc[9]. W tym czasie związek plemion z Wan Shi Tongiem stał się bardziej napięty, ponieważ oskarżano ich o przyprowadzanie do biblioteki ludzi, którzy chcieli uzyskać przewagę dla własnego narodu, zamiast zdobywać wiedzę dla samej wiedzy. Zakazano im w przyszłości dostępu do biblioteki i utraciwszy powód do pozostania tam, nie powstrzymywali już budynku przed zapadnięciem się głębiej pod powierzchnię piasków[6].

Appa captured

Grupa pustynnych bandytów Ghashiuna schwytała Appę w 100 o.Z.

W 100 o.Z. grupa magów piasku była obecna podczas przybycia Drużyny Awatara do Oazy Zamglonych Palm. Wkrótce zauważyli latającego bizona Awatara Aanga, Appę, i próbowali się do niego zbliżyć, ale zostali przepędzeni przez profesora Zeia[5]. Później grupie bandytów Ghashiuna udało się schwytać latającego bizona pomimo jego zaciekłego oporu. Próbując uciec, Appa spowodował utratę żaglowca, który grupa ukradła Plemieniu Hami. Magowie piasku sprzedali latającego bizona chrząszczogłowym kupcom, od których następnie został nabyty przez cyrk Narodu Ognia[10].

Kilka dni później grupa magów piasku – wśród nich złodzieje, którzy ukradli Appę – szukało żaglowca, który zgubili przez Appę. Ten sam ślizgacz został znaleziony przez Drużynę Awatara i początkowo członkowie plemienia oskarżyli ich o kradzież, ale Sha-Mo stanął w ich obronie. Toph rozpoznała głos jednego ze złodziei, Ghashiuna, i wywnioskowała, że to on ​​ukradł Appę. Początkowo chłopak zaprzeczył tym oskarżeniom, ale kiedy dziewczynka ujawniła, że ​​kazał założyć Appie kaganiec, Aang wpadł we wściekłość i wszedł w Stan Awatara. Obawiając się wywołanej wściekłością mocy Aanga, Ghashiun przyznał się do kradzieży i oświadczył, że sprzedał bizona, który prawdopodobnie przebywał już w Ba Sing Se. Magowie piasku następnie zaoferowali eskortę grupy z pustyni, jednak to się nie udało i nie mieli innego wyboru, jak tylko uciec przed gniewem Aanga, na co naciskał Sokka[3].

Jakiś czas przed 171 o.Z. grupa magów piasku otoczyła oazę na środku pustyni, jedyną w promieniu stu mil. Bumi, który był wówczas dowódcą Zjednoczonych Sił, wraz ze swoim plutonem zauważył tych magów piasku, gdy żołnierze zbliżali się do oazy, próbując odzyskać wodę, ale nie zostali powitani przez wściekłych członków plemienia[11].

Po opuszczeniu Miasta Republiki Suyin Beifong udała się na Pustynię Si Wong i zamieszkała wśród społeczności magów piasku. Jakiś czas później wyjechała, aby założyć miasto Zaofu[12].

Kiedy Awatar Korra i Asami Sato wypłynęły swoim prowizorycznym, metalowym żaglowcem z Pustyni Si Wong, grupa magów piasku spojrzała na nich ze zdumieniem, a Asami zaoferowała odsprzedać im własnoręcznie złożony ślizgacz[13]. W późniejszym okresie lat 170. przemytnicy porwali członka plemienia, zmuszając przyjaciółkę porwanego, Nianzhen, do podążania za nimi aż do Miasta Republiki. Tam członkini plemienia wywołała chaos, próbując znaleźć i uratować przyjaciela[14].

Kultura[]

Sandbenders using a sand-sailer

Magowie piasku z plemienia używają żaglowców do przemierzania Pustyni Si Wong.

Plemiona Si Wong mają wyjątkową kulturę i niewiele wspólnych zwyczajów z resztą kontynentu[2]. Magowie piasku są podzieleni na komuny[12], które z kolei tworzą kilka plemion[3] i muszą radzić sobie z wrogim i trudnym środowiskiem. Jako lud pustynny rozwinęli styl tkania piasku, który umożliwia im korzystanie z żaglowców piaskowych, spełniające funkcję ich podstawowego środek transportu. Ze względu na życie na zalanej słońcem Pustyni Si Wong, rak skóry jest częstą chorobą wśród plemion Si Wong[4]. Z tego powodu tradycyjnie noszą wiele warstw odzieży i specjalne okulary chroniące przed słońcem[3].

Plemiona wierzą w panteon bogów i według ich starożytnej tradycji te nadprzyrodzone istoty pokazały swoją moc i gniew, zrzucając potężną Skałę Si Wong na pustynnych ludzi, którzy przestali przestrzegać zasad swoich kapłanów[4]. W przypadku śmierci członkowie plemienia unikają oznaczeń na grobach lub przemówień pogrzebowych. Zamiast tego uważa się, że uścisk ziemi i cisza natury są jedynym godnym zaszczytem dla zmarłego[15].

Ponieważ możliwości ekonomiczne na pustyni są ograniczone, magowie piasku radzą sobie, jak tylko mogą. Wiadomo, że żywią się padliną i okradają innych[4], choć grabież uważa się za czyn haniebny. Pomimo ograniczonych zasobów plemiona Si Wong nie wahają się gościć ludzi skrzywdzonych przez swoich współplemieńców[3]. Wodę czerpią z podziemnych zbiorników rozmieszczonych na całej pustyni[16].

Si Wong tribe in 100 AG

Magowie piasku zazwyczaj noszą odzież ochronną, aby przetrwać na zalanej słońcem pustyni.

Plemiona utrzymują kontakty zarówno z chrząszczogłowymi kupcami, jak i osadnikami z Królestwa Ziemi wokół pustyni, zwłaszcza z Oazą Zamglonych Palm[5][12]. Wiadomo, że niektórzy członkowie plemienia mieszkają na stałe w tych przygranicznych osadach. Jednak pustynnienie i duże burze piaskowe regularnie powodują wysychanie oaz i zasypywanie miast piaskiem, przez co osiadły tryb życia nie jest dużo bezpieczniejszy niż koczowniczy[7].

Podróżujący kupcy są często aż nazbyt gotowi kupić łupy skradzione przez magów piasku[10], ale stosunki plemion z ludźmi spoza pustyni są napięte i niejednoznaczne, ponieważ członkowie plemion często nie są one dobrze przyjmowani przez osoby z zewnątrz ze względu na ich złą reputację złodziei i bandytów[4]. Niemniej jednak potrafią także przyjmować obcych do swoich komun i plemion[12].

Niektórzy stróże prawa na Pustyni Si Wong karali przestępców, umieszczając ich w szubienicy, wysoko umieszczonej klatce i zostawiając, aż umrą z odwodnienia. Robiono to jako ostrzeżenie dla innych przestępców[7].

Wystąpienia[]

Awatar: Legenda Aanga[]

Księga II: Ziemia (土)[]

Legenda Korry[]

Księga III: Zmiana (易)[]

Chronicles of the Avatar[]

The Rise of Kyoshi[]

  • 114. „The Introduction
  • 115. „Escape
  • 116. „The Agreement
  • 118. „The Town
  • 119. „The Beast
  • 120. „The Avatar's Masters
  • 121. „Preparations
  • 123. „Questions and Meditations
  • 124. „The Face of Tradition
  • 125. „The Raid
  • 126. „The Challenge
  • 127. „Dues
  • 128. „Memories
  • 130. „Farewells

Ciekawostki[]

  • Według opowieści przekazywanych przez Wojowniczki Kyoshi, Plemię Hami żyło kiedyś w północno-zachodnim Królestwie Ziemi i było znane ze swojej umiejętności komponowania dań rybnych[17]. Relacje te są albo błędne, albo wskazują na późniejszą migrację i asymilację grupy obcych do ludu Si Wong, zjawisko, o którym wiadomo z pojedynczych przypadków, takich jak Suyin[12].
  • Plemiona Si Wong wykazują wyraźne podobieństwo pod względem ubioru i kultury do prawdziwego ludu Tuaregów zamieszkującego wewnętrzną Saharę w Afryce Północnej.
    • Są także podobni do Tuskenów z „Gwiezdnych Wojen”, których mniej formalnie nazywa się „ludźmi pustyni”. Oni również wędrują pustyniach i są wrogo nastawieni do lokalnych osadników.
  • Nazwa Plemienia Hami odpowiada nazwie pustyni Hami, części pustyni Gobi w chińskim Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur.
  • Okulary, które członkowie plemion noszą, aby osłonić oczy przed słońcem i chronić przed piaskiem, wyglądają bardzo podobnie do okularów zaćmieniowych, które siły inwazyjne nosiły podczas inwazji na Naród Ognia w Dniu Czarnego Słońca.
  • Chociaż wiadomo, że chrząszczogłowi kupcy różnią się etnicznie od innych plemion pustynnych[4], czasami zalicza się ich do zbiorczego określenia „plemiona Si Wong”[18].

Zobacz też[]

Przypisy

  1. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 14. „The Introduction”.
  2. 2,0 2,1 2,2 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 8. „The Fracture”.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 11. „Pustynia” (31/61).
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  5. 5,0 5,1 5,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 10. „Biblioteka” (30/61).
  6. 6,0 6,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Wan Shi Tong's Adventure Guide, 2022, s. 7.
  7. 7,0 7,1 7,2 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 28. „Memories”.
  8. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 20. „The Avatar's Masters”.
  10. 10,0 10,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 16. „Przygody Appy” (36/61).
  11. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 12. „Harmonijne zrównanie” (24/52).
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 12,4 Legenda Korry”, Księga III: Zmiana, rozdział 5. „Klan Metalu” (31/52).
  13. Legenda Korry”, Księga III: Zmiana, rozdział 10. „Niech żyje królowa” (36/52).
  14. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Starter Set, 2023, Nianzhen the Hammer playbook.
  15. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 31. „The Return”.
  17. Książka kucharska „Avatar: The Last Airbender: The Official Cookbook: Recipes from the Four Nations” autorstwa Jenny Dorsey, Insight Editions, 23 listopada 2021.
Advertisement