Awatar Wiki
Advertisement

Na całym świecie istnieje wiele wzorców dotyczących płci i seksualności. Każdy naród ma swoją własną historię równości płci, tolerancji wobec seksualności i płci oraz wzorców małżeństw.

Płeć to zakres cech odnoszących się do męskości i kobiecości, przy czym niektóre utożsamiają się z obydwoma lub żadnym z nich. Wszystkie narody mają tradycyjne wyobrażenie o rolach płciowych. W niektórych krajach kobiety spotkały się z dyskryminacją, chociaż w innych istnieje historia równości płci lub poczyniono ogromne postępy w kierunku równości płci od czasu wojny stuletniej[1]. Niektóre osoby nie identyfikują się z niektórymi lub wszystkimi aspektami płci, jaką nadano im przy urodzeniu, a niektóre z tych osób identyfikują się jako osoby transpłciowe lub niebinarne[2].

Orientacja seksualna to wzór zainteresowania płcią przeciwną lub tą samą, ogólnie uważany za heteroseksualizm, homoseksualizm, biseksualność i aseksualność[3]. Wiele osób nieheteroseksualnych i niecispłciowych identyfikuje się jako queer lub posługując się bardziej szczegółowymi terminami, takimi jak gej, lesbijka i biseksualista[4][5][6][7].

Nomadowie Powietrza[]

Tożsamość płciowa[]

Podczas gdy świątynie powietrza były tradycyjnie podzielone według płci, Nomadowie Powietrza przyjmowali osoby transpłciowe i niebinarne. Bo był niebinarnym młodzieńcem z Południowej Świątyni Powietrza, mimo że świątynia była tradycyjnie kojarzona z mnichami[8]. Są też niebinarni członkowie nowego Narodu Powietrza, którzy zyskali magię powietrza po Harmonijnym Zrównaniu, tacy jak Enuk i Rinzen[9][10].

Orientacja seksualna[]

Air Nomad acceptance

Nomadowie Powietrza przyjmowali i akceptowali wszystkich i nie bali się publicznie okazywać swojej miłości innym.

W świątyniach powietrza Nomadowie Powietrza nie ukrywali, kogo kochają. Akceptowali różnice i wszystkich, bez względu na płeć i orientację seksualną[11]. Przed ludobójstwem filozofia Nomadów Powietrza oznaczała, że dzieci wychowywały się w społeczności, a nie w domu z dwoma rodzicami, chociaż Nomadowie Powietrza byli świadomi istnienia swoich krewnych i czasami utrzymywali z nimi bliskie relacje. Dwóch Nomadów Powietrza tej samej płci można również uznać za rodziców tego samego dziecka[8]. Wspólnoty gościły ludzi ze wszystkich środowisk[1]. Nowy Naród Powietrza przyjmuje także każdego, bez względu na jego orientację, a Awatar Aang bardzo wspierał swoją córkę lesbijkę, Kyę[11].

Plemiona Wody[]

Równość płci[]

Społeczeństwo Plemion Wody różni się pomiędzy Północnym Plemieniem Wody, Południowym Plemieniem Wody i Bagiennym Plemieniem Wody. Historycznie rzecz biorąc, Północne Plemię Wody było jednym z najbardziej patriarchalnych społeczeństw na świecie, z tradycją, że kobietom wolno było doskonalić swoje umiejętności jedynie w sztukach uzdrawiania, uważanych przez praktykujących za niezwykle ważną dziedzinę studiów[12][13]. Nie wszystkie kobiety z Północy czuły, że ten system traktuje je niesprawiedliwie; na przykład Atuat argumentowała nawet, że zasady ją wzmacniają, ponieważ zdolność uzdrawiania jest znacznie cenniejsza i wymaga więcej umiejętności niż walka magią wody, ponieważ „każdy idiota może uderzyć kogoś wodą”[14]. Taki pogląd wymagał jednak, aby kobiety, o których mowa, rzeczywiście miały umiejętności uzdrawiania i były dumne ze swojej pracy. System był znacznie trudniejszy do zaakceptowania dla osób takich jak Chukagnak, które słabo radziły sobie z leczeniem[15].

Tymczasem Południe od dawna akceptuje kobiety jako wojowniczki, magów wody[16][17] oraz przywódczynie na stanowiskach wodzów[18], chociaż nadal istnieją tradycyjne role płciowe i postawy seksistowskie[19][20][21]. Historycznie rzecz biorąc, niektóre kobiety z Północy migrowały, aby zamieszkać w Południowym Plemieniem Wody, aby uniknąć ograniczeń związanych z miejscem urodzenia[12]. Tagaka, przywódczyni Piątego Narodu i królowa piratów o południowym pochodzeniu, głęboko gardziła szowinizmem związanym z płcią, a nawet zamordowała mężczyznę z Północnego Plemienia Wody, który poniżył ją ze względu na płeć[22].

Pomimo swojej reputacji, podejście Północnego Plemienia Wody do równości płci spadło w całej jego historii. Przed wojną stuletnią plemiona północy były mniej jednorodne kulturowo, a niektóre plemiona na północy przyjmowały i szkoliły kobiety magów wody w walce. Jednakże, w wyniku konieczności zamieszkiwania przez plemiona w Agna Qel'a przez dziesięciolecia podczas stuletniego konfliktu z Narodem Ognia, normy te ostatecznie ustąpiły miejsca dominującym zasadom dotyczącym płci wyznawanym przez szersze plemię[23]. Takie tabu uległy złagodzeniu po zakończeniu wojny, gdy mistrz magii wody z Północy, Pakku, po przyjęciu Katary na uczennicę zaczął szkolić kobiety magów wody z Południa, podczas gdy za rządów wodza Unalaqa powierzył swojej córce Esce liczne misje odpowiadające jej niezwykłym umiejętnościom bojowym[24][25][26].

Bagienne Plemię Wody zdaje się praktykować ogólną równość płci, a mężczyźni i kobiety walczyli ramię w ramię w wojnie stuletniej[17].

Tożsamość płciowa[]

Ze względu na sztywne standardy dotyczące płci panujące w plemionach północnych i południowych, zdarzały się przypadki odrzucania przez swoje społeczności osób transpłciowych i niebinarnych, pomimo osiągnięcia przez nie prominentnych stanowisk i statusu. W erze Awatara Roko przywódczyni Południa Qanitt wykorzystała dyplomację i kontakty, aby pracować na rzecz dobrobytu obu plemion, podczas gdy na północy Makittuq, pomimo odrzucenia przez rodzinę i społeczność ze względu na jej tożsamość, wykorzystała swoją wiedzę w sprawach duchowych do obrony plemienia przed rozgniewanymi mrocznymi duchami[27].

Zwyczaje małżeńskie[]

Yue's necklace

Księżniczka Yue otrzymała od swojego narzeczonego Hahna naszyjnik zaręczynowy.

Zarówno na Północy, jak i na Południu kobiety wyrażają swoje zaręczyny, nosząc naszyjniki zaręczynowe wykonane ręcznie przez ich narzeczonych. Konwencja obowiązująca w obu plemionach głosi, że partner płci męskiej powinien ofiarować biżuterię swojej drugiej połówce, chociaż zdarzają się wyjątki od tej normy, jak na przykład sytuacja, gdy Eska siłą dała Bolinowi naszyjnik zaręczynowy[28]. Jeszcze rzadszym przykładem może być związek Akuudana i Tayaguma w czasach Awatar Yangchen, podczas którego obaj mężczyźni wymienili się opaskami na ramię z osadzonymi w kamiennych amuletach, w stylu typowego naszyjnika zaręczynowego[29].

Na Północy małżeństwa kobiet są przeważnie aranżowane przez rodziny po ukończeniu szesnastego roku życia, podczas gdy na Południu kobiety mają znacznie większą swobodę w ubieganiu się o względy według własnego uznania[30]. Dla niektórych z tych z góry ustalonych związków brak własnej sprawczości i presja życia zgodnie z tradycjami społecznymi były dużym ciężarem, ponieważ księżniczka Yue odmówiła towarzystwa Sokki w obawie przed zakłóceniem jej zbliżającego się małżeństwa politycznego z Hahnem. Po wojnie domowej Plemienia Wody wielu młodych mieszkańców Północy zaczęło kwestionować ugruntowaną mądrość pozwalającą rodzicom decydować, z kim są w związkach, wierząc, że w erze nowożytnej powinni mieć swobodę wyboru, kogo kochają, niezależnie od tożsamości płciowej drugiej połówki[6].

Orientacja seksualna[]

Plemiona Wody na ogół akceptują różne orientacje seksualne i wyrzekanie się dzieci z powodu ujawnienia się jest nietypowe dla rodzin. Jednakże tradycją Plemienia Wody jest utrzymywanie spraw osobistych w tajemnicy, a kultura Plemienia Wody zachęca ludzi do zachowywania swojej seksualności dla siebie[11][1]. Wydaje się, że Południowe Plemię Wody ma znacznie dłuższą historię małżeństw osób tej samej płci niż Północ, a Południowiec Akuudan poślubił Tayaguma w erze Yangchen. Na Północy wodzowie Desna i Eska wydali dekret mówiący, że płeć nie ma wpływu na to, kto może, a kto nie może zawrzeć związku małżeńskiego, i uczestniczyli w wielu ślubach osób tej samej płci, nawet po otrzymaniu sprzeciwu w sprawie dekretu. Ich kuzynka, Awatar Korra, ujawniając swój związkek z Asami Sato również zainspirowała wielu queerowych członków Plemienia Wody do ujawnienia się[6]. Jednak reformy Desny i Eski nadal spotkały się z ostrym sprzeciwem, a gwiazda ruchu Akar otrzymywał groźby śmierci po tym, jak ujawnił się jako gej i planował urządzić wystawne wesele na Północy ze swoim wieloletnim chłopakiem Jierenem[7]. Desna i Eska często reagowali na sprzeciw, osobiście uczestnicząc w wielu ślubach osób tej samej płci, aby okazać swoje wsparcie[6].

Królestwo Ziemi[]

Równość płci[]

Kultura Królestwa Ziemi tradycyjnie ma aspekty patriarchalne. Od kobiet oczekuje się przestrzegania standardów kobiecości[31]. Historycznie rzadko widywano kobiety służące w wojsku Królestwa Ziemi, chociaż Katara i Jiang wiarygodnie przebierały się za kolaborantów Królestwa Ziemi[32]. Toph Beifong była często lekceważona ze względu na swoją płeć, a także wiek i niepełnosprawność[33].

Kyoshi and her warriors

Kyoshi utworzyła Wojowniczki Kyoshi, aby kobiety z Półwyspu Yokoya mogły się bronić.

Nękanie kobiet było powszechne na Półwyspie Yokoya, dopóki Awatar Kyoshi nie nauczyła grupy kobiet, jak się bronić. Stały się one Wojowniczkami Kyoshi[34]. W ten sposób złożona wyłącznie z kobiet grupa wojowniczek na Wyspie Kyoshi stała się wyjątkiem od długotrwałej rzadkości kobiet-żołnierzy w Królestwie Ziemi[20].

W Omashu i Królestwie Ziemi jako całości kobiety wstępowały na tron jako królowe, było też kilka wybitnych Mędrczyń Ziemi[35][36][37]. Kobiety również w przeszłości cieszyły się wolnością gospodarczą jako wybitne biznesmenki w wielu częściach Królestwa Ziemi[38][39][40][41], a także były akceptowane w zawodach takich jak gubernatorzy, burmistrzowie, przywódcy wsi lub w lokalnych siłach policyjnych[42][43][36][44].

Równość płci poprawiła się po wojnie stuletniej wraz z pojawieniem się powojennego „nowoczesnego świata”. W Zaofu, mieście założonym kilkadziesiąt lat po stuletniej wojnie przez Suyin Beifong, na prominentnych stanowiskach pracuje wiele kobiet[45]. Po anarchii w Królestwie Ziemi własne wysiłki Kuviry na rzecz modernizacji Królestwa Ziemi spowodowały, że o wiele więcej kobiet służyło w jej armii, a później w wojsku Imperium Ziemi[46][47][50][51].

Tożsamość płciowa[]

Niektóre osoby transpłciowe i niebinarne znalazły akceptację w Królestwie Ziemi, jak na przykład Xiao, potężny artysta sztuk walki wychowany przez kochającą grupę pacyfistycznych mnichów[52], a także Yuxuan, utalentowany młody technolog, który chciał zarobić pieniądze, aby pomóc saunie prowadzonej przez człowieka, który go adoptował[53].

Zwyczaje małżeńskie[]

Poligamia jest znaną praktyką niektórych Królów Ziemi[54].

Orientacja seksualna[]

W przeważającej części Królestwo Ziemi powoli akceptuje ludzi, którzy nie są heteroseksualni, posuwając się nawet do represji militarnych. Nawet Awatar Kyoshi, która otwarcie kochała zarówno mężczyzn, jak i kobiety, nie była w stanie wpłynąć na żaden prawdziwy postęp[11].

Niektóre społeczności w kraju, takie jak Wioska Maizu, były bardziej tolerancyjne, a małżeństwa osób tej samej płci zostały tam zalegalizowane w 99 o.Z.[55]. Podłódź na zachodnim terytorium okupowanym przez Naród Ognia była domem dla dwóch ożenionych kobiet, które były szanowanymi właścicielkami najsłynniejszej restauracji w mieście[56]. Mieszkańcy Wyspy Kyoshi również są pewni wyrażania związków homoseksualnych[57][58], a Korra i Asami mogły swobodnie wyrażać siebie jako para w Gaoling[59].

Grupy daofei często nie miały problemu z członkami będącymi w związkach tej samej płci, a Kirima wyjaśniła, że nie ma problemu ze związkiem Kyoshi z Rangi, w przeciwieństwie do niektórych ludzi w Królestwie Ziemi[57]. To rozszerzyło się na inne drobne gangi, takie jak Gang Papierowych Latarni, w którym zastępczyni dowódcy, Hua, spotykała się z Rose[60].

Naród Ognia[]

Równość płci[]

Izumi

Naród Ognia ma długą tradycję równości płci, a kobiety często zajmują ważne stanowiska, w tym stanowisko Władcy Ognia tak jak w przypadku Izumi.

Historycznie rzecz biorąc, Naród Ognia był najbardziej postępowym narodem pod względem równości płci, aż do światowej rewolucji przemysłowej po wojnie stuletniej. Kobiety mają pełny dostęp do wyższego wykształcenia i są równe wobec prawa, a także były mianowane burmistrzami, sędziami i ministrami królewskimi jeszcze przed czasami Awatar Kyoshi[61][62]. Następczyni tronu lub kobiety z tytułem Władcy Ognia również nie są rzadkością, a historyczne sagi o potężnych Księżniczkach Ognia są dobrze znane[63].

Kobiety służyły także w wojsku i bojówkach klanowych Narodu Ognia przez większą część jego historii[64]. W pewnym momencie przed rokiem 99 o.Z. kobiety stały się niewielką mniejszością w armii i marynarce wojennej. Zamiast tego służyły głównie w Siłach Krajowych, chroniąc ojczyznę[65]. Niemniej jednak istniały wyjątki od tej tradycji, ponieważ kobiety służyły w specjalnych jednostkach frontowych, takich jak Łucznicy Yuyan podczas wojny stuletniej[66], a niektóre kobiety służyły w koloniach lub na liniach frontu i mogły awansować do rang tak wysokich, jak generał[67]. Wydaje się, że wszelkie ograniczenia zostały zniesione po zakończeniu stuletniej wojny, kiedy kobiety zaczęły służyć w Siłach Powietrznych Narodu Ognia[68] i ponownie awansowały na wysokie stanowiska w marynarce wojennej[69].

Tożsamość płciowa[]

Podczas nietolerancyjnego reżimu Władcy Ognia Sozina i jego następców podczas stuletniej wojny, w Narodzie Ognia nadal istniała podziemna społeczność, do której należała m.in. Sunlin, idealistyczna sierota, która była zaangażowana w plan odnalezienia zwoju w Katakumbach Smoczej Kości[70]. Po zakończeniu wojny Naród Ognia stał się miejscem tolerancyjnym dla osób transpłciowych i niebinarnych. Jedną z wybitnych niebinarnych postaci Narodu Ognia była Dalja Ro, którą wspierały koleżanki z klasy w Królewskiej Akademii dla Dziewcząt po tym, jak Dalja zdała sobie sprawę, że tak naprawdę nie czuje się dziewczyną. Została admirałem w Marynarce Ognia, a następnie przywódczynią Floty Pomocy Narodu Ognia[69]. Jednakże w niektórych kręgach Narodu Ognia nadal utrzymywała się wroga postawa wobec osób niebinarnych[71].

Zwyczaje małżeńskie[]

Małżeństwa aranżowane z powodów politycznych nie były niczym niezwykłym w przypadku członków rodziny królewskiej, ponieważ małżonka Władcy Ognia była historycznie bardzo ważna, a zatem pożądana[72][73]. Mimo to małżeństwa z miłości zawsze były czymś normalnym dla większości populacji. Nawet wśród szlachty tradycyjnie częściej zawierano małżeństwa z miłości[74][40], chociaż istniały wyjątki[73].

Tradycyjnie akceptowane jest, że Władcy Ognia mają kochanki przed ślubem. Oczekuje się, że ojcowie uznają wszelkie dzieci urodzone poza związkiem małżeńskim ze szlachciankami, aby uniknąć zhańbienia klanu kochanki. Chociaż dzieci nieślubne mogą zostać przyjęte jako część rodziny, można je również umieścić w linii sukcesji za legalnym rodzeństwem[75].

Orientacja seksualna[]

Arrest of a lesbian couple in the Fire Nation

Para lesbijek zostaje aresztowana przez siły bezpieczeństwa Narodu Ognia za panowania Władcy Ognia Sozina.

Przez większość swojej historii Naród Ognia był tolerancyjny wobec osób o różnych orientacjach seksualnych i zezwalał na małżeństwa osób tej samej płci[1]. Jednakże Sozin podczas swojego późniejszego panowania uznał związki osób tej samej płci za przestępstwo[11]. Pomimo tych praw, podziemna społeczność ludzi o różnych orientacjach seksualnych i tożsamości płciowej nadal przetrwała w Narodzie Ognia podczas stuletniej wojny[76][77]. Co więcej, ze względu na większą swobodę wypowiedzi dozwoloną w wybranych koloniach Narodu Ognia, niektórzy mieszkańcy mogli legalnie poślubić swoich partnerów tej samej płci, pomimo zakazu tego zwyczaju w ojczyźnie[56].

Zjednoczona Republika Narodów[]

Równość płci[]

Future Industries advertisement

Firma Przedsiębiorstwo Przyszłość rekrutowała inżynierki, reklamując swoje zaangażowanie na rzecz równości płci.

Zjednoczona Republika Narodów ma społeczeństwo w dużej mierze równe pod względem płci, w którym kobiety służą w wojsku i policji[78][79][80] oraz ma kilka prominentnych polityków, biznesmenek i biurokratek[81][79][82]. Drugi i obecnie urzędujący prezydent Zjednoczonej Republiki, Zhu Li Moon, jest pierwszą kobietą-prezydent[78].

W Zjednoczonej Republice nadal istnieją postawy seksistowskie, takie jak lekceważenie kobiet[63][83]. Istnieje kilka inicjatyw mających na celu rekrutację kobiet w dziedzinach, w których są niedostatecznie reprezentowane, np. w nauce i inżynierii[84][85][86].

Tożsamość płciowa[]

Ogólnie Zjednoczona Republika jest miejscem przyjaznym dla obywateli transpłciowych i niebinarnych, takich jak Rinzen[10], mieszkańców i gości. Na przykład Enuk z Południowego Plemienia Wody czuł się komfortowo, wyrażając się jako osoba niebinarna w Mieście Republiki. Postawy tolerancyjne nie są jednak powszechne, ponieważ niektóre osoby niebinarne w Republice zostały odrzucone przez swoje rodziny po ujawnieniu się[71].

Orientacja seksualna[]

Mieszkańcy Zjednoczonej Republiki, zwłaszcza Miasta Republiki, na ogół akceptują osoby pozostające w związkach tej samej płci[11]. Małżeństwa osób tej samej płci są legalne w Zjednoczonej Republice[7][87].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 30.
  2. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Wan Shi Tong's Adventure Guide, 2022, s. 159.
  3. INTERVIEW: Dawn of Yangchen Author Talks Spoilers for the New Avatar Novel. CBR.com (19 lipca 2022) Opublikowano 20 lipca 2022 r.
  7. 7,0 7,1 7,2 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 266.
  8. 8,0 8,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Wan Shi Tong's Adventure Guide, 2022, s. 111.
  10. 10,0 10,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Starter Set, 2023, Rinzen the Bold playbook.
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 11,5 Komiks „Wojna o wszystko, tom 1”.
  12. 12,0 12,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 18. „Mistrz magii wody” (18/61).
  13. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 10. „Aftermath”.
  14. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 17. „Weakness”.
  16. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 8. „Mroczna strona księżyca” (48/61).
  17. 17,0 17,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 10. „Dzień Czarnego Słońca, część 1: Inwazja” (50/61).
  18. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 3. „Wojny domowe, część 1” (15/52).
  19. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 1. „Chłopiec w górze lodowej” (1/61).
  20. 20,0 20,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 4. „Wojowniczki z Kyoshi” (4/61).
  21. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 7. „Uciekinierka” (47/61).
  22. Avatar: Generations, Navigator Games oraz Square Enix Mobile London, 10 sierpnia 2022, "Heroes quotes".
  23. Podcast Avatar: Braving the Elements, epizod 47.
  24. Komiks „North and South Part One”.
  25. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 5. „Rozjemcy” (17/52).
  26. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 12. „Harmonijne zrównanie” (24/52).
  29. Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 18. „A Place to Lay One's Head”.
  30. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Gear: Betrothal necklace.
  31. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 15. „Opowieści o Ba Sing Se” (35/61).
  32. Komiks „Katara and the Pirate's Silver”.
  33. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 6. „Ślepa bandytka” (26/61).
  34. Komiks „Shells”.
  35. Legenda Korry”, Księga III: Zmiana, rozdział 3. „Królowa Ziemi” (29/52).
  36. 36,0 36,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 1. „The Test”.
  38. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 12. „Sztorm” (12/61).
  39. Legenda Korry”, Księga III: Zmiana, rozdział 9. „Zasadzka” (35/52).
  40. 40,0 40,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 25. „Interlude: The Man From The Spirit World”.
  41. Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 9. „Theater”.
  42. Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 16. „Making Ready”.
  45. Legenda Korry”, Księga III: Zmiana, rozdział 5. „Klan Metalu” (31/52).
  46. Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 1. „Po latach” (40/52).
  47. Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 11. „Gambit Kuviry” (50/52).
  48. The Legend of Korra—The Art of the Animated Series, Book Four: Balance, s. 60.
  49. Komiks „Ruiny imperium, tom 1”.
  50. Bryan Konietzko chciał, aby w Księdze IV pojawiło się jeszcze więcej oficerek Imperium Ziemi, ale do serialu trafiło mniej żołnierek niż było na grafice koncepcyjnej[48]. Były one jednak bardziej widoczne w komiksach Ruiny imperium[49].
  51. Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 6. „Bitwa o Zaofu” (45/52), komentarz. Księga IV: Równowaga Blu-ray..
  54. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Location: Royal Palace.
  55. Komiks „Origami”.
  57. 57,0 57,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 19. „The Beast”.
  58. Komiks „Suki, Alone”.
  59. Komiks „Ruiny imperium, tom 2”.
  62. Komiks „The Promise Part One”.
  63. 63,0 63,1 Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 5. „Duch współzawodnictwa” (5/52).
  64. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 13. „Adaptation”.
  65. Avatar Extras dla odcinka „Malowana Pani”.
  66. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Character: The Yuyan Archers.
  68. Komiks „Smoke and Shadow Part Three”.
  69. 69,0 69,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 88.
  71. 71,0 71,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Republic City, 2023, s. 131.
  72. Komiks „The Search Part One”.
  73. 73,0 73,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 19. „The Companion”.
  74. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 14. „The Message”.
  75. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 8. „Ancient History”.
  76. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Quickstart, 2021, s. 32.
  78. 78,0 78,1 Komiks „Wojna o wszystko, tom 3”.
  79. 79,0 79,1 Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 1. „Witaj w Mieście Republiki” (1/52).
  80. Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 10. „Wojna” (10/52).
  81. Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 4. „Głos w nocy” (4/52).
  83. Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 6. „A zwycięzcą jest…” (6/52).
  84. Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 7. „Spotkanie” (46/52).
  85. Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 7. „Spotkanie” (46/52), komentarz. Księga IV: Równowaga Blu-ray.
  87. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Starter Set, 2023, Adventure Booklet, s. 28..
Advertisement