Awatar Wiki
Advertisement

Kiedyś oblegałeś je [Ba Sing Se] przez równe 600 dni, ale i tak go nie zdobyłeś.

Kapitan magów ziemi wspominający Iroh o oblężeniu[1].

Oblężenie Ba Sing Se było nieudaną próbą zdobycia stolicy Królestwa Ziemi przez Naród Ognia. Była to jedna z największych i najbardziej legendarnych bitew ostatniego etapu wojny stuletniej[1]. Oblężenie miało ogromny wpływ na historię, gdyż spowodowało, że ostatecznie to Ozai został Władcą Ognia, a nie Iroh[4].

Preludium[]

Przez wieki uważano, że Ba Sing Se jest nie do zdobycia ze względu na rozległe fortyfikacje. Niezależnie od tego, armia Narodu Ognia przygotowywała się do możliwej wojny z Królestwem Ziemi już w IV wieku p. Z. Obejmowało to plan awaryjny na wypadek ataku na Ba Sing Se. Rangi, nauczycielka magii ognia Awatar Kyoshi, została poinformowana o tym planie i uznała go za wykonalny, chociaż stwierdziła również, że „współczuje żołnierzom, którzy go wykonają”[5].

General Iroh planning

Książę koronny Iroh, dowódca oblężenia Ba Sing Se.

Stuletnia wojna pomiędzy Narodem Ognia a resztą świata ostatecznie wybuchła w roku 0 o.Z. W ciągu kilku dziesięcioleci armie Narodu Ognia stopniowo podbijały większość Królestwa Ziemi i ostatecznie rozpoczęły kampanię mającą na celu zdobycie Ba Sing Se pod dowództwem generała Iroh, księcia koronnego Narodu Ognia. Miał nadzieję, że podbijając najpotężniejsze miasto w Królestwie Ziemi, w końcu zapewni zwycięstwo Narodowi Ognia[4]. W tamtym czasie Iroh kierował się przekonaniem, że jego przeznaczeniem jest podbicie miasta w wyniku wizji, której doświadczył w młodości[6].

Oblężenie[]

Około 94 o.Z.[4] generał Iroh i Armia Ognia pod jego dowództwem[7] oblegali stolicę Królestwa Ziemi, Ba Sing Se. Oblężenie rozpoczęło się po tym, jak piechota Narodu Ognia zaczęła atakować zewnętrzny mur miasta, mając nadzieję na przełamanie murów i zabezpieczenie drogi dla inwazji. Broniący się magowie ziemi z Ba Sing Se stawiali opór, który powstrzymywał agresora przez długi czas. Punkt zwrotny w oblężeniu nastąpił, gdy generał Iroh w końcu przedarł się przez mur zewnętrzny[4] podczas zmasowanego ostrzału artyleryjskiego trebuszy[7]. Po długim okresie bitwy Naród Ognia zapewnił sobie przyczółek, jakiego pragnął. Wyłom w murze utorował drogę inwazji, a po zwycięstwie Iroh pod zewnętrznym murem, broniący go generał poddał się[4][9].

Armia Ognia wkroczyła do strefy agrarnej i kontynuowała atak. Żołnierze rozbili obóz i zaczęli zabezpieczać wyłom[4]. Generał Iroh nie wiedział, że jego syn, Lu Ten, został śmiertelnie ranny mniej więcej w czasie, gdy Armia Ognia przedarła się przez zewnętrzny mur. Kiedy w końcu poinformowano dowódcę o tym zdarzeniu, Lu Ten już nie żył[7][10]. Morale generała Iroh zostało zmiażdżone, gdy dowiedział się o śmierci swojego syna. Załamany i zdemoralizowany Iroh stracił wolę walki[4]. Zdawał sobie sprawę, że końca oblężenia nie widać, jego armie poniosły bardzo ciężkie straty[3], a ich morale słabło. W konsekwencji wycofał się z bitwy, kończąc w ten sposób oblężenie, trwające przez równe 600 dni[4][10]. Gdy siły Iroh wycofywały się, wojsko Królestwa Ziemi przeprowadziło kontratak i odzyskało utracone terytorium. Naprawiono mur zewnętrzny. Tym samym oblężenie zakończyło się niepowodzeniem, ale Naród Ognia bezskutecznie próbował podbić miasto w wielu przyszłych atakach[10].

Następstwa[]

Oblężenie Ba Sing Se zakończyło się zwycięstwem Królestwa Ziemi, a mur zewnętrzny został ostatecznie naprawiony. Pomimo tego zwycięstwa, długie oblężenie pozostawiło wiele gorzkich uczuć wobec Narodu Ognia, a zwłaszcza Iroh. Te uczucia dały o sobie znać, gdy kapitan magów ziemi pojmał Iroh, pragnąc zemsty za chaos i przemoc, jakich on i jego naród doświadczyli podczas oblężenia[1]. Iroh był wyśmiewany przez swój lud za to, że pozwolił swoim emocjom wpłynąć na wynik bitwy. Jednakże wielu członków Narodu Ognia, którzy służyli pod jego dowództwem, pomimo ostatecznego niepowodzenia oblężenia Iroh, a nawet po jego jawnej zdradzie w dalszej części wojny, chwaliło go jako „wielkiego przywódcę i wielkiego człowieka”[11].

Podczas gdy jego bratanek książę Zuko, szwagierka księżniczka Ursa, a nawet jego ojciec, Władca Ognia Azulon, współczuli mu straty syna, jego siostrzenica księżniczka Azula i młodszy brat książę Ozai byli zniesmaczeni decyzjami Iroh[4]. Ozai zamierzał wykorzystać straty brata i niepowodzenie oblężenia. Poprosił, aby Azulon pozwolił mu zasiąść na tronie w miejsce Iroh, argumentując, że śmierć Lu Tena pozostawiła Iroh bez odpowiedniego następcy. Azulon był wściekły tą propozycją i poprzysiągł ukarać Ozaia. Jednak zanim to nastąpiło, Azulon nagle zmarł, a Ursa zniknęła. Iroh, załamany emocjonalnie, nie walczył o swój tron ​​i dlatego Ozai został Władcą Ognia na rzekome ostatnie życzenie Azulona[4]. Iroh stracił pierworodztwo i syna w wyniku oblężenia, a Ba Sing Se upadło dopiero, gdy agenci Dai Li wraz z Zuko, Azulą, Mai i Ty Lee obalili Króla Ziemi sześć lat później[12]. W tym momencie kampania Iroh stała się znana jako „pierwsze oblężenie Ba Sing Se”[11].

Wystąpienia[]

Awatar: Legenda Aanga[]

Księga II: Ziemia (土)[]

Ciekawostki[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 7. „Zimowe przesilenie, część 1: Świat duchów” (7/61).
  2. Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Wan Shi Tong's Adventure Guide, 2022, s. 24.
  3. 3,0 3,1 The Lost Scrolls: Fire”, Sekcja "Uncle Iroh".
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 4,7 4,8 4,9 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 7. „Samotny Zuko” (27/61).
  5. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 23. „Questions and Meditations”.
  6. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 19. „Kometa Sozina, część 2: Starzy mistrzowie” (59/61).
  7. 7,0 7,1 7,2 Avatar: The Last Airbender: Legacy of the Fire Nation”, s. 22.
  8. The Earth Kingdom Chronicles: The Tale of Azula, rozdział 4.
  9. Azula stwierdziła później, że przełom Iroh w zewnętrznym murze Ba Sing Se był bardziej kosztowny, niż oczekiwano. Było to rzekomo wynikiem niedocenienia przez Iroh determinacji i możliwości obrońców. Biorąc jednak pod uwagę jej ogólnie zły pogląd na umiejętności stryja, nie jest jasne, czy ta ocena była prawidłowa[8].
  10. 10,0 10,1 10,2 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 58.
  11. 11,0 11,1 Komiks „Going Home Again”.
  12. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 20. „Rozdroża przeznaczenia” (40/61).
Advertisement