Awatar Wiki
Advertisement
Neutralny

Morze Południowe[1], znane również jako Ocean Południowy[2], to duży, otwarty zbiornik wodny położony pomiędzy południowym Królestwem Ziemi, terytoriami Nomadów Powietrza i Południowym Plemieniem Wody. Jest częścią większych „morz południowych”[3] i jest połączone z Morzem Wschodnim, które rozciąga się od wschodniego wybrzeża Królestwa Ziemi do północno-wschodnich wybrzeży bieguna południowego[4][5].

Historia[]

Wschodnia strona Morza Południowego była zdominowana przez piratów Piątego Narodu we wczesnych latach życia Awatar Kyoshi[6]. Przywódczyni Piątego Narodu, Tagaka, przyjęła nawet przydomek „Królowa Piratów z Oceanu Południowego” jako jeden ze swoich tytułów[2].

Od roku 40 o.Z. marynarka Narodu Ognia przeprowadzała najazdy na Południowe Plemię Wody z Morza Południowego[1]. Z biegiem czasu aktywność militarna Narodu Ognia na tym obszarze zmalała[7]. W późniejszych etapach wojny stuletniej tylko Najeźdźcy z Południa byli nadal aktywni w większej liczbie na Morzu Południowym. Konsekwentnie napadali na przybrzeżne osady południowego Królestwa Ziemi i Południowego Plemienia Wody[8].

Pod koniec wojny stuletniej Morze Południowe było zdominowane przez Naród Ognia, ale borykało się z problemem piractwa[9]. Na wybrzeżach oceanu istniało kilka posterunków piratów[9], a jedna grupa korsarzy zbudowała nawet fortecę w pobliżu bazy Narodu Ognia w Porcie Ketu. Po tym, jak statek Zuko został uszkodzony w pobliżu Południowego Plemienia Wody, książę i jego załoga wpadli w zasadzkę piratów na wyspie na Morzu Południowym, którzy udawali „handlarzy”. Port Ketu wysłał następnie kilka ekspedycji, aby powstrzymać lokalnych piratów[9]. Mniej więcej w tym czasie jedna grupa korsarzy z Morza Południowego, Czarne Koi, również zagroziła Wyspie Kyoshi[9].

Squid-spirit attacking ship

Mroczne duchy zaatakowały kilka statków na Morzu Południowym w 171 o.Z.

Po zakończeniu wojny stuletniej Morze Południowe stało się miejscem wielkiej aktywności handlowej, przez które przepływało wiele statków transportowych, w tym sporo dużych parowców[10]. Jednakże kilka statków na wodach Południowego Plemienia Wody zostało zaatakowanych przez mroczne duchy w 171 o.Z.[11]

Okręty wojenne Północnego Plemienia Wody utworzyły blokadę wokół bieguna południowego podczas wojny domowej Plemienia Wody[12]. Podczas przeprawy przez Morze Południowe jeden z północnych statków przewożący jeńców wojennych został zaatakowany przez Drużynę Awatara[13].

Opis[]

Morze Południowe rozciąga się od południowego wybrzeża kontynentalnego Królestwa Ziemi po wyspy tworzące najbardziej wysunięte na południe terytoria kraju. Rozciąga się także od Wielorybiej Wyspy i reszty Archipelagu Południowego na zachodzie, aż do wąskiej cieśniny pomiędzy Królestwem Ziemi a trzema dużymi wyspami na wschodzie. Aktywność na Morzu Południowym jest rzadka: chociaż Wyspa Kyoshi jest dość popularnym celem wśród handlarzy i podróżników[1], ruch wojskowy jest minimalny, ponieważ obszary przygraniczne mają niewielkie znaczenie strategiczne[7].

Linia brzegowa Królestwa Ziemi granicząca z morzem jest dość nierówna, z dużą zatoką u ujścia Rzeki Nan Shan. Jedynym wartym uwagi miastem nadmorskim jest Wioska Chin. Choć morze graniczy z kilkoma dużymi wyspami, w tym z Wielorybią Wyspą, jedyną wartą uwagi wyspą w okolicy jest Wyspa Kyoshi.

Morze Południowe jest bogate w życie morskie, w tym wiele gatunków ryb, takich jak wielkie karpie koi, i węże morskie, takie jak unagi[7]. W związku z tym rybołówstwo jest głównym przemysłem w okolicznych regionach. Jednak wody odcinków Morza Południowego w pobliżu bieguna południowego są wystarczająco zimne, aby w ciągu kilku minut zabić ludzi, i znajdują się na nich ogromne góry lodowe[6].

Ciekawostki[]

  • Historycznie rzecz biorąc, wyspiarze z Morza Południowego praktykowali unikalne formy tkania, z których niektóre zostały udokumentowane w „Zwoju Jedności”[9].

Zobacz też[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  2. 2,0 2,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 8. „The Fracture”.
  3. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 25. „Interlude: The Man From The Spirit World”.
  4. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 3. „The Boy from Makapu”.
  5. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 6. „Promises”.
  6. 6,0 6,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 7. „The Iceberg”.
  7. 7,0 7,1 7,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 4. „Wojowniczki z Kyoshi” (4/61).
  8. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 16. „Najeźdźcy z Południa” (56/61).
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 Avatar: Generations, Navigator Games oraz Square Enix Mobile London, 10 sierpnia 2022.
  10. Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 1. „Witaj w Mieście Republiki” (1/52).
  11. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 1. „Zbuntowany duch” (13/52).
  12. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 3. „Wojny domowe, część 1” (15/52).
Advertisement