Awatar Wiki
Advertisement
Neutralny

Morze Mo Ce to otwarty zbiornik wodny położony pomiędzy zachodnim Królestwem Ziemi, wschodnim Narodem Ognia oraz Zjednoczoną Republiką Narodów. Jest częścią większych „mórz zachodnich”[1][2] i jest połączone z Jeziorem Zachodnim, które znajduje się na południowy zachód od Ba Sing Se.

Morze służy jako szlak handlowy oraz występują na nim tak ważne miejsce, jak Wyspy Półksiężyca, na której kiedyś znajdowała się Świątynia Ognia, czy obskurne molo kupieckie, ważne centrum handlu czarnorynkowego. Morze Mo Ce doświadczyło niezliczonych bitew morskich podczas wojny stuletniej i znajdowała się na nim ogromna blokada marynarki wojennej Narodu Ognia, mająca na celu utrzymanie wszystkich obcych z dala od wód Narodu Ognia[3]. Łączy się również z Miastem Republiki poprzez Zatokę Yue.

Historia[]

Ery Yangchen, Kuruka i Kyoshi[]

Awatar Yangchen pierwszy raz tkała wodę na małej wyspie na Morzu Mo Ce, która stała się świętym miejscem dla Nomadów Powietrza[4].

Wiele lat później jej następca, Awatar Kuruk, wraz ze swoimi nauczycielami magii udali się na tę samą wyspę, aby nauczyć się kontrolować Stan Awatara. Podróż zakończyła się zniszczeniem wyspy i bliską śmiercią przyjaciół Kuruka[5].

W 295 p.Z. Kyoshi i Jinpa przelecieli nad morzem na jego latającym bizonie, Yingyongu, w trakcie drogi z Ba Sing Se do Stolicy Narodu Ognia, żeby wziąć udział w Święcie Szeto. Kyoshi spadła z bizona, gdy otrzymała bolesną wizję Kuruka. Później wróciła na zrujnowaną wyspę statkiem Uśmiech Sulan, gdzie udało jej się wejść do świata duchów i po raz pierwszy naprawdę spotkała Kuruka[4][6].

Wojna stuletnia[]

Podczas wojny stuletniej Marynarka Ognia w dużej mierze kontrolowała Morze Mo Ce, ustanawiając blokadę w celu ochrony Wysp Ognia[3]. Pod koniec wojny Naród Ognia zbudował także platformę więzienną na Morzu Mo Ce, gdzie zniewoleni magowie ziemi byli zmuszani do budowy okrętów wojennych. Pod koniec 99 o.Z. Drużyna Awatara pomogła w buncie, w wyniku którego platforma została przejęta przez magów ziemi[7][8].

Aang i jego przyjaciele podróżowali nad Morzem Mo Ce, aby dotrzeć do Świątyni Ognia na Wyspie Półksiężyca przed zachodem słońca podczas zimowego przesilenia, aby chłopiec mógł zobaczyć się z Awatarem Roko. Gdy zbliżali się do granicy Narodu Ognia, napotkali blokadę Marynarki Ognia kontrolowaną przez komandora Zhao, który rozkazał swoim siłom zaatakować Awatara, miotając kulami ognia w stronę przelatującego bizona. Książę Zuko, również będący w pogoni za Aangiem, zdecydował się przeprawić przez Morze Mo Ce na wody Narodu Ognia, mimo że został wygnany z ojczyzny. Aangowi, Katarze oraz Socce udało się ominąć blokadę i dotrzeć do świątyni w samą porę, aby Aang mógł porozmawiać z Roko[3].

Era Korry[]

Death of Noatak and Tarrlok

Tarrlok zabił siebie i Amona podczas ich podróży przez Morze Mo Ce.

Siedemdziesiąt lat później, bezpośrednio po upadku rewolucji antymagicznej Amona, mężczyzna wraz z bratem, byłym radnym Tarrlokiem, podróżowali przez morze, aby uciec z Miasta Republiki i rozpocząć nowe życie. W pewnym momencie Tarrlok wysadził ich motorówkę, natychmiastowo zabijając ich obu[9].

W 171 o.Z. Awatar Korra próbowała dotrzeć do Narodu Ognia przez Morze Mo Ce, ale wkrótce została zaatakowana przez swoich kuzynów, Desnę i Eskę. Chociaż pomyślnie udało im się atakować dziewczynę, rodzeństwo wycofało się, gdy zobaczyło mrocznego ducha czającego się na morzu, którego Korra próbowała oczyścić, wchodząc w Stan Awatara. Jej próba jednak nie powiodła się i bliźniaki patrzyły, jak duch wciągnął Korrę pod wodę[10].

Opis[]

Morze Mo Ce obejmuje wody pomiędzy Narodem Ognia a Królestwem Ziemi[1][2][11][8], od Morza Baizhi na północy[12] aż do Morza Południowego i Archipelagu Południowego. Panuje tam klimat od umiarkowanego[11] do tropikalnego[8].

Morze jest także domem dla różnorodnych żyjątek morskich, w tym wielu gatunków ryb, węgorza skrzydlatego[4], i gąbkogórków[13].

Znane wyspy i rafy[]

W przeciwieństwie do pobliskiego archipelagu Wysp Ognia i mórz południowych, na Morzu Mo Ce znajduje się stosunkowo niewiele wysp, które często są raczej małe[8].

Ciekawostki[]

  • „Morze Mo Ce” oznacza „samotne, smutne morze” po chińsku.
  • Po wojnie stuletniej powstała drużyna walk magicznych, która nazywa się Mangustojaszczury z Mo Ce[18].
  • Generał Wei mógł zginąć na Morzu Mo Ce, ponieważ wierzono, że zginął na pełnym morzu i został pochowany w Szaleństwie Hegemona na wybrzeżu Morza Mo Ce[8].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 7. „The Iceberg”.
  2. 2,0 2,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 31. „The Return”.
  3. 3,0 3,1 3,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 8. „Zimowe przesilenie, część 2: Awatar Roko” (8/61).
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 3. „Past Lives”.
  5. 5,0 5,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 10. „The Spirit”.
  6. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 23. „Second Chances”.
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 6. „Więźniowie” (6/61).
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 Avatar: Generations, Navigator Games oraz Square Enix Mobile London, 10 sierpnia 2022.
  9. Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 12. „Koniec gry” (12/52).
  10. Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 5. „Rozjemcy” (17/52).
  11. 11,0 11,1 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  12. Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 17. „Breaking In”.
  13. Powieść „The Legacy of Yangchen”, rozdział 1. „Depths”.
  14. The Legend of Korra—The Art of the Animated Series, Book One: Air, s. 36.
  15. Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 19. „A Meeting of Minds”.
  16. 16,0 16,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 18.
  17. Komiks „Cat-Owl's Cradle”.
  18. The Lost Lore of Avatar Korra (angielski), zarchiwizowane informacje z gry przeglądarkowej „Welcome to Republic City”.
Advertisement