Awatar Wiki
Advertisement
Spirit Emblem

Od początków istnienia, kształtuję twarze z wielką precyzją – i z całym moim sercem! W każdą twarz wkładam cząstkę siebie!

Matka Twarzy do Katary i Aanga[1].

Matka Twarzy jest jedną z najpotężniejszych, pradawnych duchów. Posiada umiejętność nadawania twarzy organizmom żywym, oraz nadawania roślinom i zwierzętom wyrazistych znamion. Matka Twarzy posiada własnego wilka z twarzą na futrze, zamieszkującego Dolinę Zapomnienia wraz z wieloma innymi podobnymi stworzeniami[2]. Jest także matką Koha, Złodzieja Twarzy[1].

Historia[]

Od zarania dziejów Matka Twarzy tworzyła twarze zarówno istot żywych, jak i nieożywionych, umieszczając cząstkę siebie w każdej stworzonej twarzy. To dzięki jej działaniom na świecie pojawiła się odrębność i tożsamość. W tym czasie Matka Twarzy oddaliła się od swojego syna, który później stał się znany jako Koh, Złodziej Twarzy.

Ludzie często poszukiwali Matki Twarzy, którzy zwykle prosili ją o nadanie im nowej twarzy i tożsamości. Pomimo tego, że czuła się urażona przez ludzi, gdy odrzucali twarze, które dla nich stworzyła, litowała się nad nimi na tyle, by spełnić ich prośbę. Jednakże Matka Twarzy spełniała tylko jedną prośbę jednego człowieka raz na sezon. Kiedy nadejdzie ten czas, podróżuje przez Dolinę Zapomnienia, podążając ścieżką, którą wybrał dla niej jej duch wilka i szuka człowieka, którego życzenie spełni.

Ursa becomes Noriko

Matka Twarzy nadała Ursie nowy wygląd i tożsamość jako Noriko.

Podczas jednej ze swoich podróży po lesie Matka Twarzy spotkała Ikema, który mieszkał tam jako pustelnik. Została poproszona o nadanie mu nowej twarzy i spełniła tę prośbę, umożliwiając mu powrót do Hira'a jako Noren i rozpoczęcie nowego życia.

W 95 o.Z. Matkę Twarzy ponownie odwiedził Ikem, tym razem dołączyła do niego Ursa, która również chciała mieć nową twarz, aby ukryć swoją tożsamość. Duch był zaskoczony, że kobieta o takiej urodzie tego pragnie, więc zaoferowała jej znacznie prostszą twarz, aby sprawdzić jej szczerość, a Ursa zaakceptowała tę nową twarz bez względu na jej wygląd. Wyczuwając, że Ursa doświadcza wielkiego bólu emocjonalnego, duch zaoferował, że wymaże również jej wspomnienia z nimi związane, chociaż potwierdziła, że ​​była księżniczka Narodu Ognia nie będzie pamiętać również swoich dzieci, będące częścią jej bolesnych wspomnień. Ursa przyjęła oba dary, więc Matka Twarzy nadała jej nową tożsamość jako Noriko[1].

W 102 o.Z. do Matki Twarzy podszedł Aang, którego przyprowadzono do niej, trzymając się futra jej wilka. Wściekła, że ​​ktoś użył jej wilka jako „zwierzęcia jucznego” i zażądała jego imienia. Dowiedziawszy się, że ma do czynienia z Awatarem, przedstawiła się jako Matka Twarzy[2] i podążyła za nim z powrotem do miejsca, gdzie czekała reszta jego przyjaciół. Przedstawiła się ponownie jako hojny duch, o miękkim sercu i życzliwa, odpowiedzialna za separację i koncepcję tożsamości w świecie. Powiedziała im, że raz w sezonie spaceruje po swoim lesie, ale nigdy nie zboczyła ze ścieżki, którą wybrał dla niej jej wilk, choć uczyniła to teraz z szacunku dla Awatara, pomostu pomiędzy duchami i ludźmi. Powiedziała im, że w każdym sezonie spełnia jedną prośbę jednemu człowiekowi i zaprosiła ich do przedstawienia swojej prośby. Chociaż Aang próbował ją przekonać, aby spełniła dwa życzenia jego grupy, Matka Twarzy upierała się, że spełni tylko jedno życzenie.

Mother of Faces scolding Aang

Matka Twarzy zganiła Aanga za zbezczeszczenie jej świętej sadzawki swoją obecnością, podczas gdy on, Awatar, miał być najlepszym z ludzi.

Misu miała szansę poprosić o nową twarz dla swojego brata, Rafa, ale przerwała jej Azula, która zapytała ducha, gdzie jest jej matka, Ursa. Matka Twarzy ujawniła nową tożsamość Ursy jako Noriko i ponownie zanurzyła się pod wodę. Misu pochyliła się nad szadzawj a, ale Matka Twarzy upomniała ją, że zakrzywiła wodę w jej świętej sadzawce, zanim ponownie zanurzyła się pod wodę. Aang stwierdził, że była okrutna, nie spełniając drugiego życzenia, co skłoniło ducha do ponownego uniesienia się z basenu. Wyjaśniła, jak tworzyła twarze jako prezenty dla ludzi i czuła się tak, jakby ją obrażali, żądając nowych twarzy i czyniąc ją niewolnicą. Następnie upomniała Awatara za zbezczeszczenie jej świętego stawu i zbesztanie jej, po czym uznała go za tak samo złego jak inni ludzie. Matka Twarzy zażądała, aby Aang i jego przyjaciele opuścili las, atakując ich duchowymi zwierzętami. Próbując się bronić, jeden z podmuchów powietrza Aanga strącił maskę Rafy, odsłaniając go jako pozbawionego twarzy. Aang zauważył, jak bardzo przypominało to dzieło Koha, co wzbudziło zainteresowanie Matki Twarzy, żądając od jej zwierząt milczenia. Po tym, jak Aang powtórzył wszystko, co wiedział o Kohu, wyjawiła, że ​​jest to jej syn i że Koh nie jest imieniem, które mu nadała. Zapytała Aanga o to, jak poznał Koha i słuchała, jak opowiadał jej o ich poprzednich spotkaniach. Matka Twarzy wyczuła dzieło Koha na twarzy Rafy i natychmiast ją przywróciła.

The Mother of Faces approaches

Zuko i Noriko z podziwem obserwowali zbliżającą się Matkę Twarzy.

Następnie wysłuchała przeprosin Aanga, który wyjaśnił, że potrzebują dwóch przysług, aby odnowić dwie różne relacje, tym razem między matką a synem. Prawdopodobnie poruszyło to ducha w związku z jej własnym oddzieleniem się od Koha. Matka Twarzy podążyła za nimi z Doliny Zapomnienia w kierunku Hira'a, gdzie znalazła Noriko i zapytała, czy chce pamiętać swoje dawne życie jako Ursa. Przyjęła ofertę, a Matka Twarzy przywróciła jej wspomnienia i pierwotną twarz[1].

Umiejętności[]

Faces of Ursa and Noriko

Matka Twarzy może nadać osobie nową tożsamość, zarówno fizyczną, zmieniając jej wygląd, jak i emocjonalną, zastępując jej pamięć.

Tworzenie twarzy[]

Najbardziej wyróżniającą zdolnością Matki Twarzy jest jej moc nadawania osobie nowej tożsamości, w tym fizycznej zmiany twarzy osoby na zupełnie nową i emocjonalnej zmiany jej pamięci, na przykład wymazując wspomnienia lub przywrając utracone. Robi to poprzez „szczepienie” stworzonej przez siebie twarzy na pierwotnej twarzy osoby. Potrafi wyczuć emocjonalny ból osób znajdujących się w jej obecności i, jeśli to konieczne, zaoferować nowy umysł, który nie będzie pamiętał wspomnień powodujących ten ból. Ma to jednak swoje ograniczenia: jeśli istnieją jakieś dobre części złych wspomnień, one również zostaną całkowicie usunięte. Jest w stanie cofnąć swoje zmiany bez skutków ubocznych.

Jej moc nadawania twarzy rozciąga się na otoczenie, piętnując tymczasowe twarze na żywych i nieożywionych obiektach w jej pobliżu. Potrafi także rozpoznać za pomocą dotyku specyficzne „dzieło” Koha pozostawione jego ofiarom i naprawić efekty jego zdolności.

Kiedy twarz zostanie przez nią przywrócona, nie będzie ona w dokładnie takim samym stanie, w jakim była zabrana przez Koha lub zmieniona przez nią, ale raczej będzie odzwierciedlać naturalny wiek właściciela.

Inne umiejętności[]

Matka Twarzy ma zdolność dowolnej zmiany swojego rozmiaru, będąc w stanie urosnąć poza rozmiar lasu[1].

Rodzina[]

Matka Twarzy
Koh

Wystąpienia[]

Powieści graficzne[]

  • The Search, tom 2
  • The Search, tom 2

Ciekawostki[]

Matka Twarzy została pierwotnie wymyślona na podstawie projektu koreańskiej królowej, ale próbne szkice Gurihiru wystarczyły, aby Yang zdał sobie sprawę, że to podejście nie zadziała. Gdy Michael Dante DiMartino rozpoczął współpracę z tym duetem artystycznym, obecny projekt został ukończony, a inspirację zaczerpnięto z przedstawień Guanyin, wschodnioazjatyckiej bogini miłosierdzia, litości i współczucia. Zespół miał nadzieję, że Matka Twarzy będzie wydawać się „pierwotna, starożytna i tajemnicza”. W tym celu do Gurihiru wysłano w celach informacyjnych wizerunki wielogłowych bogiń hinduskich[3].

  • Na główne aspekty Matki Twarzy wpłynęła ówczesna produkcja Legenda Korry. Kiedy Gene Luen Yang przedstawił DiMartino Matkę Twarzy, ten obawiał się, że jej moce będą zbyt magiczne dla typowego ducha Awatara. Jednak na tym etapie tworzenia serialu zespół najwyraźniej pisał „Początki, część 1”: „W jednym z odcinków wpadliśmy na pomysł, że duchy mogą na krótki czas przejąć kontrolę nad ludzkim ciałem, ale jako wielkie niebezpieczeństwo dla człowieka.” DiMartino powiedział Yang, aby zrobił to tak, aby poprzez kontakt z Ursą Matka Twarzy mogła zmienić swój wygląd w oparciu o rozwój wydarzeń w serialu[3].
  • Jej zdolności są się być diametralne w porównaniu do jej syna; Matka Twarzy ma zdolność dawania twarzy, podczas gdy Koh ma zdolność ich przyjmowania.
  • Matka Twarzy jest jedynym znanym duchem, który ma dzieci.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Komiks „The Search Part Three”.
  2. 2,0 2,1 Komiks „The Search Part Two”.
  3. 3,0 3,1 Komiks The Search Library Edition.
Advertisement