Awatar Wiki
Advertisement
Water Tribe emblem
Ten artykuł dotyczy matki Katary i Sokki. Jeżeli szukasz kogoś innego, zobacz Kya (ujednoznacznienie).

Wypuść ją, a ja w zamian dam ci informację, której potrzebujesz.

Kya prosząca Yon Rha, żeby nie robił krzywdy Katarze[1].

Kya była matką Sokki i Katary oraz żoną Hakody, wodza ich wioski Wilczej Zatoki w Południowym Plemieniu Wody[3]. Została zabita przez Yon Rha podczas najazdu na jej dom, a jej śmierć wywarła głęboki wpływ na oboje jej dzieci. Katara nosiła naszyjnik swojej matki jako pamiątkę po niej.

Historia[]

Wczesne życie i dorosłość[]

Według tradycji Południowego Plemienia Wody, Kya miała kiedyś przyjaciółkę z dzieciństwa, Nini, która została uwięziona i zabita przez burzę śnieżną, gdy obie były młode. Katara opowiedziała tę historię, aby przestraszyć przyjaciół i sprawić, że nie będzie jasne, czy te wydarzenia miały miejsce, czy nie[4].

W późniejszym życiu Kya poślubiła Hakodę i urodziła dwójkę dzieci: Sokkę i Katarę. Ilekroć jej córka, Katara, chorowała na przeziębienie, Kya przygotowywała specjalną pastę z jeżyn i pieprzowych jagód i wcierała ją w pierś swojej małej dziewczynki, co zawsze było skuteczne[5].

Śmierć[]

Kya, Yon Rha and young Katara

Konfrontacja Yon Rha z Kyą została przerwana przez zmartwioną ośmioletnią Katarę.

W 94 o.Z., kiedy Najeźdźcy z Południa zaatakowali jej wioskę, Kya została znaleziona w swoim domu przez przywódcę Najeźdźców, Yon Rha, który przesłuchiwał ją w sprawie tożsamości ostatniego maga wody z Południa. Kiedy ośmioletnia Katara przyszła na przesłuchanie, zwracając na siebie uwagę Yon Rha, Kya spojrzała przywódcy Najeźdźców w oczy i powiedziała mu, żeby zostawił jej córkę w spokoju w zamian za informacje, których potrzebuje. Powiedziała przerażonej Katarze, żeby się nie martwiła i znalazła Hakodę.

Kiedy Yon Rha zażądał tożsamości maga wody mieszkającego w wiosce, Kya początkowo zaprzeczyła, jakoby jacyś magowie wody pozostali, oświadczając, że Naród Ognia zabrał ich wszystkich podczas wcześniejszych najazdów. Jednak Yon Rha powiedział jej, że nie odejdą, dopóki nie odnajdą maga wody, którego istnienie zostało potwierdzone przez wiarygodne źródło. Zdesperowana, by chronić swoją córkę, ostatniego maga wody, którego szukał, Kya skłamała i stwierdziła, że była ostatnim magiem wody. Kiedy oświadczyła, że ​​jest gotowa zostać wziętą do niewoli, Yon Rha powiedział jej, że tym razem nie bierze jeńców i zabił ją[1].

Po śmierci[]

Śmierć Kyi miała poważny wpływ na całą jej rodzinę. Zarówno Katara, jak i Sokka rozwinęli silną nieufność do kogokolwiek z Narodu Ognia, a Hakoda wyruszył na wojnę ze swoimi wojownikami, aby zapewnić przetrwanie Plemieniu Wody. Katara często wyrażała żal z powodu śmierci swojej matki, co często nazywała przykładem bezwzględności Narodu Ognia[6].

Kya hallucination

Katara miała wizję Kyi na Mglistym Bagnie.

Jej dzieci kilkakrotnie wspominały o Kyi, na przykład Katara, aby wyjaśnić Haru znaczenie jej naszyjnika[7] i Zuko dlaczego tak bardzo nienawidziła Narodu Ognia[8]. Wędrując po Mglistym Bagnie w poszukiwaniu swoich przyjaciół, Katara wierzyła, że ​​widziała swoją matkę, chociaż okazał się to pień drzewa, który dzięki duchowym właściwościom bagna przypominał jej matkę[9].

Sześć lat po śmierci Kyi, w 100 o.Z., Sokka przyznał Toph, że nie pamięta, jak wyglądała jego matka, posuwając się nawet do stwierdzenia, że ​​ilekroć próbował ją sobie wyobrazić, twarz Katary była jedyną rzeczą, którą widział[10]. Śmierć Kyi początkowo zaszczepiła w Socce głęboką nienawiść do Narodu Ognia, choć uraza ta powoli zanikała wraz z wiekiem, do tego stopnia, że ​​sprzeciwił się pomysłowi zemsty swojej siostry na Yon Rha.

Young Katara and Kya

Katarze śniło się, że matka oprowadzała ją po wiosce po burzy śnieżnej.

W 102 o.Z., kiedy Sokka i Katara po raz pierwszy od zakończenia stuletniej wojny powrócili do Południowego Plemienia Wody, Katara miała sen o swojej matce. We śnie Kya obudziła młodą Katarę, ogłaszając, że słońce rozproszyło burzowe chmury i że ich wioska wygląda jak nowa, pokryta świeżą warstwą śniegu. Kya zwróciła uwagę na piękno zamarzniętej sceny przed nimi, z czym młoda Katara się zgodziła. W tym momencie jednak sen się skończył, gdy Sokka obudził swoją siostrę. Widząc nieobecny wyraz twarzy Katary, zapytał, czy wszystko z nią w porządku. Uśmiechając się delikatnie, Katara przypomniała sobie swój sen, wspominając, że był jednocześnie szczęśliwy i smutny, chociaż doszła do wniosku, że był w większości szczęśliwy[11].

Kya's grave

Sokka i Katara odwiedzili grób Kyi.

Po konfrontacji z Gilakiem i jego zwolennikami, Sokka i Katara odwiedzili grób Kyi. Katara przyznała tam, że miała nadzieję przybyć po wojnie do Południowego Plemienia Wody i znaleźć dom, w którym wszystko będzie tak, jak miało być. Jednak zdała sobie sprawę, że taki pogląd jest niemożliwy do osiągnięcia, ponieważ dotyczyłby Kyi. Przypomniała sobie swoje działania z poprzedniego dnia, kiedy uratowała Malinę przed pewną śmiercią, i poczuła przy tym znajomy rodzaj odwagi. Przyznała, że ​​również to czuła, kiedy walczyła z Azulą podczas przelotu Komety Sozina, kiedy uratowała Aanga przed księżniczką i Dai Li w Kryształowych Katakumbach i kiedy admirał Zhao zabił Ducha Księżyca i musieli go przywrócić do życia i doszła do wniosku, że to odwaga, którą przekazała jej Kya. Zakończyła zauważając, że nie miała już nadziei na to, co „powinno być”, uświadomiwszy sobie, że Kya była z nią przez cały czas.

Katara zwróciła się do Siku i Sury, które przyglądały się temu z daleka, i przedstawiła ich Kyi. Powiedziała młodym magom wody, że jej matka chciała, aby była bezpieczna, tak jak ich matka chciała tego samego dla nich, i poświęciła się, aby to osiągnąć. Katara powiedziała im, że Kya zmarła nie tylko po to, aby utrzymać przy życiu swoją córkę, ale także po to, co Katara reprezentowała, czyli magię wody w południowym stylu. To w końcu przekonało Siku i Surę do wyjścia z ukrycia z własnymi zdolnościami magii wody, aby mogły stać się częścią tradycji, którą Kya pomogła ocalić[12].

Dziedzictwo[]

Katara i Aang później nazwali swoją córkę na cześć Kyi[13].

Osobowość[]

Kya była troskliwą i kochającą żoną i matką, która stworzyła silną więź ze swoim mężem i obojgiem ich dzieci, zwłaszcza Katarą. Jako odważna kobieta, bez wahania poświęciła życie, aby ocalić córkę, co sugerowało, że posiadała głębokie instynkty macierzyńskie i czuła się bardzo zobowiązana do ochrony swojej rodziny za wszelką cenę[1].

Rodzina[]

KannaPakku
HakodaKya
SokkaKataraAwatar Aang
BumiKyaTenzinPema
JinoraIkkiMeeloRohan

Wystąpienia[]

Awatar: Legenda Aanga[]

Księga II: Ziemia (土)[]

  • 204. „Bagno” (wizja, bez dialogu)

Księga III: Ogień (火)[]

Powieści graficzne[]

  • North and South Part One (sen)

Ciekawostki[]

  • W niewyemitowanym pilocie serialu Awatar: Legenda Aanga Katara miała pierwotnie na imię Kya; Jednak ze względu na istnienie postaci z gry wideo o imieniu Kya i aby uniknąć potencjalnego procesu sądowego, twórcy zmienili jej imię na Katara po rozpoczęciu produkcji serii.
  • w Nick.com's Avatar Index i Avatar Extras jej imię jest zapisane jako „Kaya”, a po kliknięciu jej imienia wyświetla się zdjęcie Najeźdźcy z Południa zamiast Kyi.
  • W wizji Katary przedstawiającej ją na bagnach, Kya nie miała tej samej fryzury ani ciężkiego płaszcza. W związku z tym wyglądała inaczej niż w retrospekcjach Katary.
  • Imię Kyi zostało powiedziane tylko raz przez Hakodę, gdy Katara powiedziała mu o mężczyźnie w ich domu podczas najazdu[1].
  • Kya ma podobną przeszłość co Yasuko Sato, matka Asami Sato. Obie kobiety zostały zabite przez magów ognia, którzy wtargnęli do ich domów, choć z różnych powodów, gdy ich dzieci były bardzo małe, a śmierć każdej z nich skłoniła ich małżonków do podjęcia działań: Hakoda poprowadził Południowe Plemię Wody do walki w stuletniej wojnie, podczas gdy Hiroshi Sato dołączył do Amona.
  • Grób Kyi był wzorowany na prawdziwych grobach Inuitów[14].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 16. „Najeźdźcy z Południa” (56/61).
  2. 2,0 2,1 The Ultimate Pocket Guide, s. 21.
  4. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 8. „Mroczna strona księżyca” (48/61).
  5. Komiks „Don't Blow It!”.
  6. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 3. „Południowa Świątynia Powietrza” (3/61).
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 6. „Więźniowie” (6/61).
  8. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 20. „Rozdroża przeznaczenia” (40/61).
  9. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 4. „Bagno” (24/61).
  10. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 7. „Uciekinierka” (47/61).
  11. Komiks „North and South Part One”.
  12. Komiks „North and South Part Three”.
  13. Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 1. „Witaj w Mieście Republiki” (1/52).
  14. Komiks North and South Library Edition.
Advertisement