Awatar Wiki
Advertisement
White jade
Rozkoszna herbatka czy śmiertelna trucizna…?

Naród Ognia doświadczył intensywnego kryzysu[1] za panowania Władcy Ognia Yosora, który rządził w erze Szeto. Kraj niemal się rozpadł z powodu katastrof, wojen domowych i słabości rządu centralnego.

Preludium[]

Historycznie rzecz biorąc, Naród Ognia był podatny na okresy niestabilności. Ponieważ na Wyspach Ognia dominują wulkany, kraj może zostać poważnie dotknięty klęskami żywiołowymi. Ponadto jego system polityczny został zbudowany na kompromisie między rządem centralnym a klanami szlacheckimi. Ci ostatni utrzymywali własne, prywatne milicje, ponieważ byli potomkami watażków, którzy rządzili wyspami w odległej przeszłości[2][3]. Wielu szlachciców nadal pełniło funkcję lokalnych lordów, nadzorując swoje lenna z zamków[4].

Wiele klanów było między sobą zaangażowanych w długie konflikty[1]. Ponadto rodzina królewska Narodu Ognia była podatna na konflikty wewnętrzne i próby uzurpacji[5].

Kryzys[]

Chociaż Naród Ognia był zaznajomiony z okresami niepokoju i cierpienia, kryzys, który wybuchł za panowania Władcy Ognia Yosora, był jednym z najgorszych w całej historii[2][1]. Kilka potencjalnych źródeł chaosu dotknęło naród w tym samym czasie: począwszy od dzieciństwa Awatara Szeto, naród nawiedzały katastrofalne klęski żywiołowe i zarazy, zakłócając życie zwykłych ludzi i gospodarkę. Niektórzy przypisywali te wydarzenia gniewowi duchów. Powszechne cierpienie i niedobór zasobów skłoniły klany szlacheckie do chwycenia za broń. Gdy stare waśnie między szlachtą ponownie wyszły na pierwszy plan, ich milicje napadły na siebie, próbując zabezpieczyć malejące zasoby. Niektórzy mieli także nadzieję wykorzystać niepokoje do zdobycia władzy dla siebie. Naród Ognia popadł w całkowity chaos i wojnę domową, a lenna klanów przekształciły się w quasi-niezależne państwa, podczas gdy rząd centralny pod przywództwem Władcy Ognia Yosora okazał się bezsilny[2].

Anarchię ostatecznie powstrzymały wysiłki Awatara Szeto. Udowadniając, że jest utalentowanym biurokratą, dyplomatą i księgowym, Szeto wzmocnił władzę rządu, zaciągając się na zwykłego urzędnika. Ostatecznie mianowany Wielkim Doradcą Władcy Ognia Yosora, zaprowadził trwały pokój pomiędzy szlachetnymi klanami[2]. Załagodził nawet wiele starożych waśni, na przykład między klanem Saowon a jego wieloletnimi rywalami[1].

Następnie Szeto pomógł przywrócić gospodarkę Narodu Ognia, kończąc dewaluację monet i ustanawiając pierwsze oficjalne programy pomocy dla rolników w czasach głodu[2].

Następstwa[]

Naród Ognia, zwłaszcza jego rząd centralny, wyszedł znacznie wzmocniony z tego okresu chaosu[2]. Chociaż nie rozwiązał wszystkich problemów kraju, ponieważ wewnętrzne konflikty i niestabilność gospodarcza nadal czasami dotykały Wyspy Ognia[6], reformy Szeto pozwoliły Narodowi Ognia wejść w długą fazę wzrostu i dobrobytu[2], co ostatecznie przekształciło go w najpotężniejsze państwo na świecie[3][7].

Kilku późniejszych historyków, takich jak Dairin, badało kryzys panowania Władcy Ognia Yosora i doszedł do wniosku, że bez działań Szeto naród prawdopodobnie uległby całkowitemu rozpadowi[2].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 21. „Legitimate Business”.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 5. „Cultural Diplomacy”.
  3. 3,0 3,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, epilog.
  4. Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 9. „Theater”.
  5. Avatar: The Last Airbender: Legacy”, s. 6.
  6. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 8. „Ancient History”.
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 6. „Awatar i Władca Ognia” (46/61).
Advertisement