Awatar Wiki
Advertisement
Fire Nation emblem
White jade
Rozkoszna herbatka czy śmiertelna trucizna…?

Saowon to potężny klan kontrolujący Wyspę Ma'inka we wschodniej części kraju. [...] Jest to jedno z najlepiej prosperujących i najsilniej ufortyfikowanych terytoriów w kraju poza Stolicą. Lady Huazo nie było tu dziś wieczorem, ale było wielu jej krewnych. To oni nosili kamienne wzory kamelii, herb rodziny Saowon.

Rangi informująca Kyoshi[1].

Klan Saowon był jednym ze szlacheckich rodów Narodu Ognia. Pochodzący od watażków sprzed zjednoczenia narodu, klan zachował prawo do rządzenia swoją rodową Wyspą Ma'inka i zatrzymania wojsk domowych[2]. Herbem rodziny klanu jest kamienna kamelia[1].

W imionach Saowonów tradycyjnie używa się znaku zo lub so[3].

Historia[]

Wczesna historia[]

Podobnie jak wiele najpotężniejszych klanów Narodu Ognia, rodowód klanu Saowon sięga okresu przed politycznym zjednoczeniem narodu. Z biegiem czasu główny klan Saowon stał się władcą kilku rodów. Saowonowie kultywowali silne relacje pomiędzy swoim klanem a Mędrcami Ognia[4].

Podczas wojen domowych w Narodzie Ognia za panowania Władcy Ognia Yosora, Awatar Szeto umiejętnie kierował Saowonami i ich rywalizującymi rodami szlacheckimi w czasach głębokiego kryzysu, hartując starożytne spory w trwały pokój[5].

Obietnice z duchami Ma'inki i chwilowa hańba[]

Klan Saowon poprosił Awatar Yangchen o pomoc w uporaniu się z niewidzialnymi siłami powodującymi zniszczenia na obrzeżach ich wiosek, co było jedną z jej pierwszych misji jako w pełni zrealizowanej Awatar. Współpracowała z diukiem Zolianem i jego spadkobiercą Lohi i powiedziała im, że działalność duchowa ustanie, jeśli Saowoni i filie pod ich rządami będą trzymać więcej niż trzy li z dala od cenotów na całej wyspie, które były domem dla duchów feniksowęgorzy[5][6].

Pierwotna umowa Yangchen z Saowonami obowiązywała przez krótki czas, ale wkrótce została naruszona, gdy mieszkańcy Ma'inki przekroczyli granicę, czego najbardziej wyraźnym przykładem jest mechanizm tępym narzędziem używany do rozbijania ziemi za pomocą żelaznego wiertła do wydobywania głęboko zakopanego materiału. W rezultacie feniksowęgorze przeklęły dzieci Saowonów, aby nie budziły się ze snu, co doprowadziłoby do ich ostatecznego wyczerpania. Desperacko szukając pomocy, Saowonowie odcięli swoje koki, aby pokazać swoją hańbę, i ponownie poprosili Yangchen o pomoc. Po przybyciu na miejsce była wściekła na Saowonów za naruszenie warunków porozumienia, zwłaszcza że była zajęta radzenie sobie z kryzysem projektu Jednomyślności w miastach shangów, i doszła do wniosku, że Saowonowie uważają, że mogą zignorować decyzje młodej i niedoświadczonej Awatar[5][6].

Kiedy ponownie wróciła ze spotkania z duchami, poinformowała Saowonów, że ​​dzieci zostaną uwolnione od choroby, jeśli zostaną spełnione nowe warunki, w tym brak odrastania włosów Saowonów przez pięćset księżyców, a także wiele innych niedogodności, w tym uderzenie w ich finanse i dziwactwa, które wykluczałyby ich z rytuałów i celebracji władzy. Lohi był zbulwersowany, że Saowonowie zostali zhańbieni na całe pokolenie, ale Yangchen ostrzegła go przed niebezpieczeństwem, jakie stwarza duch dwukrotnie zdradzony i przypomniała mu powiedzenie Szeto, że po utracie melona należy zachować sezam, zachęcając go do odzyskania pozycji politycznej po wielu latach[5][6]. Tak jak zakładała Yangchen, kara spowodowała ostracyzm Saowonów i ich polityczne osłabienie[7].

Około sześciu miesięcy po incydencie z duchami Saowonowie odnawiali swoje stare twierdze wokół Ma'inka. Kupili granit z Królestwa Ziemi od zongdu Iwashi z Taku do wykorzystania w budownictwie, ponieważ wciąż bali się wydobywania na swojej rodowej wyspie. Wykorzystując importowane towary[7], klan stopniowo przekształcał Wyspę Ma'inka w bastion[1]. Obserwatorzy na ogół zakładali, że te wysiłki były reakcją Saowonów na odcięcie ich od najwyższego szczebla polityki Narodu Ognia: zamiast pokojowo zaakceptować swój obniżony status, przygotowywali się daleko naprzód i planowali możliwą wojnę mającą na celu odzyskanie władzy poprzez przemoc. Kiedy Yangchen dowiedziała się o tym, wpadła w furię. Awatar wierzyła, że wszelkie bojowe działania Saowonów są skazane na zniszczenie klanu, co oznacza, że ​​jej wysiłki, by ich ocalić, były daremne. Sfrustrowana Yangchen zastanawiała się, dlaczego klan musiał w dalszym ciągu szukać korzyści, zamiast po prostu żyć[7].

Wzrost prominencji[]

Klan Saowon był nadal uważany za słaby w młodości Władcy Ognia Chaeryu. Z tego powodu zachęcano go do zakończenia związku ze swoją kochanką z klanu Saowon, lady Huazo, i poślubienia lady Sulan z klanu Keohso, tradycyjnych rywali Saowonów[3]. Jednak wkrótce po zakończeniu związku Huazo ujawniła, że ​​jest w ciąży. Jej syn, Chaejin, został wykluczony z rodziny królewskiej i wysłany do Mędrców Ognia[1]. Chaeryu miał prawowitego syna z Sulan o imieniu Zoryu. Jego imię obraziło Saowonów, ponieważ wykorzystywało ich tradycyjny znak zo[3].

Huazo została przywódczynią klanu i uważała się za jednego z najlepszych przywódców klanu w historii[3]. Klan został przekształcony z uważanego za słaby w najbardziej zaludniony i wpływowy w Narodzie Ognia. Ich rodzinne terytorium, Wyspa Ma'inka, było znane jako najbogatszy i najsilniej ufortyfikowany region poza samą Stolicą Narodu Ognia[1]. Odnowili także swoje tradycyjne wpływy religijne, wpływając proces selekcji Mędrców Ognia, promując stryja Huazo na Wielkiego Mędrca, przed oczekiwaną następczynią, Nyahithą z Bhanti. Jedna z młodych członkiń klanu, Koulin, uczęszczała do Królewskiej Akademii dla Dziewcząt, gdzie stała się zaciętą rywalką Rangi z klanu Sei'naka[8].

Po śmierci Władcy Ognia Chaeryu Zoryu wstąpił na tron. Obfite zbiory i obfite łowiska za rządów jego ojca dobiegły końca, choć biedne losy reszty narodu nie dotarły do ​​Wyspy Ma'inka. Chaejin powrócił na dwór jako łącznik Wielkiej Świątyni, podczas gdy lady Huazo zakupiła ziemię i posiadłości na Wyspach Ognia, aby zgromadzić dalszą władzę i bogactwo dla swojego klanu[1][8].

Wojna Kamelii i Peonii[]

W 295 o.Z. Awatar Kyoshi pomyliła Chaejina z Zoryu podczas królewskiego przyjęcia w ogrodach, co było bardzo odpowiednie dla Saowonów. Yun zaatakował pałac tej samej nocy, co rozwścieczyło wielu szlachciców, którzy wierzyli, że Zoryu jest słaby. W tym samym czasie Huazo kupiła nową nieruchomość w Północnym Chung-Ling, gdzie planowała obchodzić Święto Szeto. Miała nadzieję, że spędzając czas w twierdzy Keohso, nakłoni ich do ataku na Saowon, który w ten sposób będzie miał uzasadniony powód do rozpoczęcia wojny i osadzenia Chaejina na tronie[8].

Chociaż Kyoshi i jej towarzysze zapobiegli małej sprzeczce między dwoma klanami, następnego dnia doszło do walki, po tym, jak na polach melonoziemniaków w Północnym Chung-Ling pojawiła się wiadomość, wspierająca Chaejina jako Władcę Ognia. Podburzająca wiadomość sprowokowała wielu wojowników Keohso. Podczas gdy Kyoshi próbowała zapobiec walce, rozpoczęła się bójka po tym, jak Rangi uderzyła Koulin w twarz po tym, jak ta obraziła Hei-Ran. Ze względu na ograniczenie Agni Kai w czasie święta, bójka toczyła się bez magii ognia i używania noży, a obie strony używały jedynie pięści[9].

Kyoshi i Hei-Ran zakładały, że Saowonowie współpracowali z Yunem, wyjaśniając wiadomość na polach melonoziemniaków i zawstydzający atak na pałac. Kyoshi próbowała nakłonić Huazo do przyznania się do winy i porwała ją w dokach Północnego Chung-Ling, zabierając ją do kryjówki na Wyspie Stołecznej[3]. Następnie zabrała Chaejina na miejsce, wielokrotnie pytając ich o Yuna i grożąc, że zabije zarówno matkę, jak i syna. Jednak Kyoshi zdała sobie sprawę, że tak naprawdę nie mieli nic wspólnego z Yunem i wypuściła ich na wolność[10].

Pomimo niewinności Saowonów, Zoryu sfałszował zeznania, zmuszając sobowtóra Yuna do przyznania się do zdrady i współpracy z klanem Saowon. W Stolicy Narodu Ognia rozpoczęła się natychmiastowa czystka klanu, co szybko zakończyło konflikt o sukcesję. Władca Ognia zamierzał ich wszystkich zabić, ale Kyoshi zażądała ułaskawienia dla klanu, jeśli postawi prawdziwego Yuna przed sądem[4][11].

Ponieważ Zoryu przetrzymywał Huazo i Chaejina w areszcie domowym jako zakładników, ich krewni na Wyspie Ma'inka nie mogli działać bez narażania życia. Chociaż zamierzał odstąpić od obietnicy i wykończyć Saowonów, Lao Ge zastraszył go, aby dotrzymał obietnicy. Zagrożenie, jakie stanowili Saowonowie, doprowadziło do zamiaru Zoryu, aby uczynić klany nieistotnymi i znacznie scentralizować rząd Narodu Ognia[12]. Wkrótce po wojnie Kamelii i Peonii pozostali przy życiu członkowie klanu poczuli, jak bardzo wypadli z łask i niektórzy poprosili innych, aby prowadzili interesy w ich imieniu, ponieważ w niektórych sytuacjach nazwa ich klanu stanowiła problem. Kiedy Huazo i Chaejin byli przetrzymywani w areszcie domowym, ich krewni zaczęli rozważać przekazanie przywództwa klanu komuś innemu, jeśli nie uda im się ich uwolnić[13]. Pewnego dnia Huazo udało się uciec, co spowodowało, że klan Keohso zlecił grupie ludzi pomoc w jej wyśledzeniu i sprowadzeniu z powrotem, oferując w zamian pieniądze. Z kolei klan Saowon również rozpoczął poszukiwania zbiega[14].

Drzewo genealogiczne[]

RodzicWielki Mędrzec
HuazoChaeryuRodzeństwo
ChaejinKoulin

Ciekawostki[]

  • Dwór diuka Zoliana posiadał budynek podobny do świątyń Mędrców Ognia, na którego architekta miały wpływ bliskie relacje Saowonów z Mędrcami[5].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 8. „Ancient History”.
  2. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 5. „Cultural Diplomacy”.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 19. „The Companion”.
  4. 4,0 4,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 21. „Shapes of Life and Death”.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 21. „Legitimate Business”.
  6. 6,0 6,1 6,2 Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 22. „The Dispute”.
  7. 7,0 7,1 7,2 Powieść „The Legacy of Yangchen”, rozdział 18. „Hooked”.
  8. 8,0 8,1 8,2 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 12. „The Fire Sage”.
  9. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 16. „Resignation”.
  10. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 20. „The Edge”.
  11. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 22. „Housecleaning”.
  12. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, epilog.
Advertisement