Awatar Wiki
Advertisement
Earth Kingdom emblem
Jennamite

Sokka i Katara zostali uwięzieni w jenamicie przez króla Bumiego.

Jenamit, zwany płożącym kryształem[1] to minerał, który rośnie nadzwyczajnie szybko w kontakcie z materią organiczną[2]. Stwarza to zagrożenie, ponieważ rośnie dopóty, dopóki organizm nie jest całkowicie pokryty kryształem i grozi mu uduszenie się. Jenamit jest także smaczną przekąską zrobioną ze skalnych cukierków[3][4].

Historia[]

Jennamite rings

Jenamit, który wkrótce pokrył Katarę i Sokkę pierwotnie miał postać pierścienia.

Aby zmusić Awatara Aanga do wykonania trzech zadań, król Bumi nałożył jednomilowe pierścienie na palce Katary i Sokki, gdzie kryształ od razu zaczął rosnąć. Nim Aang ukończył wszystkie wyzwania, jenamit niemal całkowicie pokrył rodzeństwo. Zanim jednak dwójka zaczęłaby się dusić, Bumi rozbił kryształ i jak gdyby nigdy nic zaczął jeść jeden z odłamków[4].

Wiele dekad później triada w Mieście Republiki nazwała się Triadą Płożących Kryształów, ponieważ tak jak oni, kryształ otacza swoje ofiary aż nie ma ucieczki[2].

Tokuga and Jargala

Jargala próbowała uwięzić Tokugę w jenamicie.

W 174 o.Z. Jargala, przywódczyni owej triady, używała jenamitu jako swojej broni, zarówno do atakowania, jak i obrony. Próbowała również zyskać przewagę nad Tokugą, liderem Potrójnych Gróźb, rzucając kryształ w jego stronę, prowokując mężczyznę do złapania go. Kiedy to zrobił, kryształ zaczął powoli porastać jego ramię. Jargala powiedziała mu wtedy, że pora, aby nauczył się nie zadzierać z jej Płożącymi Kryształami. Nim jednak mogła kontynuować swój atak, Tokuga rozbił jenamit i walka trwała dalej[2].

Triada Płożących Kryształów wykorzystywała również jenamit jako źródło światła w swojej siedzibie[5], jak i do oświetlania sobie drogi w ciemności[2].

Ciekawostki[]

  • W „Legendzie Aanga” alternatywna nazwa jenamitu została błędnie przetłumaczona na „straszny kryształ”. W angielskiej wersji językowej jenamit nazywany jest „creeping crystal”, czyli właśnie „płożący”, „pnący się kryształ”, natomiast tłumacze niepoprawnie zrozumieli to jako „creepy”, czyli „straszny”, „przerażający”.
  • Jenamit został nazwany po Jennie Luttrell, dyrektorce wykonawczej z Nickelodeon[6][7].
  • Jenamit świeci w ciemności na tyle mocno, by stanowić odpowiednie źródło światła[2].
  • Ulubiony kolor jenamitu Sokki to zielony, natomiast król Bumi najbardziej lubi żółty, ponieważ najmocniej świeci nocą[8].
  • Jadalny jenamit został odtworzony w przepisie w książce kucharskiej pod tytułem „Avatar: The Last Airbender Cookbook: Official Recipes from the Four Nations[9].

Przypisy

  1. Komiks „Wojna o wszystko, tom 1”.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Komiks „Wojna o wszystko, tom 3”.
  4. 4,0 4,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 5. „Król Omashu” (5/61).
  5. Komiks „Wojna o wszystko, tom 2”.
  6. Avatar Extras dla odcinka „Król Omashu”.
  7. Komentarze twórców dla odcinka „Wyzwolenie”.
  8. Książka kucharska „Avatar: The Last Airbender: The Official Cookbook: Recipes from the Four Nations” autorstwa Jenny Dorsey, Insight Editions, 23 listopada 2021, s. 83.
  9. Książka kucharska „Avatar: The Last Airbender: The Official Cookbook: Recipes from the Four Nations” autorstwa Jenny Dorsey, Insight Editions, 23 listopada 2021.

Zobacz też[]

Advertisement