Awatar Wiki
Advertisement
Earth Kingdom emblem
Ten artykuł dotyczy postaci z serialu animowanego. Jeżeli szukasz postaci z adaptacji Netflixa, zobacz Handlarz kapusty. Jeżeli szukasz maga powietrza, zobacz Kai.

Moja kapustka!

Cai, gdy zostaje zniszczona jego kapusta.

Cai[1] był biznesmenem z Królestwa Ziemi i założycielem Kapuścianej Korporacji[5]. Pierwotnie był zwykłym handlarzem specjalizującym się w sprzedaży kapusty, podczas swoich przedsięwzięć biznesowych nieustannie nękały go nieszczęścia, ponieważ jego kapusta była ciągle niszczona lub uszkadzana po spotkaniu z Drużyną Awatara i jego wrogami. Zainspirowany incydentem w Rafinerii Ziemnego Ognia[6] handlarz kapustą ostatecznie założył Kapuścianą Korporację, firmę produkującą głównie samochody i inne technologie[4], jakiś czas przed 120 o.Z.[7].

Historia[]

Wczesne życie[]

Cabbage merchant leaves his family

Rozpoczynając swoją wielką podróż, Cai pożegnał się z rodziną.

Cai urodził się w Gaoling w południowym Królestwie Ziemi. Odziedziczył po rodzinie gospodarstwo, na którym hodował kapustę i lokalnie sprzedawał warzywa, tak jak robiły to wcześniej jego matka i babcia. W pewnym momencie ożenił się i miał córkę oraz syna[1] o imieniu Lau Gan-Lan[5]. W przeciwieństwie do swoich przodków Cai miał większe marzenia i chciał sprzedać swoje ukochane kapusty znacznie większej liczbie osób. W rezultacie ostatecznie zdecydował się spakować swoje produkty i zostać komiwojażerem w poszukiwaniu dobrego miejsca na założenie sklepu. Zostawił gospodarstwo i dzieci pod opieką żony, obiecując, że pośle po rodzinę, gdy tylko znajdzie idealne miejsce na osiedlenie się[1].

Przez następny okres czasu handlarz kapustą podróżował w swoim zawodzie do różnych miejsc w Królestwie Ziemi, sprzedając kapustę z wielokrotnie niszczonego wozu, na co zawsze wykrzykiwał: „Moja kapustka!”[8] W trakcie licznych podróży kupiec mógł gromadzić różne przepisy na kapustę[9]. Wiadomo było, że odwiedził północno-zachodnie, południowo-zachodnie i południowe wyspy królestwa, gdzie czerpał inspirację do opracowania i udoskonalenia niektórych dań z kapusty[10].

Nieszczęście w Omashu[]

Kiedy Cai próbował dostać się do Omashu, jego wóz został zniszczony przez oddział nadgorliwych strażników magów ziemi[11]. Kupiec, przerażony zachowaniem strażników, przyznał, że jego warzywa rzeczywiście straciły świeżość podczas podróży do Omashu. Później zdobył nowy wózek wypełniony świeżą kapustą i rozpoczął próbę sprzedaży swojego towaru[1]. Wkrótce Cai został napotkany przez przebranego Awatara i jego towarzyszy. Kiedy prawie namawiał Aanga do zakupu kapusty, kupiec zdał sobie sprawę, że jego włosy są sztuczne. Próbując uniemożliwić mu ujawnienie ich przykrywki, Drużyna Awatara zgodziła się kupić trzy jego kapusty[12].

Cabbage merchant and captain shocked

Cai był zszokowany, gdy król Bumi nagrodził Drużynę Awatara.

Niedługo potem jego wózek i kapusta zostały ponownie zniszczone, gdy Drużyna Awatara uderzył w nie podczas jazdy na systemie transportowy Omashu. Następnie oburzony kupiec zaalarmował strażników, aby aresztowali przestępców. Podczas ich procesu zażądał ucięcia ich rąk „po jednej za każdą kapustkę”, ale zamiast tego król Bumi wyprawił im ucztę, ku szokowi i irytacji Caia. Jego wózek został zniszczony po raz trzeci w Omashu przez króla Bumiego i Aanga, gdy ponownie zjeżdżali po systemie transportowym[11][1].

Niezrażony handlarz kapustą nabył kolejny wózek i kontynuował swoje próby sprzedaży kapusty w Omashu. Wkrótce podeszła do niego grupa zbirów, żeby kupić kapustę, jednak oburzyła ich cena, której żądał. Bandyci mieli już okraść kupca, gdy interweniowała grupa poszukiwaczy przygód, ratując go i jego ukochane warzywa. Ku jego dalszej radości poszukiwacze przygód wyjaśnili, że zamierzają także kupić sto kapusty, za co zyskał sto sztuk złota. Natychmiast kupił nowy, luksusowy wózek[12].

Cabbage merchant writes letter in Omashu

Cai napisał do rodziny smutny list po swoich nieszczęściach w Omashu.

W końcu poszukiwacze przygód powrócili, ponieważ potrzebowali jeszcze jednej kapusty. Kupiec, który poczuł się zarozumiały w związku z nieoczekiwaną poprawą swojego losu, oświadczył, że jego „luksusowe warzywa wzrosły, aby zaspokoić bieżący popyt”, żądając teraz absurdalnej ilości sztuk złota za jedną kapustę. Ponieważ grupa potrzebowała warzyw dla samego króla Bumiego, zapłaciła. Gdy poszukiwacze przygód odeszli, handlarz kapustą otwarcie świętował swoje nowe bogactwo. Nic dziwnego, że przyciągnęło to uwagę, a przestępcy szybko go okradli i zniszczyli jego luksusowy wózek[12]. Po tych wydarzeniach Cai opuścił Omashu[13].

Podróż do Ba Sing Se i praca w stolicy[]

Stunned cabbage merchant

Oszołomiony Cai został zabrany po traumatycznym zniszczeniu jego kapusty.

Na obskurnym molo kupieckim, kolejny z jego wózków został zniszczony przez Aanga, gdy rzucił jego wózek magią powietrza, gdy był ścigany przez piratów, co spowodowało, że wrzasnął, że molo jest gorsze niż Omashu i odszedł przygnębiony[13]. Cai był wśród innych uchodźców czekających w Zatoce Pełni na prom do Ba Sing Se; podczas oczekiwania pracownica paszportowa powiedziała mu, że nie może zabrać ze sobą kapusty ze względu na ryzyko inwazji kapuścianych ślimaków. Sprzedawca kapusty był tym zrozpaczony, sądząc, że na jego kapuście nie mogą być ślimaki. Jednak obsługująca nakazała, aby jego wózek został zniszczony przez niedźwiedziobaka, pomimo krzyków kupca. Jednak jej podejrzenia potwierdziły się, gdy wśród kapusty znaleziono kapuścianego ślimaka. Sprzedawca kapusty doznał poważnej traumy po tym doświadczeniu i funkcjonariusze ochrony musieli go zabrać[14].

W Ba Sing Se uciekający królingur zjadł jego kapustę, na co odpowiedział z irytacją, mówiąc: „Moja kapu… A, żryj sobie.” i odszedł, aby płakać nad swoją trudną sytuacją[15]. W końcu Cai spotkał podczas swoich podróży Pu-on Tima, znanego dramaturga z Królestwa Ziemi. Kiedy Pu-on Tim pisał w tym czasie sztukę o Awatarze Aangu, dostarczył dramatopisarzowi informacji o Drużynie Awatara, opowiadając o ich licznych spotkaniach. Ze względu na znaczną wiedzę kupca na ten temat, Pu-on Tim wspomniał później o nim jako jako o jednym ze źródeł informacji do swojej sztuki[16].

W pewnym momencie swojego pobytu w Ba Sing Se kupiec przyjął indykaczkę jako zwierzę domowe i nazwał ją Daisy. Pewnego dnia podczas Karnawału Latających Koi, gdy kupiec zbierał kapusty, które spadły na ziemię, on i Daisy byli przypadkowymi świadkami porwania Rose, bogatej młodej kobiety, na Rynku Ziemi Środkowego Pierścienia, gdzie posiadał stoisko. Porywacz odebrał Daisy kupcowi jako zabezpieczenie za jego milczenie[17][18].

Ustatkowanie się[]

Cabbage merchant's restaurant

Cai pozwolił Aangowi i Akolitom Powietrza korzystać ze swojej restauracji podczas obchodów Święta Yangchen, pod warunkiem, że zamówią u niego przynajmniej jedno danie.

Po wojnie stuletniej handlarz kapustą założył małą restaurację o nazwie „Bistro Kapuścianych Przysmaków” w pobliżu Miasta Rybożurawia, wierząc, że restauracja będzie bezpieczniejszym miejscem do przechowywania jego ukochanej kapusty niż wózek. Kiedy Awatar Aang odwiedził jego lokal w 102 o.Z., natychmiast go rozpoznał i przyjął postawę obronną nad jego kapustą, stwierdzając, że złe rzeczy zawsze przydarzają się jego kapuście, gdy Awatar jest w pobliżu. Niezależnie od tego, ze względu na powolność jego działalności, pozwolił Aangowi i Akolitom Powietrza pozostać w swojej restauracji, a nawet zjeść własne jedzenie, choć pod warunkiem, że zamówią przynajmniej jedno danie; następnie przygotował dla nich swoje popisowe danie, a mianowicie kapuściane ciasteczka. Kiedy Aang wszedł do świata duchów, ponownie zaczął się bać o bezpieczeństwo swojej kapusty, a chwilę później trzęsienie ziemi przewróciło jego kapustę[2].

Inspired cabbage merchant

Cai zainspirował się wózkiem widłowym Satoru, co wzbudziło jego zainteresowanie maszynami.

Gdy Generał Stare Żelazo przygotowywał się do ataku na wioskę wokół Rafinerii Ziemnego Ognia, mieszkańcy musieli się ewakuować, a jednym z nich był handlarz kapustą. Zmuszony przez Katarę do opuszczenia restauracji, ze łzami w oczach po raz kolejny ubolewał nad stratą kapusty. Kiedy mag wody próbowała go pocieszyć, mówiąc, że kupią mu nową kapustę, handlarz kapustą stwierdził, że to nie będzie „to samo”. Jednak łkając, nagle zauważył Satoru prowadzącego swój wózek widłowy i z wyrazem inspiracji w oczach wykrzyknął, jaka to „niezwykła” maszyna. Po zakończeniu bitwy pomiędzy Awatarem Aangiem a starożytnym duchem, Cai podszedł do Satoru i zapytał, czy to on zbudował wózek widłowy[6].

To spotkanie zainspirowało handlarza do skierowania swojej uwagi na technologię[19]. Początkowo nadal utrzymywał i rozwijał swoje Bistro Kapuścianych Przysmaków, wykorzystując zarobione tam pieniądze na finansowanie swojego nowego przedsięwzięcia[20]. Cai ostatecznie pożegnał się ze sprzedażą produktów rolnych i założył Kapuścianą Korporację, zajmującą się produkcją niedrogich samochodów, maszyn konsumenckich i komercyjnych oraz innych technologii[19]. Ze względu na jego zamiłowanie do ulubionego warzywa, firma kontynuowała także handel kapustą jako działalność poboczną[21].

Pod jego kierownictwem Kapuściana Korporacja stała się jedną z największych firm na świecie[19]. Biorąc pod uwagę swoje niezliczone nieszczęścia w przeszłości, Cai zawsze bardzo troszczył się o bezpieczeństwo swojej firmy, dlatego też zorganizował polisy ubezpieczeniowe na niemal każdy rodzaj klęski żywiołowej, interwencji władz i innych zagrożeń[21]. Jego syn, Lau Gan-Lan, później przejął jego własność[5][22].

Dziedzictwo[]

[[Plik::Cabbage merchant statue.png|thumb|left|200px|200px|Pomnik Caia przedstawia go z wozem i ukochaną kapustą.]] Przed siedzibą Kapuścianej Korporacji, wzniesiono metalowy posąg Caia, aby upamiętnić jego pierwsze stoisko w Mieście Rybożurawia[5], przemianowanym wówczas na Miasto Republiki[23]. Umieszczony na szczycie wysokiego filaru, jest przedstawiony jako stojący, podnoszący kapustę w dłoni, obok wózka pełnego kapusty[22].

Paranoiczna polisa ubezpieczeniowa handlarza kapustą, utrzymywana przez Lau Gan-Lana, okazała się błogosławieństwem dla Kapuścianej Korporacji, gdy firma stawiła czoła serii kryzysów, katastrof, rewolucji i wojen w latach 170 o.Z. i przetrwała je, znosząc je lepiej niż wielu konkurentów[21].

Osobowość[]

Cabbages

Cai uwielbiał kapustę.

Cai nadmiernie szanował kapustę do tego stopnia, że ​​inni ludzie często uważali jego zachowanie za dziwne lub odrażające[8][12]. Z wielką ostrożnością traktował swoje warzywa i pragnął, aby wszyscy wokół niego również zdawali sobie sprawę, jak wspaniała jest kapusta[12]; w związku z tym zwykle reagował przerażeniem lub skrajną złością, gdy ktoś skrzywdził jego produkty[8]. Na przyjład zamarł z szoku[14] lub zażądał wyroku śmierci dla tych, którzy szkodzą jego biznesowi[11]. Powtarzający się pech w ochronie kapusty sprawiły, że kupiec wpadł w paranoję i zachował tę cechę nawet po tym, jak został właścicielem dużej korporacji[2][21].

Luxurious cabbage cart

Cai na próżno kupił luksusowy wózek podczas swojego krótkiego przypływu fortuny w Omashu.

Kiedy jednak obsesja na punkcie kapusty nie przeszkadzała mu, kupiec wykazywał się także bystrym zmysłem biznesowym[12][19]. Co więcej, miał miękką stronę, co uwidoczniło się w opiece nad jego ulubioną indykaczką, Daisy[17][18]. Był też trochę próżny i w okresach szczęścia miał tendencję do rozkoszowania się pieniędzmi, które zarobił[12].

Umiejętności[]

W czasach, gdy był komiwojażerem i właścicielem restauracji, Cai na ogół nie odnosił sukcesów w prowadzeniu interesów, częściowo z powodu pecha, a częściowo z powodu swojej obsesji na punkcie kapusty[2]. Był jednak utalentowanym szefem kuchni[2][9] i okazał się bardzo biegły w kierowaniu dużą firmą produkcyjną[19].

Rodzina[]

CaiŻona Caia
Córka CaiaLau Gan-Lan

Wystąpienia[]

Awatar: Legenda Aanga[]

Księga I: Woda (水)[]

Księga I: Ziemia (土)[]

Komiksy Awatara[]

  • Avatar: The Last Airbender—Chibi Vol. 1: Aang's Unfreezing Day

Powieści graficzne[]

  • The Rift Part Two
  • The Rift Part Three

Książki Awatara[]

  • Avatar: The Last Airbender: My Cabbages!

Gry Awatara[]

Ciekawostki[]

  • Handlarz kapustą miał być postacią epizodyczną, występującą tylko w jednym odcinku[24].
  • Pomimo tego, że jego wózek został zniszczony i rzekomo nie wpuszczony ani do Omashu, ani do Ba Sing Se, widywano go z nimi w każdym mieście[11][15].
  • Caia nazywano także „naszym kochanym nieudacznikiem, handlarzem kapustą”[25].
  • W e-karcie z początków produkcji serialu stwierdza się, że handlarz kapustą sprzedawał kapustę tylko tymczasowo i że „prawdziwa [akcja] dotyczyła melonów”[26]
  • Sprzedawcę kapusty można zobaczyć w grze wideo Avatar: The Last Airbender w wersji na PlayStation 2 i GameCube.
  • W oryginalnej wersji językowej głosu Caiowi udzielił James Sie, który później udzielił głosu właścicielowi Kapuścianej Korporacji i synowi handlarza kapustą, Lau Gan-Lanowi, w Legenda Korry.
  • Można go było zobaczyć w promocji Avatar Extras, zanim ukazały się odcinki z dodatkami.
  • Inspiracją dla handlarza kapustą była postać z The Electric Company, która układała puszki tylko po to, by je przewrócić. Pomysł na powracającego handlarza kapustą zrodził się od trzech postaci: Cowboy Bebop, Antonio, Carlosa i Jobima, którzy losowo spotykali głównych bohaterów[27].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Avatar: The Last Airbender: My Cabbages!.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Komiks „The Rift Part Two”.
  3. The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu, The Lost Lore of Avatar Aang - Character: Cabbage merchant.
  4. 4,0 4,1 EXCLUSIVE: Yang Continues "Avatar: The Last Airbender" in The Search. Comic Book Resources. Opublikowano 25 czerwca 2012 r.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 The Legend of Korra—The Art of the Animated Series, Book One: Air, s. 92.
  6. 6,0 6,1 Komiks „The Rift Part Three”.
  7. Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 6. „A zwycięzcą jest…” (6/52).
  8. 8,0 8,1 8,2 Cały serial Awatar: Legenda Aanga.
  9. 9,0 9,1 The flavors of the Four Nations: An Avatar News interview with Chef Jenny Dorsey, author of the official Avatar: The Last Airbender cookbook!. Avatar News (23 listopada 2021). Opublikowano 26 listopada 2021 r.
  10. Książka kucharska „Avatar: The Last Airbender: The Official Cookbook: Recipes from the Four Nations” autorstwa Jenny Dorsey, Insight Editions, 23 listopada 2021, s. 69.
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 5. „Król Omashu” (5/61).
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 12,4 12,5 12,6 Avatar: Generations, Navigator Games oraz Square Enix Mobile London, 10 sierpnia 2022, „Omashu”.
  13. 13,0 13,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 9. „Zwój magii wody” (9/61).
  14. 14,0 14,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 12. „Wężowa Grobla” (32/61).
  15. 15,0 15,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 15. „Opowieści o Ba Sing Se” (35/61).
  16. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 17. „Teatr z Żarzącej Wyspy” (57/61).
  17. 17,0 17,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 275.
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 19,4 Komiks The Rift Library Edition, s. 182.
  20. Książka kucharska „Avatar: The Last Airbender: The Official Cookbook: Recipes from the Four Nations” autorstwa Jenny Dorsey, Insight Editions, 23 listopada 2021.
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Republic City, 2023, s. 25.
  22. 22,0 22,1 Legenda Korry”, Księga I: Powietrze, rozdział 7. „Pokłosie” (7/52).
  23. Komiks „Imbalance Part One”.
  24. Avatar Extras dla odcinka „Król Omashu”.
  25. Avatar Extras dla odcinka „Zwój magii wody”.
  26. Handlarz kapustą. Distant Horizon. Opublikowano 6 sierpnia 2013 r. Zarchiwizowane od oryginału w dniu 2 lipca 2011 r.
  27. Podcast Avatar: Braving the Elements, odcinek 1.
Advertisement