Awatar Wiki
Advertisement
Earth Kingdom emblem

Dynastia Hou-Ting jest obecną rodziną rządzącą w Królestwie Ziemi jako Monarchowie Ziemi[2]. Choć rządziła narodem od wieków, rodzina doświadczyła upadku władzy[3]. Obecny Król Ziemi, Wu, zamierza znieść monarchię na rzecz demokratycznych stanów[4].

Historia[]

Najwcześniejszym znanym monarchą z dynastii Hou-Ting był 46. Król Ziemi[5]. Próbował scentralizować monarchię, ale aby osiągnąć ten cel, użył przemocy i ucisku, co doprowadziło do wojny domowej i powstania chłopskiego[6][7]. W wyniku tych wydarzeń i interwencji Awatar Kyoshi, Królestwo Ziemi zostało przekształcone w monarchię konstytucyjną, aby zapobiec nadużywaniu władzy przez przyszłych monarchów[8].

Król Ziemi Jialun został następcą spadkobierców 46. Króla Ziemi i rządził w młodości Awatara Roko. Dążył do zmiany konstytucji dla własnej korzyści. Mędrcy Ziemi starali się utrzymać porządek narzucony przez Awatar Kyoshi i wypowiadali się przeciwko działaniom króla, ale ich zakon został za to rozwiązany. Za panowania Jialuna rząd Królestwa Ziemi stał się skrajnie skorumpowany i starał się cofnąć wszelki postęp wprowadzony przez Awatar Kyoshi, który starał się pomóc najbiedniejszym w społeczeństwie. Jednakże, jako niezwykle wyrachowany człowiek, Jialun manipulował wszystkim, począwszy od pozorów słabości i niekompetencji, i był niedoceniany przez wielu światowych przywódców[9].

Spadkobiercy Jialuna nie posiadali tej samej przebiegłości, a pozory słabości w końcu stały się prawdziwą słabością. Z biegiem czasu biurokraci i lokalni władcy wykorzystywali nową konstytucję do zdobywania coraz większej władzy. W tym procesie monarchia popadła w stagnację i korupcję, w miarę jak monarchowie oddawali lub byli zmuszeni oddawać coraz większą kontrolę nad codziennymi operacjami na rzecz rządów i powstałej wokół nich biurokracji[8].

Z powodu przedwczesnego wstąpienia na tron ​​Króla Ziemi Kueia w wieku czterech lat, pozycja ta ostatecznie spadła do figuranta, który prowadził wystawny tryb życia w otoczeniu kurtyzan i pochlebców[8], co pozwoliło Wielkiemu Sekretarzowi Long Fengowi, regentowi i późniejszemu doradcy Kueia, zdobyć kontrolę nad stolicą królestwa, Ba Sing Se, z pomocą Dai Li, miejskiej tajnej policji, która uległa korupcji i zdradziła koronę[3]. Dynastia została na krótko obalona, ​​gdy Azula wtargnęła do miasta, przejęła władzę nad Dai Li i przeprowadziła zamach stanu. Prawowity Król Ziemi Kuei został zmuszony do ucieczki. Kiedy Naród Ognia przejął kontrolę nad miastem na rozkaz księżniczki, uzurpatorka pozostawiła Joo Dee jako marionetkową władczynię z tytułem „Najwyższej Biurokratycznej Administratorki Ba Sing Se”[10].

Po zakończeniu wojny stuletniej, Król Ziemi Kuei powrócił na należne mu miejsce na tronie Królestwa Ziemi. W związku z tym odegrał bardzo ważną rolę w realizacji Ruchu Przywrócenia Harmonii, mającego na celu usunięcie kolonii i kolonistów Narodu Ognia z Królestwa Ziemi. Kuei zreformował także rząd Królestwa Ziemi, przywracając jego pierwotną formę, tak aby monarcha miał pełną władzę nad rządem[11].

Ostatecznie córka Kueia, Hou-Ting, zastąpiła swojego ojca na tronie Królestwa Ziemi i pozwoliła Dai Li wrócić z powrotem do stolicy jako siła pracująca dla niej. Podczas swojego panowania wydawała duże sumy pieniędzy na cele osobiste, co czyniło ją nieco niepopularną wśród swego ludu[12]. Jednakże Hou-Ting została zabita przez Zaheera w 171 o.Z.[13], ​​a tron ​​pozostawał pusty przez trzy lata. Książę Wu, pra-siostrzeniec Hou-Ting, był następny w kolejce do tronu, chociaż z powodu niestabilności w królestwie był zmuszony opuścić kraj i szukać schronienia w Mieście Republiki[14]. Mieszkał w stolicy Zjednoczonej Republiki Narodów przez trzy lata, zanim w 174 o.Z. został koronowany na nowego Króla Ziemi. Jednak podczas swojej koronacji Kuvira potępiła jego władzę i uzurpował sobie ją, zmieniając Królestwo Ziemi na „Imperium Ziemi[2].

Wu stał się celem porwań, ale udało mu się uniknąć niebezpieczeństwa i wyrósł na przywódcę ludu. Powoli zdobywał zaufanie i wiarę ludzi, przejmując dowództwo nad ewakuacją Miasta Republiki po ataku Kuviry, pomagając zapewnić uchodźcom bezpieczeństwo. Jednak po pokonaniu Kuviry Wu planował ustąpić ze stanowiska króla i znieść monarchię na rzecz niezależnych państw z wybieranymi rządami, na wzór systemu politycznego Zjednoczonej Republiki, dla czego uzyskał poparcie Awatar Korry[4]. W tym czasie daleka kuzynka Wu, Shihan, została dziekanką Uniwersytetu Miasta Republiki[1].

Drzewo genealogiczne[]

Król Ziemi 46. Król Ziemi
Król Ziemi Jialun
Król Ziemi 51. Król Ziemi
Król Ziemi Kuei
Królowa Ziemi Hou-TingSiostra
?
Król Ziemi WuShihan

Ciekawostki[]

  • Dynastia Hou-Ting jest drugą po dynastii Hao znaną rodziną rządzącą Królestwem Ziemi[15].

Zobacz też[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — Republic City, 2023, s. 42.
  2. 2,0 2,1 Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 3. „Koronacja” (42/52).
  3. 3,0 3,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 14. „Miasto murów i tajemnic” (34/61).
  4. 4,0 4,1 Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 13. „Ostatnia bitwa” (52/52).
  5. Escape from the Spirit World potwierdziło, że ​​46. Król Ziemi jest bezpośrednim przodkiem Kueia.
  6. Gra przeglądarkowa i komiks „Escape from the Spirit World”, rozdział 2. – Avatar Kyoshi, Comic Book.
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 5. „Dzień Awatara” (25/61).
  8. 8,0 8,1 8,2 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  10. Komiks „Going Home Again”.
  11. Komiks „The Promise Part One”.
  12. Legenda Korry”, Księga III: Zmiana, rozdział 3. „Królowa Ziemi” (29/52).
  13. Legenda Korry”, Księga III: Zmiana, rozdział 10. „Niech żyje królowa” (36/52).
  14. Legenda Korry”, Księga IV: Równowaga, rozdział 1. „Po latach” (40/52).
  15. Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 23. „Questions and Meditations”.
Advertisement