Awatar Wiki
Advertisement
Air Nomads emblemEarth Kingdom emblem
Egg custard tart

To ciasto z budyniem zostało przemycone przez Wielki Kanion przez plemię Zhangów.

Ciasto z budyniem waniliowym[1], nazywane także tartą jajeczną[2], to deser popularny w Królestwie Ziemi[3] oraz uwielbiany i pieczony wśród Nomadów Powietrza[1][2]. Wypiek nadziewany jest budyniem lub podobnym kremem wyrabianym z jaj.

Historia[]

Według króla Bumiego przepis na tarty jajeczne z Omashu został zaczerpnięty od handlarzy Królestwa Ziemi, którzy powrócili do domu po wyprawie po świecie[2]. Deser ten sprzedawany był w mieście przez Jade w jej sklepie[4].

Podczas przeprawy przez Wielki Kanion z plemionami Zhangów i Gan Jinów, Awatar Aang odkrył, że obie grupy przemyciły ze sobą jedzenie, pomimo ostrzeżeń przewodnika kanionu. Jego wściekłość została rozwiana na widok ciasta z budyniem Zhangów, który przypomniał mu, jak bardzo jest głodny. Po pomyślnej ucieczce z wielkiej przepaści zapytał, gdzie jest ten budyń, ponieważ „umierał z głodu”[1].

Po zakończeniu wojny stuletniej ciasto z budyniem znalazło się wśród przepisów, które Aang zamierzał zrekonstruować, w celu ocalenia kuchni Nomadów Powietrza[2].

Świat rzeczywisty[]

Tarta jajeczna to deser, który trafił do Chin w XX wieku. Była to adaptacja portugalskiego pastel de nata, w którym ciasto wypełnia się kremem jajecznym i piecze. Do kontynentalnych Chin trafiło poprzez kolonię Makau.

Ciekawostki[]

  • Ciasto z budyniem waniliowym to ulubione jedzenie Awatara Aanga[5], chociaż najlepiej smakowała mu wersja z Omashu, gdzie ciasto wyrabiane było z orzechów liczi, a wypełnienie było gładkie[2].
  • Ciasto z budyniem w odcinku „Wielka przepaść” miało cztery tygodnie[5].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 11. „Wielka przepaść” (11/61).
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Książka kucharska „Avatar: The Last Airbender: The Official Cookbook: Recipes from the Four Nations” autorstwa Jenny Dorsey, Insight Editions, 23 listopada 2021, s. 17.
  4. Avatar: Generations, Navigator Games oraz Square Enix Mobile London, 10 sierpnia 2022, Omashu.
  5. 5,0 5,1 Avatar Extras dla odcinka „Wielka przepaść”.
Advertisement