Awatar Wiki
Advertisement
Earthbending emblemEarth Kingdom emblem
Ten artykuł dotyczy zdobywcy, China Wielkiego. Jeśli szukasz podobnego artykułu, zobacz inne znaczenia tego słowa.

Był straszliwym tyranem. Jego wojska podbiły wszystkie zakątki kontynentu. Kiedy dotarł do półwyspu, który zamieszkiwaliśmy, zażądał, byśmy natychmiast się poddali. Ostrzegłam go, że nie będę się temu przyglądać bezczynnie. Ale on nie zrezygnował.

Awatar Kyoshi do mieszkańców Wioski Chin[1].

Chin (wym. [czin]), określany tytułem Chin Zdobywca, w Wiosce Chin znany jako Chin Wielki i Cesarz Chin, był magiem ziemi i watażką, który zamierzał obalić 46. Króla Ziemi, wszczynając udany podbój Królestwa Ziemi. Chin, niezwykle uparty i dumny człowiek, zginął, gdy odmówił ustąpienia, gdy Awatar Kyoshi oddzieliła swoją wioskę od lądu i utworzyła Wyspę Kyoshi[1].

Historia[]

Wczesne życie i podbój Królestwa Ziemi[]

Przed rozpoczęciem buntu Chin był przywódcą wioski[5]. We wczesnych latach jego życia Królestwo Ziemi zostało zdestabilizowane przez powstanie Żółtych Karków, dowodzone przez Xu Ping Ana, oraz rozwój bandytyzmu na dużą skalę ze strony grup daofei, którego kulminacja nastąpiła w 296 p.Z. wraz z otruciem większości elity zachodniego Królestwa Ziemi i morderstwem de facto regenta kraju Jianzhu przez Yuna[3][4]. Wraz z ciągłą działalnością powstańczą w kraju i rosnącą niepopularnością 46. Króla Ziemi[6], Chin rozpoczął bunt w północno-zachodnim Królestwie Ziemi. Stopniowo rozszerzał swoją działalność na wszystkie zakątki kontynentu, z powodzeniem podbijając wszystkie zasiedlone obszary z wyjątkiem Ba Sing Se i półwyspu Yokoya, siedziby Awatar Kyoshi[1].

Ostateczny pojedynek i śmierć[]

Chin facing Kyoshi

Ostatni pojedynek China odbył się z Awatar Kyoshi.

W 270 p.Z. Chin i jego armia zbliżyli się do Yokoyi, zdeterminowani, aby ją podbić wszelkimi niezbędnymi środkami. Sprzeciwiając się Awatar Kyoshi, zażądał natychmiastowego poddania jej i mieszkańców półwyspu. Choć ostrzegła go, że nie będzie biernie siedzieć, podczas gdy on będzie niszczyć jej dom, Chin zlekceważył jej groźbę i przyjął ofensywną pozycję u ujścia półwyspu, gdyż jego uparta natura nie pozwalała mu zaakceptować porażki. Kyoshi odpowiedziała na jego brawurę, rozbierając go ze wszystkich ubrań z wyjątkiem bielizny za pomocą magii powietrza, chociaż Chin pozostał niewzruszony i utrzymał swoją pozycję. Nawet gdy Kyoshi weszła w Stan Awatara i oddzieliła Yokoyę od kontynentu, tworząc Wyspę Kyoshi, Chin utrzymał swoją pozycję na nowo powstałym klifie. Jednak gdy ląd oddzielił się od lądu, grunt, na którym stał, stał się niestabilny i zaczął się rozpadać. Chociaż miał wystarczająco dużo czasu, aby wrócić w bezpieczne miejsce, Chin uparcie odmawiał zrobienia kilku kroków z powrotem w bezpieczne miejsce i ostatecznie spadł i zginął, gdy klif zawalił się pod nim[1].

Dziedzictwo[]

Chin's statue

Dziedzictwo China zostało uhonorowane pomnikiem w Wiosce Chin.

Podbój China miał miejsce mniej więcej w czasie powstania chłopskiego w Ba Sing Se, co odzwierciedlało masowe niepokoje w Królestwie Ziemi, przynajmniej w pewnym stopniu przypisane niezadowoleniu z rządów 46. Króla Ziemi. Potęga Króla Ziemi zaczęła słabnąć, co ostatecznie umożliwiło zarówno spisek w Ba Sing Se, jak i sukcesy Narodu Ognia podczas stuletniej wojny[7][8].

Po jego śmierci wioskę jego zwolenników, Wioskę Chin, nazwano na jego cześć. Pozostał uwieczniony w wiosce jako wielki bohater ponad 370 lat po jego śmierci i wzniesiono pomnik na jego podobieństwo, który został zniszczony przez Bandę Nosorożców w 100 o.Z.[1].

Osobowość[]

Chin screaming

Chin krzyknął z frustracji po tym, jak Awatar Kyoshi oddzieliła jej półwysep od kontynentu Królestwa Ziemi i utworzyła Wyspę Kyoshi.

Chin był przywódcą wysoce kontrowersyjnym, ponieważ nawet 370 lat po jego śmierci nadal toczyła się poważna debata na temat jego prawości i bohaterstwa. Podczas gdy ci, którzy sprzeciwiali się jego działaniom, nazywają go „strasznym tyranem”, zwolennicy jego podboju ubóstwiają go jako „chwalebnego przywódcę”.

Działania China były często okrutne i sugestywne, co odzwierciedla jeden przypadek, w którym zaatakował emisariusza swoją magią ziemi jedynie po to, aby zademonstrować swoją moc. Niemniej jednak był w stanie zgromadzić armię liczącą tysiące ludzi, aby podbić Królestwo Ziemi. Pycha China pomogła mu zająć większość kontynentu Królestwa Ziemi, ale skutecznie doprowadziła do jego upadku. Jego nadmierna pewność siebie w samodzielnym stawianiu czoła Awatar Kyoshi i niechęć do wycofania się po porażce doprowadziły go do upadku z niestabilnego klifu po tym, jak Kyoshi oddzieliła swój półwysep od kontynentu[1].

Wystąpienia[]

Awatar: Legenda Aanga[]

Księga II: Ziemia (土)[]

Księga III: Ogień (火)[]

Ciekawostki[]

  • Chińskie znaki wyryte w dolnej części posągu starożytnym pismem pieczęci brzmią 秦帝, co oznacza „Cesarz Chin”. Jego imię jest bardzo podobne do Qin Shi Huanga (秦始皇帝), pierwszego cesarza Chin, którego panowanie charakteryzowało się ekspansją państwa chińskiego.
    • W języku chińskim mandaryńskim „Q” w „Qin” wymawia się podobnie jak „cz”, co wyjaśnia, dlaczego Chin zapisuje się przez „Ch” zamiast „Q”. Ta pisownia jest również bardziej podobna do nazwy według starszej formy chińskiej latynizacji Wade’a i Gilesa, która brzmiałaby „Ch'in”.
    • Ponadto Chin ma pewne cechy wspólne z Xiang Yu, potężnym watażką, który obalił dynastię Qin. Znany ze swojej brutalności i okrucieństwa Xiang Yu jest uważany w chińskiej kulturze za „Zdobywcę” i uważa się, że ostatecznie został pokonany z powodu braku pokory i nadmiernej dumy.
  • Konstrukcja zbroi China przypomina zbroje z czasów dynastii Song i Ming, powszechnie noszone przez generałów i dowódców. Jego kapelusz, zwany Tong Tian Guan, jest często noszony przez najwyższych rangą oficerów wojskowych.
  • Niektórzy wierzyli, że Chin chciał podbić Królestwo Ziemi, aby zrekompensować swój niski wzrost[9], co jest zjawiskiem znanym jako kompleks Napoleona.
    • Zarówno Napoleon, jak i Chin pochodzili z terytoriów położonych na peryferiach ich ewentualnych imperiów.
  • Według Awatar Kyoshi śmierć China przyniosła „wielką erę pokoju”[10].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 5. „Dzień Awatara” (25/61).
  2. 2,0 2,1 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  3. 3,0 3,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 31. „The Return”.
  4. 4,0 4,1 Powieść „The Rise of Kyoshi”, rozdział 32. „Hauntings”.
  5. Według starej oficjalnej strony Avatar: The Last Airbender, Chin był przywódcą wioski, która później stała się znana jako Wioska Chin[2]. Jest to jednak niemożliwe, ponieważ wioska znajduje się w miejscu śmierci China, a w chwili jego śmierci wykazano, że omawiany obszar był wolny od jakichkolwiek budynków[1]. Prawdopodobnie Chin był przywódcą Wioski Qinchao, miasteczka zamieszkanego głównie przez klan Chin[3][4] i być może powiązanego z późniejszą Wioską Chin, ale nie jest to potwierdzone.
  6. Gra przeglądarkowa i komiks „Escape from the Spirit World”, rozdział 2. – Avatar Kyoshi.
  7. Awatar: Legenda Aanga”, Księga II: Ziemia, rozdział 14. „Miasto murów i tajemnic” (34/61).
  8. Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 6. „Więźniowie” (6/61).
  9. Avatar Extras dla odcinka „Kometa Sozina, część 2: Starzy mistrzowie”.
  10. Awatar: Legenda Aanga”, Księga III: Ogień, rozdział 19. „Kometa Sozina, część 2: Starzy mistrzowie” (59/61).
Advertisement