Awatar Wiki
Advertisement
Long Feng and Dai Li agents
To jest zwyczajny projekt konstrukcyjny.
Ta strona jest w trakcie budowy. Prosimy o wkład w pomoc w tworzeniu jej.

Avatar Legends (pl. Legendy Awatara) to nazwa fikcyjnego uniwersum stworzonego przez Bryana Konietzko i Michaela Dante DiMartino, którego prawnym właścicielem jest Paramount Global. Franczyzę rozpoczął pojedynczy serial „Awatar: Legenda Aanga”, ale później objęła wiele innych dzieł, w tym kontynuację pod tytułem „Legenda Korry”, a także komiksy, powieści, gry i wiele nadchodzących projektów Avatar Studios.

Chociaż znak towarowy Avatar Legends został po raz pierwszy zastosowany dopiero w utworach wydawanych od 2021 roku, termin ten jest używany retroaktywnie przy nawiązywaniu do wszystkich poprzednich dzieł[1].

Akcja Avatar Legends rozgrywa się w fantastycznym świecie inspirowanym kulturą Azji i rdzennych mieszkańców obu Ameryk. W uniwersum Avatar Legends istnieją cztery tradycyjne narody, z których każdy związany jest z pewnym żywiołem: wodą, ziemią, ogniem i powietrzem. Świat określany jest często jako Avatarverse („Awatarwersum”)[1]. Większość głównych historii Avatar Legends koncentruje się wokół tytułowego Awatarabędącego po części duchem człowieka, który jako jedyny potrafi opanować wszystkie cztery żywioły i którego obowiązkiem jest użycie swoich mocy, aby utrzymać równowagę i pokój na całym świecie.

Główne serie[]

Awatar: Legenda Aanga[]

Information icon Osobny artykuł: Awatar: Legenda Aanga
Opening Avatar logo

Logo „Awatara: Legendy Aanga”.

„Awatar: Legenda Aanga” zapoczątkował całą franczyzę Avatar Legends. Serial opowiada o przygodach Awatara Aanga, który musi ocalić świat, pokonując Władcę Ognia Ozaia i kończąc niszczycielską wojnę z Narodem Ognia. Program został wyemitowany po raz pierwszy 21 lutego 2005 roku w angielskiej wersji językowej, a w Polsce był nadawany od 10 lipca 2008 do 30 sierpnia 2010 roku.

„Awatar: Legenda Aanga” cieszył się popularnością zarówno wśród widzów, jak i krytyków, zdobywając 5,6 miliona widzów w swoim szczytowym momencie i otrzymując wysokie oceny w programie Nicktoons, nawet poza docelową grupą wiekową 6–11 lat. „Awatar” był nominowany i zdobył, między innymi, nagrody dorocznej nagrody Annie, Genesis Awards i nagrody Emmy w czasie największej oglądalności. Sukces pierwszego sezonu skłonił Nickelodeon do zamówienia drugiego i trzeciego sezonu. Sukces „Legendy Aanga” doprowadził do zamówienia kolejnych dzieł z franczyzy Avatar Legends.

Legenda Korry[]

Information icon Osobny artykuł: Legenda Korry
The Legend of Korra opening logo

Logo „Legendy Korry”.

„Legenda Korry” to drugi serial z serii Avatar Legends, będący kontynuacją „Awatara: Legendy Aanga”. Akcja serialu rozpoczyna się siedemdziesiąt lat po zakończeniu wątku fabularnego z pierwszej kreskówki, z zupełnie nowymi postaciami i sceneriami. Bohaterką serialu jest Awatar Korra, następczyni Aanga, porywcza i zbuntowana kobieta z Południowego Plemienia Wody, gotowa stawić czoła światu. Serial śledzi poczynania dziewczyny, która podejmuje trudne wyzwania, obowiązki i odpowiedzialności, jakie wiążą się z byciem Awatarem. Serial miał pięćdziesiąt dwa odcinki, których premiera odbyła się 14 kwietnia 2012 roku w Ameryce. Polska wersja językowa nadawana była od 26 sierpnia 2012 do 5 czerwca 2015.

„Legenda Korry” również odniosła duży sukces, a pierwszy sezon miał największą liczbę wyników wśród seriali animowanych w 2012 roku; serial zdobył zarówno nagrodę Daytime Emmy, jak i nagrodę Annie. Po ukończeniu „Legendy Korry” historia była kontynuowana w komiksach. Żadna seria z uniwersum Avatar Legends nie została wyemitowana w tym samym dziesięcioleciu, aż do ogłoszenia założenia Avatar Studios przez Paramount w 2021 roku.

Animowane krótkometrażówki[]

Super Deformed Shorts[]

Information icon Osobny artykuł: Super Deformed Shorts

Super Deformed Shorts to trzy animowane filmy krótkometrażowe w stylu chibi, które zostały dołączone jako dodatki DVD w angielskich wersjach językowych „Awatara: Legendy Aanga”. Wszystkie mają humorystyczny i żartobliwy ton. Tytuły trzech krótkich wideo to Bending Battle, Swamp Skiin' Throwdown i School Time Shipping. Wszystkie są uważane za niekanoniczne.

Republic City Hustle[]

Information icon Osobny artykuł: Republic City Hustle

Republic City Hustle to krótkometrażowy serial internetowy będący prequelem serii „Legenda Korry”. Przedstawia historię Mako i Bolina, późniejszych członków Drużyny Awatar Korry, po tym, jak zostali osieroceni po śmierci rodziców i żyją na ulicy. Trzy krótkie odcinki towarzyszące głównej serii zostały wydane pomiędzy 9 sierpnia a 23 sierpnia 2013.

Powieści[]

Chronicles of the Avatar[]

Information icon Osobny artykuł: Chronicles of the Avatar

Chronicles of the Avatar to seria powieści będąca częścią franczyzy Avatar Legends. Wraz z ciągłym sukcesem serii „Awatar”, 16 lipca 2019 roku opublikowano książkę „The Rise of Kyoshi”, która stanowi historię pochodzenia legendarnej Awatar Kyoshi, która po raz pierwszy pojawiła się w serialu „Awatar: Legenda Aanga” i stała się ulubioną postacią fanów. Kontynuacja książki, „The Shadow of Kyoshi”, została opublikowana 21 lipca 2020 roku i stanowiła uzupełnienie fabuły poprzedniej powieści.

Trzecia książka, „The Dawn of Yangchen”, została opublikowana 19 lipca 2022 roku i skupiała się na życiu Awatar Yangchen[2]. Czwarta książka, „The Legacy of Yangchen”, została opublikowana 18 lipca 2023 roku i zamknęła historię rozpoczętą w poprzedniej powieści[3][4]. Piąta, pod tytułem „The Reckoning of Roku”, zostanie opublikowana 23 lipca 2024 roku i będzie pierwszą z serii napisaną przez Randy’ego Ribaya[5].

Gry[]

Information icon Osobny artykuł: Lista gier Awatara

The Legend of Korra[]

Information icon Osobny artykuł: The Legend of Korra

The Legend of Korra to gra komputerowa przeznaczona na wiele platform, oparta na serialu „Legenda Korry”. Jest to oryginalna historia należąca do kanonu, której akcja rozgrywa się pomiędzy drugim a trzecim sezonem serialu, a fabuła koncentruje się na Korrze, która musi pokonać Hunduna, starożytnego wroga Awatara, który pragnie sprowadzić chaos na świat. Gra ukazała się na Steamie i PlayStation Network 21 października 2014 roku oraz na Xbox Live następnego dnia. Trzy lata po premierze gra została usunięta ze sklepów internetowych.

Avatar Legends: The Roleplaying Game[]

Information icon Osobny artykuł: Avatar Legends: The Roleplaying Game

Avatar Legends: The Roleplaying Game to gra fabularna opracowana przez Magpie Games, wykorzystująca system Powered by the Apocalypse. Było to pierwsze medium, które oficjalnie wykorzystało markę Avatar Legends. Gra szczegółowo opisuje mechaniki prowadzenia przygód w czterech narodach. Jej podręcznik wprowadzający został wydany bezpłatnie 12 lipca 2021 roku. Książka z podstawowymi zasadami była wydawana cyfrowo w partiach, począwszy od 24 lutego 2022 roku i zawierała informacje o tym, jak planować kampanie w pięciu różnych okresach historycznych (ery Kyoshi, Roko, wojny stuletniej, Aanga i Korry). Podstawowy podręcznik zawiera nowe, istotne informacje na temat historii i świata uniwersum Avatar Legends, w tym najbardziej obszerne nowe fakty na temat szczegółów życia Awatara Roko. Książki uzupełniające z nowymi przygodami, lokacjami i informacjami obejmują Wan Shi Tong's Adventure Guide, Republic City i The Spirit World.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Magpie Games, gra fabularna „Avatar Legends: The Roleplaying Game” — podręcznik podstawowy, 2022, s. 6.
  2. Avatar, The Last Airbender: The Dawn of Yangchen (The Yangchen Novels Book 1). AbramsBooks.com. Opublikowano 24 marca 2022 r.
  3. INTERVIEW: Chronicles of the Avatar Author Discusses The Dawn of Yangchen. CBR.com (30 czerwca 2022). Opublikowano 1 lipca 2022 r.
  4. Avatar, The Last Airbender: The Legacy of Yangchen (Chronicles of the Avatar Book 4). AbramsBooks.com. Opublikowano 29 marca 2023 r.
  5. Avatar, The Last Airbender: The Reckoning of Roku (Chronicles of the Avatar Book 5). AbramsBooks.com. Opublikowano 12 października 2023 r.
Advertisement