Awatar Wiki
Advertisement
Water Tribe emblem

Agna Qel'a[1] to stolica Północnego Plemienia Wody i tradycyjna siedziba wodzów Plemion Wody. Położone nad brzegiem Morza Północnego miasto tradycyjnie pełniło funkcję głównego ośrodka gospodarczego. Jest to miejsce narodzin wielu wybitnych ludzi Północy, w tym Atuat, Arnooka, Yue, Unalaqa oraz Tonraqa.

Historia[]

Historia miasta obejmuje tysiące lat i zostało założone po tym, jak niezależne plemiona bieguna północnego postanowiły się zjednoczyć. Miasto zostało zbudowane jako symbol zjednoczenia i w celu ułatwienia stosunków wewnątrzplemiennych[2]. Projekt ten ostatecznie nie rozwiązał wszystkich problemów ludu Plemienia Wody i jedna grupa opuściła Północ, aby osiedlić się na biegunie południowym[2]. Jednak duch założenia Agna Qel'a został zachowany, a miasto pozostało otwartym miastem portowym, witającym wszystkich gości przez większą część swojej historii[2]. Agna Qel'a weszła w rzadki okres izolacjonizmu po Aferze Platynowej, po tym, jak Plemiona Wody weszły w stan izolacji, gdy Królestwo Ziemi ogłosiło zamknięcie własnych portów. Zamiast tego handel międzynarodowy został ograniczony do czterech miast shangów[3].

Pod koniec IV wieku przed zagładą Nomadów Powietrza Agna Qel'a świętowała oficjalne objawienie, gdyż mieszkaniec Północy imieniem Kuruk, został zidentyfikowany jako nowy Awatar[4]. Wiele lat później, kiedy Kuruk chciał się ożenić z Ummi w Oazie Duchów, Koh zwabił kobietę do świata duchów aby ukarać Kuruka za zaniedbanie obowiązków Awatara[5]. W 296 p.Z. słynna instruktorka magii ognia i była urzędnik Narodu Ognia Hei-Ran została przywieziona do Agna Qel'a w celu leczenia. Następny rok spędziła w mieście, pod opieką uzdrowicielki Atuat[6].

Agna Qel'a została odgrodzona murem i odizolowana wraz z resztą Północnego Plemienia Wody podczas stuletniej wojny, aby powstrzymać Naród Ognia[2][7]. W 100 o.Z. Naród Ognia bezskutecznie oblegał miasto, powodując ogromne zniszczenia[7][8].

Po wojnie stuletniej Agna Qel'a przeżyła okres znacznego wzrostu pod względem wielkości i populacji, chociaż ucierpiała także w wyniku poważnej inwazji barbarzyńców w 151 o.Z. Wkrótce potem mroczne duchy zaatakowały i spustoszyły miasto, lecz zostały zatrzymane przez Unalaqa[9].

Układ i opis[]

Northern Water Tribe buildings

Budynki miasta zbudowane są głównie z lodu.

Położona na najbardziej wysuniętym na południe krańcu bieguna północnego Agna Qel'a jest ogromna i wielopoziomowa, wkomponowana w lodowy krajobraz. Nad miastem górują gigantyczne lodowe klify, z których zostało pierwotnie zbudowane. Miasto leży nad brzegiem Morza Północnego, a za nim rozciąga się ogromna zamarznięta tundra[10]. Pomimo swojej wielkości stolica zbudowana jest niemal całkowicie przy użyciu lodu[2].

W przeciwieństwie do wytępionych Nomadów Powietrza i ich siostrzanego plemienia z południa, Północne Plemię Wody przetrwało stulecie wojny z Narodem Ognia, głównie dzięki byciu skupionym na jednym wielkim obszarze. Odpoczywająca na brzegu Morza Północnego Agna Qel'a jest chroniona wysokimi ścianami lodu, lodową bramą oraz systemem śluz kanałowych, które można przepłynąć jedynie za pomocą magii wody. Będąc stolicą Północnego Plemienia Wody, w Agna Qel'a znajduje Pałac Królewski i większości populacji plemienia, w tym najbardziej wykwalifikowani uzdrowiciele. W mieście znajduje się także Oaza Duchów, w której znajdują się Tui i La, Duchy Księżyca i Oceanu[2][7][8].

Canal

Agna Qel'a posiada wyrafinowany system kanałów.

Kajaki sterowane przez magów wody służą do poruszania się po rozległym systemie kanałów miasta[11]. Te łączące się drogi wodne odgrywają ważną i kluczową rolę w obronie plemienia. Komory śluzowe stanowią jedyne wejścia do głównego miasta; łodzie przepływają przez bramy, a kiedy już przez nią przepłynął do środka, magowie wody podnoszą poziom wody, żeby łódź mogła wpłynąć do dróg wodnych miasta. Dzięki temu specjalnemu wejściu do miasta nie przedostaną się żadne niechciane statki. Dzięki tym specjalnym zabezpieczeniom i położeniu miasta Północne Plemię Wody było w stanie odeprzeć liczne ataki Narodu Ognia[12]. Po wojnie stuletniej i ekspansji miasta na okoliczne klify lodowe rozbudowano także sieć kanałów, aby obsłużyć nowe przedmieścia[9].

Arsenał[]

Zlokalizowana na poligonie wojowników zbrojownia Plemienia Wody była miejscem, w którym przechowywano broń Plemienia Wody i utrzymywano ją w nieskazitelnym stanie podczas stuletniej wojny. Zbrojownia pełniła także funkcję pomieszczenia planowań wojennych, w którym dowódcy wydawali rozkazy wojownikom. Przechowywano tam także niektóre mundury Narodu Ognia, które zostały zdobyte podczas wczesnej fazy Wielkiej Wojny[7].

Chaty lecznice[]

Chatki uzdrawiające to małe konstrukcje przypominające sale lekcyjne, w których znajdują się manekiny z wyrzeźbionymi w nich ludzkimi ścieżkami chi, których używano podczas lekcji uzdrawiania[10].

Pałac Królewski Północnego Plemienia Wody[]

Information icon Osobny artykuł: Pałac Królewski Północnego Plemienia Wody
Northern Water Tribe Royal Palace

Pałac Królewski.

Pałac Królewski Północnego Plemienia Wody to duża budowla zbudowana na najwyższym poziomie Agna Qel'a i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych zabytków. Można go zobaczyć z niemal każdego miejsca w mieście i stoi jak pomnik, reprezentując siłę i moc. Tutaj wódz i jego doradcy zasiadają i podejmują decyzje dotyczące plemienia[10][2].

Projekt pałacu naśladuje wielopoziomową piramidę. Do głównego wejścia prowadzą duże schody otoczone z obu stron słupami totemów przedstawiającymi duchy zwierzęce[13]. Basen z wodą i szereg sztucznie zaprojektowanych wodospadów otacza budynek, nadając mu niepowtarzalną atmosferę; woda do tego systemu dostarczany jest różnymi rurociągami, które wlewają wodę do basenu bezpośrednio pod świątynią. Podczas specjalnych wydarzeń po zapadnięciu zmroku wnętrze świątyni jest oświetlane, dzięki czemu światło dociera przez frontowe wejście i środkowe okna aż do najwyższego piętra budowli. Kiedy Drużyna Awatara przybyła do Północnego Plemienia Wody, w pałacu odbyła się uroczystość[2].

Wnętrze budynku jest misternie zaprojektowane i obejmuje ozdobny łuk z czterema filarami, dwie lodowe rzeźby w kształcie kotła, rzeźby przedstawiające symbole Plemienia Wody, dywan ozdobiony insygniami narodu oraz sztuczny wodospad z tyłu łuku[2].

Znane postacie[]

Ciekawostki[]

  • System kanałów w Agna Qel'a został zainspirowany kanałami znalezionymi specjalnie we Włoszech[13]. Konstrukcja mostów łączących obie strony każdego kanału przypomina Wenecję, a architektura większości miasta jest uderzająco europejska[14].
  • Aby poruszać się po najjaśniejszych częściach Agna Qel'a bez oślepiania, potrzebne są specjalne okulary[14].
  • Podczas opowiadania o przygodach Drużyny Awatara, Pakku wspomina o „Moście Ummi” i „Placu Qana” w Agna Qel'a[15].
  • Chociaż Agna Qel'a po raz pierwszy pojawiła się w 2005 roku w serialu Awatar: Legenda Aanga[10], nazwa miasta została ujawniona dopiero 15 lat później w książce The Shadow of Kyoshi[1].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 2. „The Invitation”, 2.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 The Lost Lore of Avatar Aang (angielski), zarchiwizowana zawartość biblioteki online na temat serialu.
  3. Powieść „The Dawn of Yangchen”, rozdział 9. „Theater”.
  4. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 14. „The Message”, 14.
  5. Gra przeglądarkowa i komiks „Escape from the Spirit World”, rozdział 3. – Avatar Kuruk.
  6. Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 7. „The Headmistress”, 7.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 19. „Oblężenie Północy, część 1” (19/61).
  8. 8,0 8,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 20. „Oblężenie Północy, część 2” (20/61).
  9. 9,0 9,1 Legenda Korry”, Księga II: Duchy, rozdział 4. „Wojny domowe, część 2” (16/52).
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 18. „Mistrz magii wody” (18/61).
  13. 13,0 13,1 Awatar: Legenda Aanga”, Księga I: Woda, rozdział 18. „Mistrz magii wody” (18/61), Komentarz, Book 1: Water, Volume 5.
  14. 14,0 14,1 Powieść „The Shadow of Kyoshi”, rozdział 5. „Cultural Diplomacy”, 5.
  15. Avatar: The Last Airbender: Quest for Balance.
Advertisement