Avatar Wiki
Advertisement
VorigeSlag om Garsai
GelijktijdigDe Oorlog
VolgendeBeleg van Ba Sing Se
Zuidelijke Waterstam invallen
Zuidelijke Waterstam invallen
Begin40 NG
Einde100 NG
LocatieZuidelijke Waterstam
Resultaat•Vuurnatie schip laten stranden.
•Verschillende waterstam en vuurnatie krijgers dood/gewond.
•Alle watermeesters gevangen genomen, m.u.v. Katara.
•Kya vermoordt.
Grote gevechten•Invasie door vuurnatie.
•Invasie door Zuidelijke Krijgers.
•Invasie door Zuko.
WaterVuur
PartijPartij
Waterstam embleem Zuidelijke WaterstamVuurnatie embleem Vuurnatie
BevelhebberBevelhebber
Waterstam embleem Hama (40 NG)
Waterstam embleem Hakoda (94 NG)
Lucht Nomaden embleem Aang (100NG)
Vuurnatie embleem Yon Rha (94 NG)
Vuurnatie embleem Zuko (100 NG)
strijdersStrijders
VerliezenVerliezen

De Zuidelijke Waterstam invallen kun je indelen in 3 invallen, die van 40 NG, die van 94 NG en die van 100 NG.

Invasies[]

40 NG[]

In 40 NG viel de Vuurnatie voor het eerst de Zuidelijke Waterstam aan. De watermeesters versloegen heel wat krijgers, vuurmeesters en schepen, maar doordat de vuurmeesters alleen maar netten hoefde uit te werpen om de watermeesters uit te schakelen, die de voornaamste verdediging van de Zuidelijke Waterstam was, was de slag makkelijk te winnen. Hama was de laatste watermeester die gevangen werd.

94 NG[]

In 94 NG vielen de Zuidelijke Krijgers de Zuidelijke Waterstam aan. Deze waren zo te zien veel minder bekwaam, want de krijgers konden gemakkelijk twee boten vol vuurnatie krijgers verslaan. Echter bleek dit alleen een afleiding om de laatste Watermeester te kunnen doden. In plaats daarvan vermoordde ze de moeder van die watermeester, Kya.

100 NG[]

In 100 NG viel Prins Zuko met 3 speervechters en 3 vuurmeesters de Zuidelijke Waterstam binnen. De krijgers waren al lang geleden vertrokken, dus was het geen echte strijd. Aang werd weggevoerd, maar later ontsnapte hij alweer. Deze aanval richtte amper iets aan.

Invallen[]

Eerste invallen[]

De eerste invallen van Azulon's bewind begonnen voor 40 NG. De eerste aanvallen vonden plaats op een gewone dag in de Zuidelijke Waterstam, toen de lokale bevolking geen aanvallen van de Vuurnatie verwachtte. De mensen waren bezig met hun normale activiteiten toen een grote troepenmacht van oorlogsschepen van de Vuurnatie verscheen aan de kusten van de Zuidpool. Deze schepen bombardeerden de vele dorpen verspreid over de Zuidpool, waardoor de onvoorbereide waterstuurders en niet-stuurders gedwongen werden hun stam te verdedigen.

In de loop van de volgende jaren leverden de waterstuurders en de niet-stuurders een dappere strijd tegen de Vuurstuurders en slaagden erin verschillende van hun mammoet oorlogsschepen tot zinken te brengen of in de val te lokken. Ze waren echter in de minderheid en in de minderheid, omdat de Vuurnatie troepen vaak hun verdediging overrompelden en vele waterstuurders, krijgers en burgers doodden. De Vuurnatie soldaten gebruikten ook speciale tactieken om de watermeesters in de val te lokken en te arresteren.

Uiteindelijk werd een speciale eenheid, de Zuidelijke Krijgers, opgericht door de Vuurnatie met als enig doel het opjagen en doden van de overgebleven watermeesters van de Zuidelijke Waterstam. Bijgevolg nam de Marine van de Vuurnatie niet meer deel aan de invallen en liet ze over aan de krijgers, die de taak brutaal en succesvol afhandelden.

Uiteindelijk werden alle bekende waterstuurders gevangen genomen of gedood door de Vuurnatie over een periode van 54 jaar, en de Zuidelijke Waterstam werd in puin achtergelaten. Met de watermeesters weg, werden de niet-stuurders gedwongen om voor zichzelf te zorgen en zonder voldoende middelen van verdediging, controleerden zij nauwelijks hun eigen wateren, die werden gepatrouilleerd door Vuurnatie rovers.

Alle gevangen watermeesters werden vervolgens veroordeeld tot levenslange opsluiting in maximaal beveiligde gevangenissen, waar hen water werd ontzegd, behalve om te drinken. De enige gevangene die ontsnapte was Hama, die dit deed met behulp van een nieuwe techniek genaamd bloedsturen; ze zou later haar leven wijden aan het wreken van wraak op de natie die haar stam had vernietigd door het blijven gebruiken van bloedsturen tijdens de volle maan. Ze verborg zich in een dorp van de Vuurnatie en terroriseerde de plaatselijke bevolking vele jaren lang.

Laatste invallen[]

Prelude[]

In 85 NG werd de laatst bekende zuidelijke waterstuurder, Katara, geboren uit een minder belangrijk stamhoofd, Hakoda, en zijn vrouw Kya. Als laatste waterstuurder was Katara een bron van hoop voor haar noodlijdende stam, ondanks haar onervarenheid met de krachtige kunst. Hakoda probeerde een meester voor haar te vinden, maar zijn pogingen eindigden in mislukking. Een paar jaar later werden twee andere waterstuurders, Siku en Sura, geboren in een andere stam. Terwijl de mensen van Hakoda Katara als hun laatste hoop beschouwden, vreesde de familie van Siku en Sura dat hun bekwaamheden hen tot een doelwit van de Vuurnatie zouden maken. Daarom werd het Siku en Sura verboden om openlijk te watersturen, en hun kleine stam vestigde zich diep in het binnenland van de Zuidpool om niet ontdekt te worden.

De commandant van de Zuidelijke Raiders, Yon Rha, kreeg uiteindelijk van onbekende "bronnen" te horen dat er nog een laatste waterstuurder in het dorp van Hakoda woonde. Om er zeker van te zijn dat deze watermeester de oorlogsinspanningen niet kon belemmeren, lanceerde hij een raid met als enig doel de watermeester te doden.

De inval vond plaats in 94 NSK ; de mensen zagen sneeuw gemengd met roet uit de lucht vallen, het nu bekende teken van een aanval van de Vuurnatie. Zuidelijke Raider schepen landden op de kusten en de bewoners maakten zich klaar voor de strijd. Terwijl Sokka zich aan de zijde van zijn vader in de strijd mengde, rende Katara naar haar moeder.

Bij hun aankomst vielen de Zuidelijke Raiders de in aantal overtroffen en overtroefde krijgers aan, die werden geleid door Hakoda. Ondanks hun nadeel, slaagden de krijgers erin veel van de Raiders met weinig moeite te verslaan, maar dit was slechts een afleidingsmanoeuvre zodat Yon Rha in het dorp kon infiltreren om op de watermeester te jagen.

Katara rende de iglo van haar familie binnen en ontdekte dat haar moeder, Kya, gegijzeld werd door Yon Rha. Hij was haar aan het ondervragen over de identiteit van de watermeester. Kya stond erop dat Yon Rha Katara liet gaan. Katara was terughoudend omdat ze vreesde voor de veiligheid van haar moeder, maar vluchtte toen Kya haar verzekerde dat alles goed zou komen.

Toen Katara wegging, eiste Yon Rha opnieuw dat ze zou weten wie de watermeester was. Kya verklaarde dat er geen watermeesters waren, omdat ze allemaal gevangen waren genomen bij eerdere overvallen. Yon Rha schoot haar neer en zei dat hij wist dat er nog één watermeester was, en dat ze niet zouden vertrekken voor ze haar gevonden hadden. Yon Rha begreep echter niet dat Katara de watermeester was, dus gaf Kya zichzelf aan als de laatste watermeester om haar dochter te beschermen. Ze stemde toe om gevangen genomen te worden, maar Yon Rha nam deze keer geen gevangenen, dus doodde hij Kya met vuursturen, en vluchtte terug naar zijn eenheid.

Katara rende naar haar vader voor hulp, en zij en Hakoda haastten zich terug naar de iglo om Kya te redden. Tegen de tijd dat ze haar bereikten, was ze dood en Yon Rha was verdwenen. De Zuidelijke Raiders vluchtten het dorp uit, vol vertrouwen dat ze de overwinning hadden behaald.

Nasleep en betekenis[]

De invallen, vooral de eerdere, waren zeer succesvol, waardoor de Zuidelijke Waterstam van de meeste van hun waterstuur krijgers werd beroofd. De laatste aanval, uitgevoerd om de laatst overgebleven waterstuurder te doden, werd echter onbedoeld een strategische mislukking, omdat Katara de aanval overleefde en opgroeide tot een van de machtigste waterstuurders in de wereld. Ze speelde een cruciale rol in de ondergang van de Vuurnatie, door zes jaar na de aanval de lang verloren Avatar Aang te ontdekken en te voorkomen dat de gekozen erfgenaam van Vuurheer Ozai, Azula, de troon zou opeisen door haar in de strijd te verslaan.

Kya's dood had een zware impact op haar familie: Hakoda en de laatst overgebleven volwassen krijgers verlieten de stam naar het Aarde Koninkrijk in een poging bij te dragen aan het beëindigen van de oorlog. Sokka kreeg de leiding over de stam, terwijl Katara de moederfiguur werd die de Zuidelijke Waterstam was kwijtgeraakt.

Behalve dat veel van de Zuidelijke waterstuurders werden geëlimineerd, werd ook veel van hun cultuur vernietigd. Het Zuiden raakte uit balans met de geesten, waardoor de zuidelijke lichten verdwenen. Dit geestelijk verval zou nog tientallen jaren na het einde van de Honderdjarige Oorlog voortduren.

Advertisement