Avatar Wiki
Advertisement

De Zonnewende is de dag dat de zon de andere kant op gaat gaan.

Magische Verbinding[]

Tijdens de magische zonnewende staan de Geestenwereld en de normale wereld het dichts bij elkaar.

Prachtige zonsondergang op Roku's eiland Midzomer aan de evenaarRoku's eiland Midzomer

Scheve Dag-Nacht As[]

Eigenlijk blijft de zon gewoon 'staan' waar die altijd staat, het is de aarde die met de scheefstaande rotatie as in lijn staat met de zon. Dit is ook bekend als midwinter, de kortste dag, of als midzomer met de langste daglicht tijd. En welke je ervaart hangt natuurlijk volledig af of je in het Noordelijk halfrond bent of in het Zuidelijk halfrond. De midwinter in het Noorden is gelijk met de midzomer in het Zuiden en vice versa.

Over de hele wereld is deze dag 'bekend' bij de mensen, waarschijnlijk het best bekend bij mensen die vaak buiten zijn. Vooral landbouwers met gewassen of vee hebben met deze verschijnselen te maken.

Aan de Polen gebeurt er iets wonderlijks, daar gaat de zon niet op rond de midwinter dag, en niet onder in de dagen voor en na de midzomer zonnewende. Bij de evenaar gebeurt er iets anders wonderlijks, daar is het bij de zonnewende altijd koeler dan begin lente of herfst. Precies tussen de zonnewendes staat rond de evenaar de zon het hoogst.

Equinox[]

Tussen de Zonnewendes ligt de Equinox, dit is (de dag) dat de dag en nacht even lang zijn. Dan is het aan de evenaar het warmst.

Seizoenen[]

Door de scheefstand en de langere dagen wordt het langzaam steeds warmer of korter licht en kouder . De Zonnewende is het begin van de winter of zomer. De Equinox is het begin van de lente of herfst. Als het winter is in het Noorden is het zomer in het Zuiden. Dit geeft ook de vraag wat is de relatie tussen seizoenen en de Naties of de elementen? Er zijn diverse lijsten met maanden en dan bij welke Natie die maand zou behoren. Dit slaat nergens op als we niet weten op welk halfrond we zijn. Er is de neiging om de zomer en vuur te koppelen zo ook de winter en de pool volken, de water stammen. Als we dit echter op globale schaal bekijken blijft er niets van enige koppeling over.

Midwinter[]

Midwinter is in de titel van de hoofdstukken 7 en 8, Midwinter Deel 1: De Geesten Wereld en Midwinter Deel 2: Avatar Roku uit het boek Aarde. De hoofdstukken spelen zich dan ook gedurende de midwinter dagen af, zowel het dorp Senlin als Halvemaan eiland bevinden zich in de gematigde zone, meer bij de evenaar dan bij de Noordpool.

Midzomer[]

Op zoek naar vuursturing komen Aang en Zuko bij de Zonnetempel, deze gaat alleen open gedurende de midzomer. Aang heeft er geen tijd voor om tot midzomer te wachten en Zuko herschrijft de jaarklok met zijn zwaard in het derde boek in hoofdstuk 13 De Vuursturende Meesters.

Gletsjer Geesten Festival[]

Korra bezoekt in boek 2 de Geesten festivals. Dit zijn feesten ter ere van de gletsjer geesten, de festivals duren enkele dagen tot weken.

Advertisement