Avatar Wiki
Advertisement
Vuur Icoon
Wereld Icoon

Deze pagina is Onder Constructie. Wegens staking van de bouwers is deze WIKI nog niet compleet. Mocht U relevante informatie hebben over Vulkaan binnen de legendes vul dit dan graag aan. De Engelstalige Avatar Wiki is completer, helaas zijn de verhalen in sommige details net iets anders.

Vulkaan
Algemene Informatie
TypeGebergte of een Caldeira als de vulkaan ingestort is
VoorbeeldenMakapu vulkaan
{{{catalogi}}}

Een vulkaan is een lek in de aardkorst waar de mantel eruit puilt.

Echte Wereld feiten[]

De vaste, gestolde, koude aardkorst is maar ongeveer honderd kilometer dik, daaronder bevind zich de gesmolten mantel. De mantel bestaat uit vloeibaar gesteente, dit noemen we magma. Als dit materiaal van de mantel naar boven borrelt en het is heet, stroperig en gesteente noemen we het lava. De lava komt er bij sommige vulkanen als een vloeistof uit, bij andere meer explosieve vulkanen als een grote as pluim. In beide gevallen kan een lading heet gas en as als een storm de berg afwaaien. Dit soort vuurstorm is gevaarlijker dan de lava rivier die er achteraan komt. Het komt voor dat een lava stroom een tunnel vormt waar de korst afgekoeld is maar waar binnenin nog lava stroomt. Deze tunnels ontstaan als de lava rivier over een betrekkelijke vlakte of onder water stroomt. Als een vulkaan as gespuwd heeft, komt deze als heel scherp zand of glas benedenwinds als regen omlaag.

Roku's Eiland[]

Avatar Roku woonde op een vulkaan eiland, toen de vulkaan plotseling uitbarstte stond de machtige Avatar machteloos. De bewoners van het aardrijk dorp onderaan de Makapu waren ook machteloos tegen de uitbarstende vulkaan, ondanks dat ze daar wel ervaring mee hadden. Er was ooit een gewoonte om zo nu en dan in de vulkaan krater te gaan kijken of de vulkaan nog rustig was, of, dat deze op uitbarsten stond. Gelukkig zagen Aang en Sokka op tijd dat de vulkaan ging uitbarsten.

Vuurnatie Hoofdstad[]

De vuurnatie hoofdstad ligt in een vulkaan krater. De Vuurheer heeft geheime bunkers onder de blijkbaar wel actieve vulkaan, er stromen namelijk lava rivieren door grotten in de berg. De baai voor de haven van de vuurnatie hoofdstad heeft de vorm van een uitgedoofde vulkaan krater, een zogenaamde caldeira.

Kokende Rots[]

De Kokende rots is een vulkaan krater waar in het midden van het kratermeer een eiland is ontstaan doordat er een kleine uitbarsting geweest is. Als het hele meer kokend heet is, is de vulkaan actief te noemen. Dit soort activiteit is niet heel ernstig, de vulkaan zal misschien slechts eens in de tienduizend jaar uitbarsten.

Vulkaan Gevangenis[]

De Vulkaan gevangenis is ook een nogal actieve vulkaan, waar de vuurnatie aan kabels boven het lavameer een gevangenis gebouwd heeft.

Detail[]

Blijkbaar heeft Avatar Roku te dromerig over .. gezeten tijdens de lessen vulkaanbeheersing in de vuurnatie school.

Advertisement