Avatar Wiki
Advertisement
Aarde Icoon

Toph ziet met de trillingen door de grond, waar De Beuker zijn hand op en in de grond zet.
Seismisch Zicht
Algemene Informatie
ElementAarde
BronToph
Geleerd van
Alternatieve stijlen
Sub-techniek vanAardsturen
Eerst verschenen
Artikelen over Aardsturen (16)
Afbeelding gallerij Aardsturen (19)
Artikelen over Aardsturing (0)

Het Seismisch Zicht is een manier van waarnemen die Aardestuurders kunnen gebruiken. De techniek baseert zich op trillingen in de aarde. Het seismisch zicht werd eerst gedemonstreerd door Toph Beifong in haar gevecht met De Beuker in De Blinde Bandiet.

Historie[]

De oorspronkelijke gebruikers van het seismisch zicht waren de reuze dasmollen. Dasmollen zijn blind en gebruiken het seismisch zicht ter compensatie. De dasmollen kunnen met seismisch zicht bepalen waar ze zijn en of er andere levende wezens in de buurt zijn. Dat is ook meteen de essentie van het seismisch zicht: 'zien' via aardesturing.

De eerste menselijke aardstuurder die seismisch zicht leerde is Toph Beifong. Net als de dasmollen is ze blind. Zij gebruikt seismisch zicht dan ook om haar blindheid te compenseren, net als de dasmollen zelf. Dat wil overigens niet zeggen dat iedere aardstuurder seismisch zicht kan leren. Toph's ouders hadden ook niet verwacht dat Toph deze techniek zou leren en dat ze de techniek zo goed zou beheersen. Het betekent evenmin dat een aardstuurder blind moet zijn, om seismisch zicht te kunnen leren. Toph heeft het seismisch zicht aan Aang geleerd en Aang is niet blind. Aang kan hierdoor veranderingen en bewegingen waarnemen die buiten zijn zichtveld plaatsvinden. Aang heeft niet getoond metaal te kunnen sturen, of leugens waar te nemen. Toph en Aang waren de enige mensen, waarvan bekend is dat zij het seismisch zicht beheersen.

Gebruik[]

In de eerste plaats wordt het seismisch zicht gebruikt om de omgeving af te tasten. De aardstuurder kan met behulp van trillingen in de aardbodem zijn omgeving net zo precies inbeelden als wanneer hij hem zou zien. Bovendien kan met het seismisch zicht ook datgene worden vastgelegd dat buiten het brede zichtveld valt, zelfs zaken achter zich. Met het seismisch zicht kan een aardstuurder ook 'door' obstakels (bijvoorbeeld muren en stofwolken) kijken, doordat hij ook de trillingen achter de obstakels voelt. Bovendien kunnen ondergrondse holtes met seismisch zicht worden waargenomen.

Toph ziet voldoende stuurbare deeltjes in het metaal om het te sturen.Seismisch zicht bij metaalsturing

Daarnaast wordt seismisch zicht gebruikt om metalen te sturen. Het is zelfs de enige bekende manier om metalen te sturen, omdat de mineralen in metalen te klein zijn om met het blote oog te kunnen zien. Die moet een aardestuurder dus met seismisch zicht waarnemen. Als een aardestuurder geen metalen kan sturen heeft dat dus niets met zijn aanleg te maken, maar met het feit dat hij het seismisch zicht niet voldoende beheerst.

Een ander nut van het seismisch zicht is Alzien. Seismisch zicht zegt namelijk ook iets over mensen en over hun gemoedstoestand. Als een mens een leugen vertelt, verandert die. De hartslag gaat bijvoorbeeld sneller slaan, al is het maar een fractie. Aardstuurders die het seismisch zicht beheersen, kunnen op die manier leugens leren waarnemen. Daar moet echter bij worden vermeld dat beroeps leugenaars, zoals prinses Azula, kunnen liegen vrijwel zonder merkbare veranderingen in hun lichaam. Een alziener kan dus niet altijd alle leugenaars betrappen.

Omdat het seismisch zicht ook de toestand van lichamen kan waarnemen, is het in theorie mogelijk dat inwendige letsels ook met het seismisch zicht worden waargenomen. Wellicht heeft Toph dit bij Jet gedaan, vlak voor diens dood, in Het Laogai Meer.

Beperkingen[]

Het seismisch zicht is een zeer krachtig zintuig, als de gebruiker het goed beheerst. Het heeft echter nog steeds zijn zwaktes.

  • Geen massief aardoppervlak: Het seismisch zicht werkt het beste op massieve aardoppervlakken. We zien in de serie dat Toph zich niet op haar gemak voelt op ijs, omdat ze er niet kan zien. Dat geld ook voor water als ze in de duikboot zit. Toph kan niet zien in water. Ook de hardheid is belangrijk. Zand is los en korrelig en Toph heeft moeite met zandsturen en met trillingen voelen in zand. Zand is veel te donzig en pluizig, niet dat daar iets mis mee is.
  • Lucht: Het seismisch zicht werkt alleen op objecten die in contact staan met de aarde. Zwevende objecten kunnen met seismisch zicht niet worden waargenomen. Dit wordt duidelijk in De Blinde Bandiet, als Sokka de kampioensgordel naar Toph gooit. Ze neemt de kampioensgordel niet waar en krijgt hem vol op haar hoofd. Aardmeesters kunnen op hun beurt niets dan het luchtschip waarnemen, als ze hierin zelf in de lucht zweven/vliegen. Toph kan alleen Appa zien, als ze op zijn rug reist. Aardmeesters hebben ook oren, waarmee ze best wel wat informatie over de omgeving waarnemen, wie waarvandaan spreekt, de soort ruimte waarin men zich bevind.

Hoofdstukken Waarin dit Zicht voorkomt[]

Aang Boek 2 Aarde[]

Aang Boek 3 Vuur[]

Korra:Boek 1 Lucht[]

Korra Boek 3 Verandering[]

Zie ook[]

Advertisement