Avatar Wiki
Advertisement
Dieren Icoon
Aardrijk embleem
"Paarse Pentapussen"
Paarse Pentapussen
Algemene informatie
Natie (meest voorkomend)Aarde
Eerste verschenenTerug naar Omashu
Individuele informatie
OogkleurZwart met wit
Vacht kleur(en)Paars
Hoe gevaarlijk is dit dier?Nee
Overige informatie
Leef omgeving
Voorbeeld(en)
Dieren combinatie
Afbeelding gallerij Paarse Pentapussen (1)

Paarse Pentapussen zijn kleine zeester-achtige beestjes die vooral voorkomen in het rioolsysteem van Omashu.

De diertjes hebben zuignappen onder hun vijf armen en drie ogen. Ze zuigen zich heel goed vast en hun armen blijken zeer elastisch te zijn, ze kunnen tot meer dan tien keer hun ontspannen lengte oprekken. Als je aan hun kop trekt laten ze gewoon niet los. Echter als je ze zachtjes over de kop kriebelt krullen hun armen omhoog en laten ze alles los. Er blijven wel ronde rode vlekken in een stervorm op de huid achter.

Ze zuigen zich soms met hun vijf poten vast aan de huid van een mens. Als je het dan op het kopje kriebelt laat het diertje los. Je hebt dan vijf rijtjes paarse stippen op je huid. Bij de Vuurnatie klinkt het bekend dat je Pentapokken kunt krijgen die dodelijk zijn.

In 100 NG gebruikte Team Avatar deze om de inwoners van Omashu uit de stad te helpen.

Team Avatar ging dit keer niet via de poort de stad in, maar via het riool. Aang en Katara stuurden zich nog wel schoon en fris, maar Sokka zat onder de bagger. Nadat Katara hem schoon gemaakt had met wat watersturing, bleven er slakachtige dieren met vijf armen aan zijn wangen en nek zitten. Sokka raakte hiervan helemaal in paniek. Aang wist de Pentapussen, door ze op de kop te kietelen, zich los te laten maken van zijn gezicht. Door alle commotie was de avond wacht gealarmeerd en kwam kijken. Ze werden door Team Avatar overtuigd dat Sokka leed aan een zeer besmettelijke en dodelijke vorm van Pentapokken. Later hielpen ze de gehele bevolking ontsnappen door ze te laten doen of zij ook Pentapokken hadden. Om hen daarna in quarantaine buiten de stad te brengen.

Grappig Detail[]

  • Penta is vijf in het Grieks.
Advertisement