Avatar Wiki
Advertisement
Metaal Icoon
Aarde Icoon
Scene uit De Goeroe
Pathik legt Aang het verband tussen aarde en metaal uit.
Pathik_Als je je geest openstelt,
zul je zien dat alle elementen één zijn.
Vier delen van hetzelfde geheel.
Zelfs metaal vindt zijn oorsprong in aarde,
dat gezuiverd is en verfijnd.

Toph ontwikkelt metaalsturen, ze voelt de aarde deeltjes in het metaal met seismisch zicht.
Metaalsturen
Algemene Informatie
ElementAarde
BronToph
Geleerd vanToph heeft het zelf verzonnen
Alternatieve stijlen
Sub-techniek vanAardsturen
Eerst verschenen
Artikelen over Metaalsturen (11)
Afbeelding gallerij Metaalsturen (5)
Artikelen over Aardsturen (16)
Afbeelding gallerij Aardsturen (19)
Artikelen over Aardsturing (0)

Metaalsturen is een sub-techniek van aardsturen, waarmee sommige aardmeesters in staat zijn om metaal te sturen op eenzelfde manier waarop ze gewone aarde sturen. De techniek werd uitgevonden door Toph Beifong nadat Xin Fu en meester Yu haar gevangen hadden in een metalen kist, ze gebruikte de techniek om te ontsnappen.

Tijdens een les over chakras, legde Goeroe Pathik aan Avatar Aang uit dat metaal eigenlijk gewoon gezuiverde en verfijnde aarde is. Door haar unieke vermogen om te “zien” door middel van aardsturen, was Toph in staat de stukjes ongezuiverde aarde in het metaal op te sporen en deze te gebruiken om het zuivere metaal zelf te sturen.

Geschiedenis[]

Duizenden jaren lang waren aardstuurders niet in staat om metalen met hun sturing te manipuleren. Tijdens de Honderdjarige Oorlog werd dit uitgebuit door de Vuurnatie, die aardstuurders gevangen hield op een werf die geheel van metaal gemaakt was en Koning Bumi opsloten in een metalen kist in de stad Omashu. Door aardstuurders te omringen met metaal en ze uit de buurt te houden van gewone aarde waren ze in staat een situatie te creëren waaruit onmogelijk ontsnapt kon worden door middel van conventioneel aardsturen.

Dit veranderde echter in de lente van 100 NG, toen Toph werd opgesloten in een metalen kist door Xin Fu en haar voormalige leraar, meester Yu. Terwijl ze terug naar Gaoling werd gebracht, probeerde Toph wanhopig de kist open te breken. Een geïrriteerde Xin Fu vertelde haar dat, ook al was ze ‘s werelds beste aardmeester, het onmogelijk was om metaal te sturen. Hierdoor besloot Toph te proberen of dit echt het geval was en besefte dat metaal slechts een vorm van verwerkte aarde was. Ze begon te mediteren in haar gevangenis totdat ze in staat was de restjes aarde in het metaal te voelen. Door gebruik te maken van deze restjes aarde, wist Toph voor het eerst te metaalsturen. Met haar nieuwe vaardigheid scheurde ze een gat in haar kooi en wist te ontsnappen.

Na de Honderdjarige Oorlog, richtte Toph de Beifong Metaalsturing Academie op, waar ze verschillende studenten de kunst van het metaalsturen bijbracht. Rond 170 NG, was metaalsturen de voornaamste sturingsvorm van Republicasia’s Politie geworden, die gebruik maakte van metalen kabels in hun harnas, bij het arresteren van criminelen of om zich snel door de stad te verplaatsen.

De sturingskunst verspreidde zich ook naar aardstuurders buiten de grenzen van de Verenigde Republiek, aangezien bepaalde leden van de Orde van de Witte Lotus zich de kunst eigen maakte. Daarnaast richtte Suyin Beifong in het Aarderijk de stad Zaofu op, waar metaalsturen zoveel gebruikt en onderwezen werd, dat haar inwoners bekend staan als de Metaal Clan.

Verschenen in Hoofdstukken[]

Zwakheden[]

Tijdens de Anti-sturings Revolutie werd duidelijk dat metaalsturen niet voor iedereen werkt met bepaalde zeer zuivere metalen, zoals platina. Dit materiaal werd gebruikt door Hiroshi Sato om de mecha tanks te bouwen, waarmee hij weerstand kon bieden aan de technieken van de Metaalsturende Politiemacht. Zwakheid van dit concept is dat het metaalsturen van het niet van zuiver platina gemaakte binnenwerk wel mogelijk zou moeten zijn. Het niet te sturen zijn van alle zuivere metalen werd door Toph bewezen onzin te zijn, zij en Korra konden het lichaam zuiveren van kwik door het metaal zelf te sturen.

Omdat metaalstuurders meestal zijn uitgerust met een metalen uitrusting, zijn ze hierdoor beïnvloedbaar door magneten, zoals te zien was toen de mecha tanks uitgerust waren met sterke magneten om verschillende leden van de Metaalsturende Politiemacht uit te schakelen. Daarnaast zijn ze door hun metalen pantser vrijwel onkwetsbaar voor elektrische wapens, zoals de geëlektrificeerde handschoenen van de Gelijkwaardigen, aangezien een metalen uitrusting elektriciteit zeer goed geleid en de stroom dus niet door de drager gaat.

Bekende Metaalstuurders[]

Grappige Details[]

Metaalsturen was al bekend bij de Dai-Li

Dai Li agenten werpen kettingen met open polsband.Kettingen met polsband.

De boeien komen open om de polsen terecht.Open om de polsen.

Vervolgens sturen de Dai Li agenten de boeien dicht.Dai Li agenten sturen de boeien dicht.

  • Metaalstuur-bewegingen zijn gebaseerd op Chu Gar, gemengd met verschillende moderne militaire technieken.
  • Metaalsturen is verboden bij profstuur-wedstrijden.
  • Avatar Korra is de eerste Avatar waarvan bekend is dat ze kan metaalsturen.
  • Korra bewijst door het kwik uit haar lichaam te sturen, dat metaal met sturing te zuiveren is en dat zuiver metaal ook stuurbaar is.

Advertisement