Avatar Wiki
Advertisement
Meditatie Icoon
Waterstam embleem

"IJvaren"
Het ijsvaren vastgelegd in een heroïsch tafereel
Algemene informatie
NatieWater
LocatieIJszee (kort onder de kust bij het aarderijk)
SpelersVeertien jarige Waterstam krijger
SpeelveldTussen de ijsschotsen, of tussen de rotsen in de branding.
Toernooi
DoelTonen van de moed en zeilvaardigheid
Sturing
Eerste verschenenBato van de Waterstam

IJsvaren is een traditie voor de jonge leden van de Zuidelijke Waterstam. Het is een test van wijsheid, moed en vertrouwen.

Stamleden doen dit ritueel bij veertien jarige leeftijd. De vader van het kind neemt ze mee naar zee en laat dan het kind het commando overnemen. Het is dan de bedoeling om veilig door een gebied met veel ijsbergen te varen. De vader kijkt hoe het kind het doet maar doet verder niks. Als het kind slaagt krijgt hij van de vader een teken met speciale verf op z'n hoofd gezet, wat dan de deugd symboliseert die ze het meest hebben getoond tijdens de test. Als je niet in de Zuidelijke Waterstam bent geboren maar je doet mee aan het ritueel, wordt je als een erelid beschouwt.

Sokka had nooit de kans gehad om te ijsvaren, omdat zijn vader, Hakoda, de Zuidelijke Waterstam voordat Sokka de leeftijd had. Sokka ontmoette een vriend van zijn vader, Bato, die realiseerde dat Sokka nog niet meegedaan had met de traditie, en stelde voor dat hij en zijn vrienden en variatie zouden doen, namelijk puntige rotsen in plaats van ijsbergen. Sokka greep zijn kans. Hij bestuurde de boot en gaf Katara instructies, die het grootzeil voor haar rekening nam, en Aang die de genua bediende. Met teamwork en Sokka's leiderschap, eindigde ze het ritueel zonder fouten. Sokka werd het Teken van de Wijze toegekend, Aang het Teken van Vertrouwen en Katara het Teken van de Dappere.

Het ijsvaren is een overgangs ritueel, maar ook een tonen van vaardigheid, dat de stuurman de kunst van het ijsvaren meester is.

Gallerij[]

Verschijningen[]

Boek 1: Water[]

Foutje[]

  • De tekenaars en schrijvers moeten hoognodig op een basiscursus zeilen. De wind komt uit alle richtingen en de zeilen en commando's hebben niets met elkaar te maken. Aang bedient de fok maar hij houdt het bazaan zeil vast. Aang moet het zeil lossen maar gaat het inhalen. Dit zijn geen vertaal foutjes, de Engelse tekst weet ook geen zeilboot te bedienen. Die maken het nog bonter, Aang moet de Engelse helmstok naar lijzijde bewegen (met de wind mee) terwijl Sokka aan het roer staat! De Nederlandse vertaling is dat Aang stuurboord moet houden (naar rechts) wat nog steeds geen zeilen is maar minder onzinnig.
Advertisement