Avatar Wiki
Advertisement

Deze pagina is Onder Constructie. Wegens staking van de bouwers is deze WIKI nog niet compleet. Mocht U relevante informatie hebben over Het Jaar nul binnen de legendes vul dit dan graag aan. De Engelstalige Avatar Wiki is completer, helaas zijn de verhalen in sommige details net iets anders.

Het Jaar nul is eigenlijk een willekeurig moment in de geschiedenis, het is echter wel handig om een bepaald moment te kiezen.

Dit is een onderzoek naar de mogelijke jaar nul referenties die gebruikt kunnen worden in de legendes van de Avatar

Een tijdreferentie is gebaseerd op jaren vóór en na Sozins Komeet. Namelijk: het aantal jaren Voor Sozins Komeet (VSK) en het aantal jaren Na Sozins Komeet (NSK). 0 NSK is het jaar waarin Sozins Komeet voor de eerste keer is aangekomen en dat betekent het begin van De Honderdjarige Oorlog. 0 NSK is ook het eind van de honderd jarige oorlog, de poging van Ozai om de komeet weer te misbruiken bracht hem ten val. Het grootste nadeel van de komeet is dat deze iedere honderd jaar weer langskomt. De jaartelling gaat dan niet verder dan honderd jaar. Een ander minder prettig aspect is de naam van de tiran bij iedere vermelding van een jaartal.

Een bruikbaarder alternatief voor Sozins Komeet als referentie moment in de tijd is de Harmonische Convergentie die eens in de tien duizend jaar (10 000 jaar) plaats vindt. Pas recent is er in de Wereld van Avatar een echte noodzaak voor een globale jaartelling ontstaan.

De Tijdlijn wordt ook aangegeven in iets minder ambivalent: NG Na Genocide, deze viel samen met de keer dat Sozin de komeet misbruikte om genocide te plegen op de Lucht nomaden en het geslacht en natie dus uit te roeien. Het is prettiger om een nagedachtenis te gebruiken van een goed volk dan de hele tijd de naam van hun vernietiger te lezen. Ook is dit het centrale moment in de legendes die we kennen. Zowel hoorde Aang dat hij de Avatar is als de technologische ontwikkeling die vanaf ongeveer die tijd een vlucht heeft genomen.

Advertisement