Avatar Wiki
Advertisement
Water Icoon
Waterstam embleem

Katara toen ze haar moeder verloor.
HoofdpersoonKatara
Katara
Eerdere Biografie
Biografie vanafGeboorte 85 NG
Tot en metVertrek Noordpool na de Slag om het Noorden
Latere BiografieBiografie van Katara (98 NG - 99 NG)
Artikelen over Katara (6)
Afbeelding gallerij Katara (79)
Artikelen over Watersturing (0)
Afbeelding gallerij Watersturing (37)
Afbeelding gallerij Zuidelijke Waterstam (17)
{{{catalogi}}}

Lees het hoofdartikel over Katara.
Voor de personage uit de bioscoop film The Last Airbender, klik hier.

Katara in Boek 1: Water van de Legende van Aang

Katara groeide op in het dorp van de Zuidelijke Waterstam. Ze was het jongste kind in een betrekkelijk gelukkig gezinnetje. Haar ouders waren stamhoofd Hakoda en Kya en ze had een oudere broer Sokka. De vuurnatie had al in geen tijden meer een overval op hun dorp gepleegd.

Helaas kwam de vuurnatie om de laatste waterstuurder te zoeken en om te brengen. Yon Rha kwam de sneeuwhut van het gezinnetje binnen en bedreigde Kya, de moeder van Katara en Sokka. Kya beweerde dat zij de laatste waterstuurder was om haar dochter te beschermen. Het was al heel jong dat Katara spontaan watersturing gebruikte waarna het in ieder geval bij haar moeder bekend was. Blijkbaar was een deel van dit verhaal ook bekend bij de bronnen van Yon Rha. Katara zag de enge man hun huis binnengaan en stond in de deuropening waarop de enge man en haar moeder haar geboden om weg te gaan. Katara vond dit maar niets en ging haar vader halen. Helaas was iedereen verdwenen toen Hakoda de sneeuwhut binnenging.

Nadat haar moeder was verdwenen nam Kanna, haar grootmoeder een groter deel van de opvoeding voor zich. Katara kreeg een halsketting van haar moeder. Zowel Katara als Sokka hebben een redelijke opleiding genoten. Ze kunnen beide lezen, schrijven, rekenen en kregen ook flink wat algemene kennis mee.

Katara vaardigde zich ook in handwerk als naaien en stoppen van kleding. Een winkel voor wat dan ook was ver te zoeken en de meeste kleding en gebruik voorwerpen werden dan ook zelf gemaakt en met voorzichtigheid behandeld.

Katara ging ook vaker mee op jacht met Sokka, ze was best behendig in en met een kano. Speervissen was echter niet haar ding.

Als kinderen op de Zuidpool kwamen ze vaker pinguïns tegen. De beestjes waren niet om op te eten maar om mee te spelen en op te sleeën. Sneeuwballen om naar elkaar te gooien en bouw werken van sneeuw maak je als vanzelf als je hele wereld uit sneeuw en ijs bestaat.

Er moesten zeepruimen geoogst worden en poolhoentjes gebraden. Ook zullen de Waterstam leden de zee afgezocht hebben om aan drijfhout te komen.

Advertisement