Avatar Wiki
Advertisement
Vuurnatie embleem
Vorige
GelijktijdigHonderdjarige Oorlog
VolgendeUiteindelijk Redding uit het Pohuai Fort
Beleg van Ba Sing Se
Het kampement van generaal Iroh tijdens het Beleg, en voor de bres.
Begin92 NG
Einde94 NG
LocatieBa Sing Se
ResultaatAardrijk wint
Lu Ten is gedood
Iroh trekt zich terug uit het leger
Grote gevechten
AardeVuur
PartijPartij
Aardrijk embleem AardrijkVuurnatie embleem Vuurnatie
BevelhebberBevelhebber
Aardrijk embleem Raad van VijfVuurnatie embleem Iroh
strijdersStrijders
Leger van het AardrijkVuurnatie infanterie en Bereden eenheden.
VerliezenVerliezen
Groot gat in de muur.Diverse manschappen, waaronder Lu Ten.

Het Beleg van Ba Sing Se ook bekend als de 600 dagen slag van Ba Sing Se was een aanval op de hoofdstad van het Aardrijk door de Vuurnatie. De aanval werd geleidt door generaal en des tijds kroonprins Iroh van de Vuurnatie. De aanval duurde 600 dagen. De aanval kwam tot een einde nadat Lu Ten, de zoon van Iroh overleed waardoor hij besloot om de aftocht af te blazen.

Proloog[]

Iroh
Toen ik nog een jongen was had ik een visioen waarop ik op een dag Ba Sing Se zou innemen. Nu zie ik pas dat mij lot is om het terug te nemen van de Vuurnatie zodat het Aardrijk opnieuw vrij kan zijn.

Al vanaf het begin van de Oorlog was Ba Sing Se, de hoofdstad van het Aardrijk, een belangrijk doelwit voor de Vuurnatie. In de gehele geschiedenis van Ba Sing Se waren de muren nog nooit doorbroken en bleef Ba Sing Se zelfstandig. Hierdoor was Ba Sing Se een belangrijk symbool geworden voor vrijheid. Door deze reden was Ba Sing Se een belangrijk doelwit geworden voor de Vuurnatie en besloot Iroh om een aanval te plegen op de stad nadat hij op jonge leeftijd ooit een visioen had gehad dat hij de stad zou innemen.[1]

De slag[]

Aardstuurder kapitein
U heeft hem voor zeshonderd dagen belegerd.

In het jaar 92 NG besloot generaal en kroonprins Iroh om de stad te gaan veroveren voor de Vuurnatie. Met een groot leger wist hij Ba Sing Se te bereiken. De aanval begon wanneer de Vuurnatie zich concentreerde om de poort van Ba Sing Se te doorbreken van de buitenmuur. De verdediging van Ba Sing Se, die voornamelijk bestonden uit Aardstuurders vochten terug en wisten de Vuurnatie voor een bepaalde periode tegen te houden. Echter kwam er een keerpunt in de slag wanneer generaal Iroh de buitenste muur wist te doorbreken. Wanneer de Vuurnatie de buitenste muur had doorbroken wisten de Vuurnatie krachten zich te verplaatsen in het agrarisch gebied van Ba Sing Se.[2]

Generaal Iroh tekent documenten aan een bureau net naast de tent voor de bres in de muur.Generaal Iroh tijdens het beleg.

Doorbraak[]

Toen generaal Iroh de muur wist te doorbreken, door een snelle aanval, was dit de eerste keer in de geschiedenis van Ba Sing Se dat de buitenste muur werd doorbroken.[3] Langzamerhand wist de Vuurnatie hun gebied in het agrarisch gebied te vergroten, maar het Aardrijk vocht stevig terug. Tussen de gevechten door schreef generaal Iroh brieven naar zijn familie in de Vuurnatie en stuurde geschenken, voorwerpen van Ba Sing Se, naar Zuko en Azula. Hij schreef ook dat het er naar uitzag dat ze het gevecht zouden winnen.[2]

Verliezen[]

Later, tijdens één van de gevechten kwam de zoon van Iroh, Lu Ten, om het leven. Dit beschadigde het moraal van generaal Iroh. Hierdoor verloor Iroh zijn wil om door te vechten en besloot om de aftocht af te blazen.[2] Ook beweerde Iroh, 6 jaar later, dat hij zich terug trok omdat zijn mannen en hij zelf moe waren van het gevecht.[4]

Naslag[]

Door het beleg van Ba Sing Se gedurende 600 dagen werd Iroh later herkend door verschillende Aardrijk soldaten en werd hij gevangen genomen.[4]

Scene uit hoofdstuk Midwinter Deel 1: De Geesten Wereld
Iroh tegen een Aardrijk soldaat.
Iroh
Ik geef mijn nederlaag bij Ba Sing Se toe. Na 600 dagen ver van huis en haard waren mijn mannen doodmoe en ik was ook moe.

Het beleg op Ba Sing Se eindigde voor een overwinning voor Ba Sing Se.[2] Uiteindelijk werd de buitenste muur weer gerepareerd.[5]Doordat Iroh de aftocht afblies werd hij door veel inwoners in de Vuurnatie bespot. Echter toonde Vuurheer Azulon, prins Zuko en prinses Ursa sympathie voor Iroh en waren verdrietig over de dood van Lu Ten. Toen Iroh terugkeerde naar de Vuurnatie was hij emotioneel niet stabiel waardoor zijn jongere broer, Ozai, besloot om misbruik van de situatie te maken. Hij vroeg aan zijn vader Vuurheer Azulon, om de troon omdat Iroh geen erfgenaam meer had. Vuurheer Azulon was furieus over dit aanbod en eiste dat Ozai zijn eigen zoon moest ombrengen zodat hij hetzelfde zou voelen als Iroh. Voordat Ozai dit kon doen overleed Vuurheer Azulon plotseling. Hij overleed nadat bekend werd dat zijn laatste wens was dat Ozai zijn troonopvolger werd. Ozai werd dan ook de nieuwe Vuurheer van de Vuurnatie.[2]

Toch Veroverd[]

Zes jaar na Iroh's nederlaag werd Ba Sing Se voor de eerste keer in haar geschiedenis veroverd door de Vuurnatie, onder leiding van kroonprins Zuko en prinses Azula.[6]

Hoofdstukken Waarin Vermeld[]

Boek 1: Water[]

Boek 2: Aarde[]

Voetnoten[]

Advertisement