אווטאר Wiki
Advertisement
יגודה עושה ריפוי

יגודה מדגימה ריפוי על בובת אימון

ריפוי היא תת-מיומנות של כשפות מים, המאפשרת לרפא פצועים. על ידי שימוש במים, המרפאים מסוגלים לגרום לצ'י בגוף הכשף לזרום יותר במהירות[1], וכך לעזור לו להתרפא. ככל הנראה, טכניקה זו אמנם יעילה בעיקר על פצעים חיצוניים ופיזיים, אך מוגבלת ביכולתה לתקן פציעות פנימיות וכמובן לרפא מחלות[2][3][4]. רמת המיומנות של המרפא ואיכות המים שהוא משתמש בהם משפיעים גם הם על יעילות הריפוי[5]. במקרים נדירים, מכפי מים עשויים באופן אינסטינקטיבי להשתמש בטכניקה זו ללא כל הכשרה רשמית[4]. בדרך כלל, מרפאים משתמשים בכמות קטנה של מים ומשרים אותם על הגוף באזור שהם רוצים לרפא, אם כי עבור ריפוי מחלות כלליות, החולה מושקע במים כולו והמרפא משתמש בריפוי על כל המים.

בשל התרבות הפטריארכלית המסורתית של שבט המים הצפוני, יכולת זו הייתה במשך תקופה ארוכה ההיבט היחיד של כשפות מים שנלמד לכשפיות נשים[6], ואסור ללמד אותה לכופפי גברים (דרוש מקור).

היסטוריה[]

אווטאר יאנגצ'ן הייתה מרפאת מיומנת מאוד, והצליחה לבצע את התהליך הארוך והספציפי של תיקון נזקים מהקור על מנת למנוע כוויות קור[7]. היא הייתה ידועה בכך שהייתה מרפאת חולים בשתי ידיה. אפשר לומר שזה היה מה שאנשי העולם אהבו לראות בה. היא טיפלה בסוגים רבים של מחלות ופציעות מזעזעות, וראתה נזקים פיזיים מהסוג הגרוע ביותר. [8]

סיפו אטואט משבט המים הצפוני הייתה מאסטר הריפוי והמרפאת הגדולה ביותר בעולם בשנת 296 לפנה"ס, וטיפלה באופן אישי במאסטרית כשפות האש היי-רן לאחר שהורעלה קשה, והצליחה להחזיר אותה ממצב קרוב למוות[9].

עד 295 לפני הספירה, אווטאר קיושי רכשה את יסודות הריפוי ללא מורה, כשהיא משתמשת במים כדי לרפא את עצמה לאחר המאבק שלה עם שלישיית כנף הזהב וקצינים של קפטן לי בבה סינג סה. באופן חריג, המים שלה לא זהרו בזמן שהשתמשה בריפוי[10].

מאוחר יותר, צפתה קיושי בטכניקות הריפוי המתקדמות של אטואט בזמן שטיפלה בשומר השר דאירין לאחר התקפתו של יון בארמון המלכותי של אומת האש. שם הצליחה המרפאת להוריד את חום הגוף כדי להאט את תהליך המוות עצמו. אטואט הסבירה שהטכניקה המתקדמת הזו אינה ידועה מכיוון שרוב הכשפים אינם יכולים לעשות זאת, מכיוון שכדי לבצע אותה היא דורשת יותר מדי כוח גולמי וריכוז רב על מנת לא להרוג את המטופלים עם הטכניקה[11]. אטואט גם ליוותה את היי-רן לצפון צ'ונג-לינג, שם הקימה בית חולים מאולתר כדי לרפא את הפצועים בסכסוך בין שבט סאוון וקאוסו, והצליחה לרפא את היי-רן פעם נוספת לאחר שנדקרה בגרונה ע"י יון[12].

לאחר סיום מלחמת הקמליה האדמונית, קיושי בילתה חודש בלימודי ריפוי מאטואט ובסופו של דבר למדה לגרום למים המרפאים לזהור, ובמהירות קלטה את הטכניקה המתקדמת והעוצמתית יותר של הטכניקה. במהלך העימות האחרון שלה עם יון, היא השתמשה באותה טכניקה של הורדת חום הגוף כדי להרגו על ידי הקפאת לבו וראותיו, לפני שהשתמשה במצב האווטאר כדי להעלות מים מהבאר שמתחת לאחוזת האווטאר כדי לרפא את פצע הדקירה הקשה של רנג'י. היא הביאה את רנג'י ושאר מלוויה למרפאה, לשם הייתה אמורה להגיע אטואט כדי לטפל בפציעותיהם[13].

יגודה נחשבה לאחת המרפאים הגדולים ביותר בשבט המים הצפוני במהלך מלחמת מאה השנים המאוחרת, והופקדה לרפא את הנסיכה הנולדת יואה. אם כי כל נסיונות המרפאים לא צלחו לרפא את יואה, והוריה נאלצו לבקש עזרה מרוח הלבנה[2]. ככל הנראה יגודה הייתה מלמדת בדרך-כלל כיתות של כשפיות צעירות מתחילות[6], אבל באופן כללי היא עדיין נחשבה למאסטרית גדולה לריפוי.

קטרה מרפאת את ידיה

קטרה מפעילה באופן אינסטנקטיבי את יכולת הריפוי על ידיה שנכוו בטעות ע"י אנג.

לאחר שאנג התעלם מהאזהרות של ג'ונג ג'ונג לגבי שימוש בכשפות אש ללא הכשרה מתאימה, הוא שרף בטעות את קטרה בגלל חוסר שליטה בלהבות. בדחיפותה להרגיע את הכאב, קטרה השרתה את ידיה בנחל, כשלפתע ראתה את המים סביב ידיה זוהרים בכחול ומרפאים את כוויותיה. מיד לאחר מכן הופיע לצדה ג'ונג ג'ונג, והסביר לקטרה שיש לה יכולת ריפוי, והיא אחת מאותם מעטים בעלי כשפות המים שניחנו בה. לאחר שגילתה בטעות את היכולת החדשה הזו, קטרה השתמשה בה שוב מאוחר יותר באותו יום כדי לרפא כוויה שאנג קיבל בזרועו אחרי הקרב עם צאו[4]. כשהגיעה לשבט המים הצפוני בחורף שנת 100, היא השתתפה בהתחלה בשיעורי ריפוי עם יגודה, למרות שכוונתה הייתה ללמוד כשפות מים ללחימה[6].

קטרה המשיכה להשתמש ביכולת הריפוי במספר הזדמנויות במהלך מסעות צוות אווטאר. בעזרת היכולת, היא פתחה את חסימת הצ'י של טאי לי לחייל כשף אדמה[14]; ע"י שימוש במים על ראשו של ג'ט היא עזרה לו לבטל את שטיפת המוח שנעשתה לו ע"י הדאי לי[3]; היא החזירה את אנג ממצב של מוות קליני אחרי שאזולה ירתה בו בברק, ע"י שימוש במים שנלקחו מבריכת הרוחות בקוטב הצפוני[15]; היא טיפלה בפצעים של האקודה במהלך הפלישה לאומת האש[16]; והיא ריפאה את רגליה של טוף לאחר שנשרפו בטעות ע"י צוקו[17].

לאחר המלחמה, קטרה המשיכה לשכלל את כישוריה ובסופו של דבר נחשבה למרפאת הטובה ביותר בעולם[18]. היא העבירה את הכישורים האלו לבתה קאיה. עד שנת 170 לספירה, הופיעו בחברה גם מרפאים גברים[19].

קורה מרפאת את בולין

קורה מרפאת את בולין אחרי שנפגע במהלך משחק אולימפי-כשף.

בתור המורה לכשפות מים של קורה, קטרה העבירה את אומנות הריפוי גם לקורה, והיא השתמשה בה כדי לרפא את כתפו של בולין לאחר שנפצע בזמן משחק החצי הגמר בטורניר האולימפי-כשף[20]. פעם נוספת היא השתמשה בטכניקה כאשר ריפאה את פציעתו של גנרל אירו שספג במהלך התקפת השיוויונאים על רפאבליק סיטי[21]. אחרי שהכשפות של קורה נחסמה ממנה ע"י אמון, היא הגיעה לקטרה בתקווה להירפא על ידה, אבל קטרה לא הצליחה לשחזר את יכולת הכשפות של קורה.[22]

מרפאים נפוצים ברפאבליק סיטי, ואל הטובים שבהם הלך טהנו לאחר שיכולת הכשפות נחסמה גם ממנו על ידי אמון[23]. לאחר שטרלוק בדה ראיות למאבק עם השיוויונאים בעירייה, הובא מטפל לטפל בזרועו, שעליה השתמש בכפפה מחושמלת כדי לחזק את סיפור הכיסוי שלו[19].

קאיה השתמשה בריפוי כדי לרפא את פגיעת ראשו של בומי, אחרי שהחליק בדרך מורד המפל, מבלי שהמים יצרו איתו מגע[24]. מאוחר יותר, כאשר נשמתה של ג'ינורה נלכדה בעולם הרוחות, קאיה ניסתה לשמור על גופה הפיזי ע"י שמירה על זרימת האנרגיה שלו. עם זאת, לאחר שבוע של פעילות זו, היא הרגישה את ג'ינורה חומקת ופנתה למומחיות הגדולה יותר של קטרה באומנות כדי לשמור על ג'ינורה בחיים[25], עד שלבסוף רוחה של ג'ינורה חזרה לגופה. בינתיים, קאיה השתמשה במים שנמצאו בעולם הרוחות כדי לרפא את קורה, מאקו ובולין חסרי ההכרה בו זמנית.[26]

קטרה מרפאת את קורה

קטרה מנסה לרפא את קורה אחרי שהוחדר אליה רעל הלוטוס האדום

בזמן שקורה עדיין התאוששה נפשית ופיזית מרעל הכספית שהוחדר אליה ע"י הלוטוס האדום, היא ביקרה אצל קטרה, שהשתמשה בכושר הריפוי המעולה שלה כדי לחוש את הנזק הפנימי החמור שספגה קורה. למרות היותה מאסטר ריפוי, קטרה לא יכלה להקל על סבלה של האווטאר, אלא רק לעזור להדריך אותה בתהליך ההחלמה. לאחר מכן בשנת 174, לאחר שספגה פציעות בקרב כשפות אדמה, קורה ריפאה את המרפק הפצוע שלה בעצמה על ידי שאיבת מים רגילים מהכיור בחדר שירותים ציבורי.[27]

בעקבות פלישת קוווירה לרפובליקה המאוחדת של האומות, מספר מרפאים עזרו למספר רב של מפונים חסרי בית על ידי איוש אוהל חובשים.[28]

מגבלות[]

קטרה מנסה לרפא את אנג

קטרה משתמשת במים מבריכת הרוחות כדי לרפא את אנג, אחרי שנפגע מהברק של אזולה.

ידוע כי הטכניקה פועלת על פציעות פיזיות, כגון כוויות[4][17], חתכים[16], עצמות שבורות, פגיעות מחבטות יבשות[27], מחלות שנגרמו כתוצאה מזיהום חמור[29], ונזק שנגרם על ידי ברקים[30][15]. היא גם מסוגלת לעזור בביטול שטיפת מוח[3], אך אינה יעילה בהרגעת עוגמת נפש חזקה או מחלות נפש, כגון דיכאון או PTSD.[27]

יעילות הריפוי מושפעת מהמים המשמשים את הכשף: כשהשתמשה במים המיוחדים מבריכת הרוחות בקוטב הצפוני, קטרה הצליחה לרפא את אנג לאחר שנפצע אנושות מפגיעת ברק[15], למרות שנשאר אח"כ בתרדמת למשך מספר שבועות ונדרשו מפגשי ריפוי נוספים כדי לסייע לו להתמודד עם הכאב ולחזור לבריאות איתנה[31]. עם זאת, מורת הריפוי והמרפאת אטואט מתקופת אווטאר קיושי הייתה מסוגל להציל מישהו ממוות קרוב על ידי שימוש במים רגילים, והייתה לה טכניקת ריפוי ייחודית ועוצמתית של הורדת חום הגוף לצורך האטה של המוות עצמו, טכניקה שחסרה לקטרה ולרוב המרפאים.[12][11]

אף על פי שהוא יעיל במקרים רבים, הריפוי אינו יכול לרפא כל מחלה. קטרה לא הייתה בטוחה שתצליח לרפא את ג'ט אחרי שנפצע מלונג פנג[3]; טובי המרפאים בשבט המים הצפוני לא יכולו לרפא את מחלתה של הנסיכה יואה[2]. כמו כן, הוכח שריפוי לא יכול לבטל חסימות צ'י שנעשו ע"י כשפות דם, כפי שהוכח מכשלונם של המרפאים הטובים ביותר ברפאבליק סיטי לרפא את טהנו[23], וכשלונה של קטרה לשחזר את יכולת הכשפות של קורה[18].

יכולות ריפוי נוספות[]

בקרת טמפרטורת הגוף[]

מרפאים מיומנים מסוימים מסוגלים להוריד את טמפרטורת הגוף לרמה כזו שכל התהליכים מואטים, כולל המוות עצמו. זה יכול להיות מועיל לריפוי על ידי רכישת זמן, כפי שהוכיחה אטואט, שהשתמשה בטכניקה זו כדי לרפא את השומרים הפצועים של דאירין[11]. עם זאת, ניתן להשתמש בטכניקה זו גם בצורה מרושעת יותר, כפי שבוצעה על ידי קיושי, שלמדה את הטכניקה הזו מאטואט והשתמשה בה כדי להרוג את יריבה על ידי הקפאת הלב והריאות שלו.[13]

שימור אנרגיה[]

מרפאים מסוגלים לשמור על האנרגיה של גוף פיזי כאשר הנשמה שלהם כלואה מחוץ לגוף. עם מפגשי ריפוי תכופים, קאיה וקטרה הצליחו לשמור על האנרגיה בגופה של ג'ינורה לזרום לתקופה ממושכת, מה שהחזיק אותה בחיים למשך כל הזמן שנשמתה הייתה מנותקת מגופה.[25]

טריוויה[]

  • הריפוי נוצר בהשראת רייקי[32], תרגול רוחני המכונה בדרך כלל ריפוי בכף היד או כף היד.
  • השימוש בריפוי לטיפול במתח נפשי או בטראומה פסיכולוגית דומה לצורת טיפול המכונה גירוי מגנטי טרנסגולגולתי (TMS), שבו משתמשים בפולסים אלקטרומגנטיים כדי לעורר התפתחות של מסלולים עצביים חדשים כדי להקל על הסימפטומים של מחלות נפש כגון דיכאון או הפרעת דחק פוסט טראומטית.
  • טכניקת קירור הגוף של אטואט מזכירה ניהול טמפרטורה ממוקד, הידוע בעבר כהיפותרמיה מגן או טיפולית, טיפול שמטרתו להפחית נזק לרקמות על ידי האטת חילוף החומרים של האדם.

ראו גם[]

  • צ'י
  • חסימת צ'י

הפניות[]

  1. מדברי היוצרים בראיון שנערך עם יוצרי הסדרה, בריאן קונייצקו ומייקל דנטה דימרטינו, 14 ביוני 2013, ע"י צוות אתר Avatarspirit.net.
  2. 2.0 2.1 2.2 אהרון אהאז (כתיבה) & דייב פילוני (בימוי). (2 בדצמבר 2005)). "המצור על הצפון, חלק ב'". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 20. (ספר 1: מים, פרק 20). ניקלודיאון.
  3. 3.0 3.1 3.2 3.3 טים הדריק (כתיבה) & לורן מקמולן (בימוי). (3 בנובמבר 2006). "אגם לאוגיי". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 37. (ספר 2: אדמה, פרק 17). ניקלודיאון.
  4. 4.0 4.1 4.2 4.3 טים הדריק (כתיבה) & לורן מקמולן (בימוי). (21 באוקטובר 2005). "העריק". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 16. (ספר 1: מים, פרק 16). ניקלודיאון.
  5. מוסק ממה שנראה לכל אורך כשף האוויר האחרון והאגדה של קורה.
  6. 6.0 6.1 6.2 מייקל דנטה דימרטינו (כתיבה) & ג'יאנקרלו וולפה (בימוי). (18 בנובמבר 2005). "כשף המים הגדול". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 18. (ספר 1: מים, פרק 18). ניקלודיאון.
  7. יי פ.ק. (מחבר). (19 ביולי 2022). פרק 4, "סליחה". השחר של יאנגצ'ן. ספרי קמע.
  8. יי פ.ק. (מחבר). (19 ביולי 2022). פרק 21, "עסקים לגיטימיים". השחר של יאנגצ'ן. ספרי קמע.
  9. יי, פ.ק. (מחבר), דימרטינו, מייקל דנטה (מחבר). (21 ביולי 2020). פרק שביעי, "המנהלת". הצל של קיושי. ספרי קמע
  10. יי, פ.ק. (מחבר), מייקל דנטה דימרטינו (מחבר). (21 ביולי 2020). פרק שני, "ההזמנה". הצל של קיושי. ספרי קמע.
  11. 11.0 11.1 11.2 פ.ק. יי (מחבר), מייקל דנטה דימרטינו (מחבר). (21 ביולי 2020). פרק עשירי, "אחריות". הצל של קיושי. ספרי קמע.
  12. 12.0 12.1 פ.ק. יי, (מחבר), מייקל דנטה דימרטינו (מחבר). (21 ביולי 2020). פרק 16, "התפטרות". הצל של קיושי. ספרי קמע.
  13. 13.0 13.1 פ.ק. יי, (מחבר), מייקל דנטה דימרטינו (מחבר). (21 ביולי 2020). פרק 26, "שוב הביתה". הצל של קיושי. ספרי קמע.
  14. מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו (כתיבה) & ג'יאנקרלו וולפה (בימוי). (15 בספטמבר 2006). "הקודח". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 33. (ספר 2: אדמה, פרק 13). ניקלודיאון.
  15. 15.0 15.1 15.2 אהרון אהאז (כתיבה) & מייקל דנטה דימרטינו (בימוי). (1 בדצמבר 2006). "החלטה גורלית". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 40. (ספר 2: אדמה, פרק 20). ניקלודיאון.
  16. 16.0 16.1 מייקל דנטה דימרטינו (כתיבה) & ג'יאנקרלו וולפה (בימוי). (30 בנובמבר 2007). "יום השמש השחורה, חלק א'". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 50. (ספר 3: אש, פרק 10). ניקלודיאון.
  17. 17.0 17.1 אליזבת וולך אהאז, טים הדריק (כתיבה) & איתן ספולדינג (בימוי). (14 ביולי 2008). "מקדש האוויר המערבי". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 52. (ספר 3: אש, פרק 12). ניקלודיאון.
  18. 18.0 18.1 בריאן קונייצקו, מייקל דנטה דימרטינו (כתיבה) & יואקים דוס סנטוס, קי היון ריו (בימוי). (23 ביוני 2012). "סוף משחק", האגדה של קורה, פרק 12. (ספר 1: אוויר, פרק 12). ניקולדיאון.
  19. 19.0 19.1 מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו (כתיבה) & חואקים דוס סנטוס, קי יון ריו (בימוי). (9 ביוני 2012). "קולות מהעבר" האגדה של קורה, פרק 9. (ספר 1: אוויר, פרק 9). ניקולדיאון.
  20. מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו (כתיבה) & חואקים דוס סנטוס, קי יון ריו (בימוי). (5 במאי 2012). "רוח התחרות" האגדה של קורה, פרק 5. (ספר 1: אוויר, פרק 5). ניקולדיאון.
  21. מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו (כתיבה) & חואקים דוס סנטוס, קי יון ריו (בימוי). (23 ביוני 2012). "שלדים בארון" האגדה של קורה, פרק 11. (ספר 1: אוויר, פרק 11). ניקולדיאון.
  22. בריאן קונייצקו, מייקל דנטה דימרטינו (כתיבה) & חואקים דוס סנטוס, קי היון ריו (בימוי). (23 ביוני 2012). "סוף משחק" האגדה של קורה, פרק 12. (ספר 1: אוויר, פרק 12). ניקולדיאון.
  23. 23.0 23.1 מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו (כתיבה) & חואקים דוס סנטוס, קי יון ריו (בימוים). (19 במאי 2012). "התוצאות" האגדה של קורה, פרק 7. (ספר 1: אוויר, פרק 7). ניקולדיאון.
  24. מייקל דנטה דימרטינו (כתיבה) & קולין הק (בימוי). (20 בספטמבר 2013). "מלחמות אזרחים, חלק 1" האגדה של קורה, פרק 15. (ספר 2: רוחות, פרק 3). ניקולדיאון.
  25. 25.0 25.1 טים הדריק (כתיבה) & איאן גרהאם (בימוי). (15 בנובמבר 2013). "מיזוג הרמוני", האגדה של קורה, פרק 24. (ספר 2: רוחות, פרק 12). ניקולדיאון.
  26. מייקל דנטה דימרטינו (כתיבה) & איאן גראהם (בימוי). (22 בנובמבר 2013). "אור באפלה" האגדה של קורה, פרק 26. (ספר 2: רוחות, פרק 14). ניקולדיאון.
  27. 27.0 27.1 27.2 מייקל דנטה דימרטינו (כתיבה) & איאן גרהאם (בימוי). (10 באוקטובר 2014). "קורה לבד" האגדה של קורה, פרק 41. (ספר 4: איזון, פרק 2). ניקולדיאון.
  28. מייקל דנטה דימרטינו (מחבר), קו, איירין (אמן), נאטה פיאקוס; בלמבוט (עיצוב אותיות), הת'ר קמפבל; ג'יין בק, (כריכה), נג, קיליאן (צביעה). מלחמות דשא חלק ראשון (26 ביולי 2016), הסוס האפל קומיקס.
  29. ג'ושוע המילטון (כתיבה) & איתן ספולדינג (בימוי). (5 באוקטובר 2007). "הגברת הצבועה". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 43. (ספר 3: אש, פרק 3). ניקלודיאון.
  30. מייקל דנטה דימרטינו, בריאן קונייצקו (כתיבה) & יואקים דוס סנטוס (בימוי). (19 ביולי 2008). "כוכב השביט של סוזין, חלק 4". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 61. (ספר 3: אש, פרק 21). ניקלודיאון.
  31. אהרון אהאז (כתיבה) & ג'יאנקרלו וולפה (בימוי). (21 בספטמבר 2007). "התעוררות". אווטאר: כשף האוויר האחרון, פרק 41. (ספר 3: אש, פרק 1). ניקלודיאון.
  32. בריאן קונייצקו (23 באוקטובר 2014) בלייב שאלות ותשובות בקהילת האגדה של קורה: מייקל דנטה דימרטינו ובריאן קונייצקו. Avatar Avatar Wiki. אוחזר ב-23 באוקטובר 2014.
Advertisement