Avatar Wiki
Advertisement
Avatar Wiki
Taitamisen vastainen vallankumous
Taitamisen vastainen vallankumous
Kronologiset tiedot
Edellinen

Viime kädessä barbaarien hyökkäys

Seuraava

Pimeiden henkien hyökkäykset

Historialliset tiedot
Alkoi

Tuntematon ajankohta, ennen Avatar Korran saapumista Tasavalta Cityyn vuonna 170 jSk.

Päättyi

Ekvalistien voitonjuhla, 170 jSk (vastarinta yhä jatkui)

Paikka

Tasavalta City

Lopputulos
  • Yhdistyneen tasavallan hallinnon voitto.
  • Neuvostovaltuutettu Tarrlok syöstiin vallasta ja hänen taitamisvoimansa poistettiin.
  • Tasavalta City vaurioitui.
  • Merkittäviä edistysaskeleita sota- ja matkustusteknologioissa.
  • Hiroshi Sato häädetään Tulevaisuuden Teollisuudesta ja pidätetään.
  • Koko Yhdistyneiden joukkojen ensimmäinen divisioona tuhoutuu.
  • Pro-taitamisareena suljetaan väliaikaisesti.
  • Saton perhe on häpäisty.
  • Ekvalistien vallankumousliike päättyy, mutta sen jäännökset vetäytyvät maan alle.
  • Yhdistyneen tasavallan neuvosto lakkautetaan uuden presidentillisen hallinnon tieltä.
Merkittävät taistelut
  • Paljastus
  • Hyökkäys Pro-taitamisareenalle
  • Taistelu Ekvalistien tehtaalla
  • Taistelu Tasavalta Citystä
  • Ekvalistien voitonjuhla
Esiintymiset
Ensiesiintyminen

"Welcome to Republic City"

Viimeinen esiintyminen

"Endgame"

Taitamisen vastainen vallankumous (engl. Anti-bending Revolution), tunnettu myös nimellä Ekvalistien vallankumous, on radikaali sosiaalinen ja poliittinen mullistus Kansakuntien yhdistyneessä tasavallassa vuonna 170 jSk. Monien vuosien ajan Yhdistyneessä tasavallassa ja Tasavalta Cityssä koettiin kasvavia sosiaalisia ristiriitoja taitajia ja ei-taitajia, kun jälkimmäinen osapuoli tunsi itsensä sorretuksi taitajien traidien sekä ulkoisten kansojen hallitsema poliittinen järjestelmä. Vuoteen 170 jSk asti Yhdistyneen tasavallan neuvosto, joka toimi tasavallan hallintona, koostui useimmiten pelkistä taitajista, mikä lisäsi sortamisen tunnetta. Tilanne johti "Ekvalisteiksi" kutsutun vallankumousjärjestön aloittamaan kapinaan, johtajanaan salaperäinen mies nimeltä Amon sekä aseitajanaan teollisuusmies Hiroshi Sato.

Apunaan voima poistaa toisen taitamisvoimat, Amon kokosi yhteen kannattajansa lopettaakseen ei-taitajien sortamisen Tasavalta Citystä, ja lopulta koko maailmasta, pyrkimyksenään poistaa taitaminen koko maailmasta. Heidän kasvava voimansa ajoi valtuutettu Tarrlokin lisäämään Ekvalistien vastaista toimintaa politiikkaan, mikä vain vahvisti taitamisen vastaista liikettä ja johti Tarrlokin vallan romahtamiseen. Ajan myötä Ekvalisteista tuli tarpeeksi voimakkaita haastamaan avoimesti tasavallan hallintoa sekä Avataria. Syksyllä 170 jSk Tasavalta City joutui Ekvalistien hyökkäämäksi ja Yhdistyneen tasavallan neuvosto syöstiin vallasta. Koko vallankumousliike kuitenkin romahti, kun Avatar Korra paljasti Amonin olevan verentaitaja, mikä lopetti koko vallankumouksen. Tämän seurauksena Ekvalistit heikentyivät huomattavasti, mutta eivät kukistuneet lopullisesti. Monet Ekvalistit jatkoivat vastarintaa ja heillä oli yhä käsissään merkittävä määrä aseita.

Taitamisen vastainen vallankumous vaikutti maailmanpolitiikkaam suuresti, koska se aloitti maailmanlaajuisen keskustelun ei-taitajien vallasta vaikuttaa asioihin. Keskustelun kautta ymmärrettiin, ettei muiden kansakuntien muodostama ei-vaaleilla-valittu neuvosto sopinut johtamaan maata; jolloin se lakkautettiin uuden paikallisen presidentillisen hallinnon tieltä. Pian tämän jälkeen ensimmäiseksi presidentiksi äänestettiin ei-taitaja nimeltä Raiko.

Viitteet

  1. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (ohjaajat). (12. toukokuuta 2012). "And the Winner Is...". The Legend of Korra. Kirja 1: Ilma. Jakso 6. Nickelodeon.
Advertisement