Avatar Wiki
Advertisement
UnitedRepublicEmblem
Raiko

Raiko valittiin Kansakuntien yhdistyneen tasavallan ensimmäiseksi presidentiksi vuonna 171 jSk.

Presidentti on demokraattisesti äänestetty Kansakuntien yhdistyneen tasavallan johtaja. Valtion päämiehenä presidentillä on hallinnassa suurin osa Yhdistyneen tasavallan osastoista, kuten lainvalvonta. Hän toimii myös Yhdistyneiden joukkojen viranomaisena komentajana.[1]

Historia[]

Presidentin virka perustettiin Yhdistyneen tasavallan neuvoston tilalle pian Taitamisen vastaisen vallankumouksen jälkeen, koska neuvosto oli todettu kyvyttömäksi edustaa kansan mielipidettä oikealla tavalla.[2] Ensimmäisissä vaaleissa Raiko voitti ylivoimaisesti, vastustajanaan vain yksi presidenttiehdokas.[1]

Asema ja valtuudet[]

Presidentillä on suuri vaikutusvalta Yhdistyneessä tasavallassa toimien muun muassa armeijan viranomaisena komentajana sekä metallintaitajapoliisivoimien valvojana, kyeten laittamaan nämä asettamaan tietyt asiat tärkeysjärjestykseen.[1] He voivat myös armahtaa syytettyjä tai tuomittuja henkilöitä rikoksista valtiota vastaan.[3]

Äänestäminen[]

Kansa äänestää presidentin virkaansa vapailla vaaleilla. Ensimmäisissä vaaleissa oli vain kaksi ehdokasta, joista molemmat saivat liikemiehiltä ja näiden yhtiöiltä taloudellista tukea vaalikamppanjoidensa rahoittamiseksi.[1]

Viitteet[]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (4. lokakuuta 2013). "Peacekeepers". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 5. Nickelodeon.
  2. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (13. syyskuuta 2013). "Rebel Spirit". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 1. Nickelodeon.
  3. Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Zwyer, Melchior (ohjaaja). (17. lokakuuta 2014). "The Coronation". The Legend of Korra. Kirja 4: Tasapaino. Jakso 3. Nick.com.
Advertisement