Avatar Wiki
Advertisement
Komeetan tehostama Agni Kai
Komeetan tehostama Agni Kai
Tärkeimmät tiedot
Edellinen

Pako Kiehuvasta kivestä[1]

Samanaikaiset
  • Ba Sing Sein vapautus
  • Taistelu Wulong-metsässä[2]
Ajankohta

Kesä, vuosi 100 jSk

Paikka

Tulimaan pääkaupunki

Lopputulos

Prinssi Zuko on voittoisa ja nousee Tulen valtiaaksi.[2]

Osapuolet

Prinsessa Azula

Tappiot

Zuko haavoittuu pahoin.[3]

Azula menettää mielenterveytensä.[2]

Esiintymiset
Ensiesiintyminen

"Sozinin komeetta, osa 3: Kohti tuhoa"

Viiminen esiintyminen

"Sozinin komeetta, osa 4: Avatar Aang"

Komeetan tehostama Agni Kai (engl. Comet-Enhanced Agni Kai) oli erittäin tuhoisa Agni Kai, joka taisteltiin prinssi Zukon ja prinsessa Azulan välillä. Sozinin komeetan tehostama tulentaitaminen aiheutti merkittäviä vahinkoja läheiselle alueelle. Vaikka suurin osa taistelusta käytiin Zukon ja Azulan välillä, Katara puuttui siihen Azulan häneen kohdistaman salaman osuttua väliin tulleeseen Zukoon.[3]

Agni Kai käytiin oikeudesta Tulen valtiaan asemaan. Se oli myös strategisesti tärkeä, sillä Zuko ja Katara onnistuivat kukistamaan prinsessa Azulan ja saamaan Tulimaan hallintaansa, samaan aikaan kun Aang kukisti Feeniksin kuningas Ozain, Ba Sing Se vapautettiin, ja Tulikansan ilmalaivasto kukistettiin.[2]

Historia

Zukolla ja Azulalla oli ollut pitkä historia vihamielisyydestä. Zuko oli onneton, kun Ozai suosi enemmän Azulaa;[4] samoin kuin Azula oli allapäin siitä, kun Ursa, heidän äitinsä, suosi enemmän Zukoa.[5] Tämä lapsuuden kilpailu laajeni epäluottamukseen ja jopa vihaan asti. Heillä molemmilla oli oikeus kruunuun, koska Zukon kolme vuotta kestävä karkoitus johti hänen väliaikaiseen kruununperijän aseman menettämiseen.

Ennen Sozinin komeetan saapumista, prinssi Zuko, yhdessä Avatar-tiimin kanssa, tapasi Irohin Ba Sing Sein ulkopuolella. Iroh aikoi johtaa Valkoisen Lootuksen seuraa vapauttamaan kaupunkia. Hän väitti, että Zukon piti saada hänelle kuuluva Tulen valtiaan titteli, koska Ozai ja Azula eivät kumpikaan olleet sopivia sellaiseen asemaan. Iroh ei nähnyt itseään hallitsijan rooliin, vaikka hän olikin laillinen perillinen ennen Ozain noustua asemaan; hän perusteli asiaa siten, että maailma tulisi näkemään tämän ennemmin kahden veljen välisenä taistona vallasta kuin rauhan palauttamisena. Zuko oli hyväksynyt roolinsa palauttaakseen rauhan neljän kansakunnan välille. Azula ei kuitenkaan suostunut luopumaan kruunustaan taistelutta. Zuko suostui kohtaamaan hänet viimeisessä taistossa Kataran kanssa. Zuko ja Katara lähtivät välittömästi Tulimaan pääkaupunkiin suorittaakseen tehtäväänsä.[6]

Esiintymiset

Avatar: The Last Airbender

Kirja 3: Tuli (火)

Viitteet

  1. Hamilton, Joshua (kirjoittaja) & Spaulding, Ethan (ohjaaja). (16. heinäkuuta 2008). "Kiehuva kivi, osa 2". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 15. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19 heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 4: Avatar Aang". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 21. Nickelodeon.
  3. 3,0 3,1 DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (kirjoittajat) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19. heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 3: Kohti tuhoa". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 20. Nickelodeon.
  4. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Filoni, Dave (ohjaaja). (2. joulukuuta 2005). "Pohjoisen saarto, osa 2". Avatar: The Last Airbender. Kirja 1: Vesi. Jakso 20. Nickelodeon.
  5. Mattila, Katie (kirjoittaja) & Dos Santos, Joaquim (ohjaaja). (19. lokakuuta 2007). "Hiillossaaren lomaparatiisi". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 5. Nickelodeon.
  6. Ehasz, Aaron (kirjoittaja) & Volpe, Giancarlo (ohjaaja). (19. heinäkuuta 2008). "Sozinin komeetta, osa 2: Vanhat mestarit". Avatar: The Last Airbender. Kirja 3: Tuli. Jakso 19. Nickelodeon.
Advertisement