Avatar Wiki
Advertisement
FirebendingEmblem
Jaya
Jaya
Elämäkerta
Ikä

19 kuollessaan

Syntymävuosi

9848 eSk

Kuollut

9829 eSk

Fyysinen esittely
Sukupuoli

Mies

Hiusten väri

Ruskea

Persoonalliset tiedot
Liittolaiset

Wan, Yao

Viholliset

Henget, Choun perhe

Aseet

Tuli

Taistelutyyli

Tulentaitaminen

Asema

Uudisasukas

Ensiesiintyminen

"Beginnings, Part 1" (takauma)

Viimeinen esiintyminen

"Beginnings, Part 2" (takauma)

Alkuperäinen
ääninäyttelijä

Justin Prentice

Jaya oli Wanin ystävä ja yksi ensimmäisistä tulentaitajista. Yhdessä muiden köyhtyneiden kyläläisten kanssa, hän lähti henkimetsiin aloittaakseen uuden elämän ja paetakseen Choun perheen tyranniaa.[2]

Historia[]

Varhainen elämä[]

Jaya asui puumajassa leijonakonnan päällä, joka kykeni lahjoittamaan tulentaitamisen kyvyn asukkaille. Toisin kuin Wan, hän oli tyytyväinen kohtaloonsa.

Kun Wan oli varastanut leijonakonnalta tulentaitamisen kyvyn, Jaya suhtautui epäilevästi Choun perheen omaisuuden ryöstämiseen, ja toisteli taitamiskyvyn tuonnin kaupunkiin olevan kiellettyä. Välittämättä omista varoituksistaan, Jaya oli Wanin ja muutaman muun kyläläisen kanssa ryöstämässä Choun palatsia. Onnistuneen ryöstön jälkeen, Jaya pakeni muiden kyläläisten kanssa sillä aikaa, kun Wan jäi taistelemaan vartijoita ja Choun veljeksiä vastaan.

Seuraavana päivänä Jaya ja Yao todistivat Wanin häätöä kylästä. Hän epäili, ettei Wan kestäisi henkimetsissä päivääkään. Kun metsästäjien retkikunta palasi ja kertoi Wanin elävän yhdessä henkien kanssa ja suojelevan näiden keidasta, Jaya päätti lähteä myös henkimetsiin uskoen, että hänkin pystyisi samaan.

Uudisasukkaiden johtaminen[]

Saatuaan tulentaitamisen kyvyn, Jaya ja useampi kyläläinen lähtivät erämaahan. Heillä oli useita selkkauksia henkien kanssa. Kun nämä tappoivat Yaon ja muutaman muun kyläläisen, he alkoivat tuntea suurta vihaa henkiä kohtaan.

Tavattuaan Wanin jälleen, Jayalle tuli riitaa ai-ai -hengen sekä muiden henkien kanssa. Vaikka Wan ja Raava yrittivät rauhoitella henkiä ja asukkaita, jännitys tiivistyi ja Jaya halusi kostaa hengille menetettyjen ystäviensä puolesta. Vaatu käytti henkien vihaa hyödyksi ja muutti heidät pimeyden hengiksi. Jaya oli ensimmäinen, joka hyökkäsi. Hän hämmästyi, kun Wan keskeytti taistelun hallitsemalla kaikkia neljää alkuvoimaa. Wan kuitenkin menetti tajuntansa Raavan olessa liian kauan hänen sisällään, ja taistelu asukkaiden ja henkien välillä jatkui. Jaya menetti taistelussa henkensä.[1]

Persoonallisuus[]

Alkujaan, Jaya hyväksyi sen, ettei hän ollut voimakas henkilö, ja oli eri mieltä Wanin kanssa, joka aikoi todistaa toisin. Hän oli usein epäröivä sääntöjä rikkovia tekoja kohtaan, kuten esimerkiksi silloin, kun hän ilmaisi epävarmuutensa Choun palatsiin tunkeutumisesta.[2]

Elettyään henkimetsissä, hän keräsi itselleen rohkeutta sekä syvää vihaa henkiä kohtaan. Aggressiivisena, Jaya ryhtyi taistelemaan henkiä vastaan, joista yksi johti hänen kuolemaansa.[1]

Kyvyt[]

Vaikka Jayan tulentaitamiskyvyt eivät olleet kehittyneet samalle tasolle kuin Wanin taidot, hän oli tarpeeksi kykenevä käyttämään taitojaan aseena. Hän pystyi selviytymään henkimetsissä ja useista selkkauksista henkiä vastaan.[1]

Esiintymiset[]

The Legend of Korra[]

Kirja 2: Henget (神靈)[]

Trivia[]

  • Jaya tunnettiin Pai Shon pelaajana, kun hänet nähtiin pelaamassa peliä Yaon kanssa puumajassa.

Viitteet[]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Hedrick, Tim (kirjoittaja) & Graham, Ian (ohjaaja). (18. lokakuuta 2013). "Beginnings, Part 2". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 8. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 DiMartino, Michael Dante (kirjoittaja) & Heck, Colin (ohjaaja). (18. lokakuuta 2013). "Beginnings, Part 1". The Legend of Korra. Kirja 2: Henget. Jakso 7. Nickelodeon.
Advertisement